1

براندازان در فضای مجازی و در رسانه‌های غربی هیاهو به راه انداخته‌اند که یک زندانی کرد را جمهوری اسلامی کشته است، اما ماجرا چیست؟

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که دلخوری اوکراین از رفتار ناتو، ماجرای شورای قرابت با مونتاژکارها! پایان مهلت خلع سلاح گروه‌های تروریستی در شمال عراق و تیترهایی درباره درگذشت احمدرضا احمدی شاعر موج نو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

ششمین نشست مشترک وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس با فدراسیون روسیه در زمینه گفت‌وگوهای راهبردی روز دوشنبه در مسکو برگزار شد که با صدور بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد. در این بیانیه وزرای امور خارجه روسیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس (عربستان، امارات، قطر، عمان، کویت و بحرین)، به مسائل مربوط به ایران نیز پرداختند، این بیانیه مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب بوده است.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «تعلق ابدی» می‌نویسد:

به نظر می‌رسد که نشست‌های دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس چه در سطح سران، وزرای امور خارجه یا هر سطح دیگری عملا با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه همراه بوده است و همواره در بیانیه‌های خود موضوع تعلق تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به امارات متحده عربی را به یک «موتیف دیپلماتیک و سیاسی» تبدیل کرده‌اند. شاید نکته حائز اهمیت دراین‌باره به تغییرنکردن نگاه این کشورها حتی پس از امضای توافق سه‌جانبه پکن در اسفندماه سال گذشته و احیای روابط ایران و عربستان بازگردد که نشان می‌دهد با وجود این مهم، کماکان کشورهای حاشیه خلیج فارس ضمن ازسرگیری روابط، برخی چالش‌های سابق خود را هم حفظ کرده‌اند.

شرق نوشته است:

در سوی دیگر موضوع میزبانی روسیه از نشست مشترک با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و نیز امضای مسکو در پای بیانیه پایانی مشترک که به نوعی تأیید کرملین در قبال ادعاها درباره جزایر سه‌گانه است، حکایت از آن دارد که برخی محافظه کاران وطنی پای اسب بازنده شرط‌بندی کرده‌اند و پوتین بنا به اقتضائات سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی و مبتنی بر مصلحت و منافع ملی به‌راحتی توان انعطاف و تعامل با هر کشوری را دارد.

سرگیجه ضدانقلاب در دروغ‌پردازی از مرگ یک تروریست/ ماجرای جزایر سه‌گانه ایرانی و آزمون وطن پرستی اصلاح‌طلبان!

روزنامه سازندگی و هم‌میهن نیز در مضوعی مشترک و اشنایی مشابه بیانیه جدید شورای همکاری خلیج فارس را «خنجر روسی» خوانده و نوشته‌اند:

روسیه در سال‌های اخیر تلاش کرده که نفوذ و حضورش در خلیج‌فارس را افزایش دهد و حدود سه سال پیش یک طرح صلحی داد برای خلیج‌فارس که هیچ‌کس تحویل نگرفت، برای اینکه روسیه واقعاً وزن و جایگاه تأثیرگذاری زیادی در حوزه خلیج‌فارس نداشت که بخواهد این طرح صلح مورد توجه قرار بگیرد. نه ایران از این طرح صلح استقبال کرد و نه طرف‌های شورای همکاری خلیج‌فارس توجه چندانی کردند. اما بعد از اینکه روسیه توسط کشورهای غربی تحریم شد، کشورهای امارات و عربستان‌سعودی یک نوع همکاری نزدیک را با روسیه برقرار کردند.

عربستان برای توازن‌بخشی روابطش با آمریکا و گرفتن امتیازهای بیشتر از طرف آمریکایی‌ها سعی کرده با روسیه در بازار نفت همکاری کند. به‌رغم اینکه بایدن شخصاً از عربستان سعودی خواست که تولید نفت را با هدف کاهش قیمت نفت و کاهش نیاز به نفت روسیه افزایش بدهد ولی عربستان سعودی چنین کاری را نکرد بلکه از طریق اوپک‌پلاس با روسیه هماهنگ بود. این همراهی اهمیت فوق‌العاده‌ای برای روسیه داشت و توانست در بازار انرژی تولید را کاهش داده و قیمت‌ها را حفظ و افزایش دهد. از سوی دیگر هم اماراتی‌ها فضای خیلی خوبی برای جذب سرمایه روسی فراهم کردند و الان امارات مرکزی برای دور زدن تحریم‌ها شده است.

سرگیجه ضدانقلاب در دروغ‌پردازی از مرگ یک تروریست/ ماجرای جزایر سه‌گانه ایرانی و آزمون وطن پرستی اصلاح‌طلبان!

سرگیجه ضدانقلاب در دروغ‌پردازی از مرگ یک تروریست/ ماجرای جزایر سه‌گانه ایرانی و آزمون وطن پرستی اصلاح‌طلبان!

روزنامه آرمان امروز هم بیانیه جدید را عهدشکنی روس‌ها خوانده و می‌نویسد:

این نشست مشترک عربی روسی حدودا یک ماه بعد از نشست مشترک مشابهی با وزیر خارجه آمریکا در ریاض و دو ماه بعد از دعوت عربستان از زلنسکی برای مشارکت در نشست سران عرب برگزار شد. همین دو نشست و نشست‌ های قبلی با چین و میزبانی از زلنسکی برآیندی از رویکرد این شش کشور عربی برای موازنه و تعادل در سیاست خارجی به موازات کم ‌رنگ شدن تمرکز آمریکا بر خاورمیانه در نتیجه الزامات تقابل با چین و روسیه است. همین رویکردی که متحدان سنتی آمریکا در منطقه در پیش گرفته ‌اند، در کنار فاکتورهای تاثیرگذار دیگری همچون جایگاه آن ها در تامین انرژی دنیا و اقتصاد جهانی و برخورداری از منابع کلان سرمایه ‌گذاری، این کشورها را در موقعیتی قرار داده است که روسیه و چین برای دوستی با آن‌ ها و لو به قیمت رنجاندن ایران، با آمریکا در تیول‌ های سنتی‌ اش در منطقه رقابت کنند و به تبع آن نیز این چنین در برخی مسائل اختلافی منطقه‌ای از موضع این کشورها حمایت کنند. حمایتی که نشان می دهد ایران برای روسیه در جایگاه آخر قرار دارد و حتی اگر نیاز باشد روسیه برای یک مشت دلار حاضر است خنجری در قلب ایران فرو کند.

البته مواضع روزنامه‌های اصلاح‌طلب در برخورد با هر عاملی که تمامیت ارضی کشورمان را تهدید کند اقدامی شایسته است، و هیچ کشوری در شرق و غرب نیم‌کره حق ندارد یک سانتی‌متر به خاک ایران تجاوز کند. اما سوال مهم آن است که چرا رسانه‌های دست چپی تنها رگ غیرتشان در زمان‌های خاص باد کرده و دربرابر تحقیر کشورهای غربی زبان در کام فرو می‌برند! این سوال پاسخی روشن دارد، منافع ملی از نگاه این جریان سیاسی تا زمانی ارزش دارد که مطابق منافع جناحی و گروهی باشد، بیراه نبود که مقامات رژیم صهیونیستی در اوج فتنه ۸۸ از افراطیون مدعی اصلاحات با عنوان «سرمایه‌های اسرائیل در ایران» نام می‌بردند. این تحقیر پسندی تا جایی بود که برخی در تهران از ترکمانچای دفاع فلسفی کرده و برجام ۲ را تنها راه برای ادامه حیات ایران می‌دانستند، القصه که وطن پرستی و داشتن عرق ملی ساعت و زمان و جناح ندارد، همین یک درس برای آزمون ایران دوستی کافی است!

سرگیجه ضدانقلاب در دروغ‌پردازی از مرگ یک تروریست/ ماجرای جزایر سه‌گانه ایرانی و آزمون وطن پرستی اصلاح‌طلبان!

نگرانی ارگان سازمان سیا درباره جزایر ایرانی

پشت پرده ماجرای مرگ یک تروریست!

براندازان در فضای مجازی و در رسانه‌های غربی هیاهو به راه انداخته‌اند که یک زندانی کرد را جمهوری اسلامی کشته است. رادیو فردا مدعی شده که «فعالان حقوق بشر شنبه ۱۸ تیر از کشته شدن موسی اسماعیلی، یک زندانی سیاسی کرد اهل پیرانشهر، زیر "شکنجه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی" در اداره اطلاعات ارومیه خبر دادند.

روزنامه جوان دراین‌باره نوشته است:

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی تأکید کرد که اسماعیلی، که پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل شده بود "در اثر شکنجه در بازداشتگاه این نهاد امنیتی کشته" شده است... این سازمان حقوق بشری افزود که "روز شنبه ۱۷ تیر، پدر موسی اسماعیلی به ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه" احضار شده و نیروهای امنیتی به او اعلام کرده‌اند که "فرزندش در بازداشتگاه بر اثر شکنجه، جان خود را از دست داده است".»نقل قول رادیو فردا و شبکه حقوق بشر کردستان نه فقط جالب که بامزه است! یعنی نیروهای امنیتی خودشان به پدر اسماعیلی گفته‌اند که پسرت را شکنجه کرده‌ایم!؟ بر فرض صحت مرگ اسماعیلی در زندان و بر اثر شکنجه، آیا مأمور امنیتی به خانواده می‌گوید پسرتان بر اثر شکنجه فوت کرد؟

سرگیجه ضدانقلاب در دروغ‌پردازی از مرگ یک تروریست/ ماجرای جزایر سه‌گانه ایرانی و آزمون وطن پرستی اصلاح‌طلبان!

جوان می‌نویسد:

اما هه‌نگاو، دیگر رسانه ضد ایرانی کرد زبان نقلی آورده که نقل رادیو فردا را رد می‌کند. هه‌نگاو به نقل از نزدیکان خانواده اسماعیلی نوشته است که «مأموران امنیتی بدون هیچ گونه توضیح یا ارائه مدارکی دایر بر طی کردن هر گونه پروسه قضایی و محاکمه به خانواده اعلام کرده‌اند که موسی اعدام شده است. لیکن خانواده اسماعیلی که در ایام بازداشت به شدت پیگیر وضعیت فرزندشان بوده بر این باور هستند که هیچ گونه محاکمه یا دادرسی نسبت به فرزندشان صورت نپذیرفته است.»چرا دو نقل متفاوت از خانواده اسماعیلی ذکر شده است؟ چون کل ماجرا قصه‌پردازی است.
خبرگزاری میزان که رسانه قوه قضائیه است، نوشته: در روزهای گذشته رسانه‌های معاند ادعاهایی را در مورد فردی به نام «موسی اسماعیلی» منتشر و عنوان کردند فرد مورد اشاره در زندان ارومیه و زیر شکنجه کشته شده است. سابقه معاندین در موج‌سواری خبری روی عناصر خاص باعث شد خبرنگار خبرگزاری میزان موضوع را با مقام قضایی در میان بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 4
    نخواهیم گذاشت برخی دشمنان میانه خوب ایران و روسیه را براحتی و الکی خراب کنن. ان شالله این مشکل هم بزودی رفع خواهد شد
    • از شهرستان سراب IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      4 0
      دوست عزیز بحث بر سر خراب کردن رابطه ایران و روسیه نیست ایران نباید روابطشو با روسیه خراب بکنه ولی به نظر من نباید روی روسیه حساب باز کرد و بخاطرش به تحریم افتاد روابط معقول به غرب و شرق و ایجاد توازن بینشون میتونه شاخ روسیه و چین رو هم بشکنه تا فکر نکنند که ایران انحصارا دست اونهاست و گزینه ای نداره همین احترامی که روسیه به ترکیه و عربستان و امارات میزاره برای همینه که انها با غرب روابط گرمی دارند
    • محمد IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      2 0
      البته این رابطه از طرف روسی همواره نقض شده مثل همین قضیه و جریان S300
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    19 2
    برخی اصلاح طلبان در خیلی از آزمونها سرافکنده و خفت خوردند. پناه بر الله
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      2 5
      این درست است که عمل روسیه و ایضاً چین در امضاء بیانه مشترک با شورای همکاری خلیج فارس در باره ادعای شیخ نشین امارات بر جزایر ایرانی کاری قبیح و مخالف مصالح روابط دوجانبه ایران با این دوکشور است، اما این موضوع نباید بهانه ای برای تطهیر و تبلیغ اروپاییان و یانکیستان باشد زیرا که این دول نسبت به مالکیت ایران بر این جزایر موضعی به مراتب سخیف تر و تندتر از مواضع چین و روسیه اتخاذ کرده اند و کلاً مالکیت ایران را انکار می کنند!!!
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 1
    در وطن پرستی اصلاح طلبان همین کافی که یک خانم با وضع انچنان که کمک رئیس جمهور بنفش بود با لایحه و تلاش دنبال بود به فرزندان اتباع اجنبی تابعیت بده
  • US ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 0
    باید ببینیم اینجا هم دلواپس وطن هستن یا ....
  • یزدان GB ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 17
    قرار نیست اصلاح طلبا پاکش کنن
  • سید فروزان CH ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 32
    کثافتان اصلاح طلب و کثافتان که علیه روسیه شروع به چرت و پرت نویسی کردهاند ‌ آیا ایران تا بحال مالکیت روسیه به کریمه را به رسمیت شناخته ؟؟؟؟البته هنوز خیر آیا در مورد مناطق آزاد شده روی نشین در اوکراین ،ایران مالکیت روسیه به این مناطق را به رسمیت شناخته ؟؟،باز هم خیر در ضمن روسیه مالکیت امارات بر سه جزیره ایرانی را به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت ،در متن بیانیه فوق اعلام شده باید از طریق مذاکره حل و فصل شود ، یک طرفه رفتن و جوسازی علیه روابط ایران و روسیه دقیقا هدف غرب است که کثافت طلبان همیشه اجرا کرده و میکنند و خواهند کرد
    • محمد IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      البته از لحن صحبت شما بر می آید که بحث با شما چندان به نتیجه نمیرسد ولی کریمه ای که با هزار و یک اما و اگر از اوکراین جدا شد و جز چندین ساله خاک اوکراین بود بسیار با جزایر ایرانی متفاوت است.
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    3 5
    تورم در آمریکا ۳ درصد در ایران ۱۰۰ درصد اقتدار یعنی این
    • عوام IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      3 2
      اصلاً تورم در امریکا یک درصد ولی در ایران دویست درصد ولی این را بگو مگر این تورم از دست پختهای شما غربگدایان و افسادطلبان نیست؟ مگر اب خوردن مملکت را به برجام گره نزدید؟ مگر امریکا با توسل به برجام کلاه گشاد بر سر شما نگذاشت کار اقای رئیسی تا حالا اباد کردن ویرانیهای شما غربگدایان بوده شما و امثال شما باید از خجالت نه حرف بزنید نه سرتان را بلند کنید ولی چه میشود کرد چون وقاحت یکی از صفات ذاتی شماست.
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      2 2
      جناب عوام همون تورم که میفرمایید از زمان احمدی نژاد شروع شده بود احمدی نژاد که دست پخت خودتون بود چرا دست از سر برجاام برنمیدارید برجام تمام شد و رفت
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    فعلا که بازنده شده اند
  • عباس ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    6 10
    مردم ایران از روسیه بدشون میاد ولی از آمریکا نه میگید نه نظر سنجی کنید
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      1 1
      این درست است که عمل روسیه و ایضاً چین در امضاء بیانه مشترک با شورای همکاری خلیج فارس در باره ادعای شیخ نشین امارات بر جزایر ایرانی کاری قبیح و مخالف مصالح روابط دوجانبه ایران با این دوکشور است، اما این موضوع نباید بهانه ای برای تطهیر و تبلیغ اروپاییان و یانکیستان باشد زیرا که این دول نسبت به مالکیت ایران بر این جزایر موضعی به مراتب سخیف تر و تندتر از مواضع چین و روسیه اتخاذ کرده اند و کلاً مالکیت ایران را انکار می کنند!!!
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      3 2
      البته چون کافر همه را به کیش خود پندارد این اعتقاد شما عادیه. به این غربگداهای بدبخت فلک زده می گویم اربابتان از چندین کشور آمار گرفته و رسما اعلام کرد که اکثر جوان های خاورمیانه طرفدار پیروزی روسیه هستند. نه به خاطر اینکه روسیه را دوست دارند بلکه به خاطر اینکه از غرب متنفرند.
  • عباس ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 3
    مردم ایران از روسیه بدشون میاد ؟
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    5 4
    روسها پشت ارمنستان رو درجنگ قره باغ خالی کردند ، نخست وزیر ارمنستان در حضور پوتین از روسیه انتقاد کرد،قزاقستان و تاجیکستان هم دل خوشی از روسیه ندارند
  • آرش IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 0
    اصلاح طلبان همیشه منافع جناحی خودشان را در نظر می گیرند و نه منافع ملی را
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 1
    اصلا همه ی اصلاح طلبان خائن و وطن فروش !! چرا نو اصولگرایان در این خصوص مانند بعضی مسائل دیگر کفن پوش نشدند و اقدام به شعار نویسی روی دیوار سفارت روسیه نکردند؟
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 2
      زنده باد اصلاحات زن باد سید محمد خاتمی
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 2
    جرمش چی بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس