بایدن

دعوت رئیس جمهور آمریکا از رئیس رژیم صهیونیستی برای سفر به واشنگتن، به‌جای نخست‌وزیر این رژیم، باعث انتقاد رسانه صهیونیست شد.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» امروز (جمعه، چهاردهم جولای) گزارش دادند که «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌ رژیم صهیونیستی، در حالی روز سه‌شنبه، هجدهم جولای برای دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشنگتن خواهد شد که اختلافات عمیقی بین بایدن و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو وجود دارد و قبول دعوت از سوی هرتزوگ، اشتباه بوده است.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، یدیعوت آحارونوت در گزارش اختصاصی خود و درباره برنامه‌های این سفر نوشت: هرتزوگ پس از دیدار با بایدن، با «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار خواهد کرد.

طبق این گزارش برنامه روز دوم سفر هرتزوگ، سخنرانی در کنگره آمریکا خواهد بود؛ در حالی که تاکنون چند نفر از نمایندگان آمریکایی نظیر «ایهان عمر» و «الکسندریا اوکاسیو کورتز»، در اعتراض به سیاست‌های کابینه تل‌آویو اعلام کرده‌اند این سخنرانی را تحریم خواهند کرد.

یدیعوت آحارونوت در ادامه نوشت: دعوت هرتزوگ به واشنگتن برای دومین بار در کمتر از یک سال گذشته، نوعی چالش برای نتانیاهو محسوب می‌شود؛ نخست‌وزیری که پیش از از ۷ ماه، منتظر دعوتنامه‌ای از آمریکا است، این دوره زمانی «برای دعوت آمریکا از نخست‌وزیر اسرائیل، پس از تشکیل کابینه بی‌سابقه است».

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: وزرای کابینه نتانیاهو می‌گویند که «موضع دولت بایدن در قبال اسرائیل، شدیدتر از دولت اوباما است». حتی وزرایی هستند که مدعی‌اند هرتزوگ با توجه به وضعیت نتانیاهو باید دعوت به کاخ سفید را رد می‌کرد.

پیش‌تر وبگاه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» ضمن اذعان به وجود هماهنگی بین هرتزوگ و نتانیاهو درباره این سفر گزارش داده بود: این دو قبل از سفر هرتزوگ به ایالات متحده آمریکا با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

یدیعوت آحارونوت در ادامه گزارش خود، سخنان یکی از وزرای حزب «لیکود» وابسته به نتانیاهو، در یک جلسه خصوصی را نقل کرده و نوشت: دولت آمریکا به نتانیاهو توهین می‌کند؛ و این برای نتانیاهو مایه شرمساری است که برای یک ملاقات التماس کند. قطعاً این یک رویداد دشوار و مشکل‌ساز است. این موضوعی است که بسیاری از افراد دولت اسرائیل به آن فکر می‌کنند، اما علناً نمی‌گویند.

باوجود آنکه رسانه‌های صهیونیستی طی ماه‌های اخیر چند بار مدعی نزدیک بودن زمان سفر نتانیاهو به واشنگتن شده‌اند، اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان قدرت گرفتن تاکنون هیچ دعوتنامه‌ای برای حضور در کاخ‌سفید دریافت نکرده و اخیراً در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی گفته بود «دلایل عدم سفرم به واشنگتن را باید از بایدن بپرسید».

چالش در روابط واشنگتن تل آویو از زمانی آغاز شد کابینه نتانیاهو از همان ابتدای قدرت‌یابی، طرح اصلاحات قضایی را با هدف محدود کردن سیستم قضایی، در پیش گرفته و موجب اعتراضات سراسری در سرزمین‌های اشغالی شد.

طی ماه‌های گذشته بایدن و مقامات کاخ‌سفید بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام و خواستار توقف آن برای حفاظت از دموکراسی شدند؛ اما در مقابل، نتانیاهو و اعضای کابینه‌اش، مخالفت واشنگتن را مصداق دخالت در امور داخلی توصیف کردند تا این چالش بین دو متحد سنتی عمیق‌تر شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس