زمینه‌های مهم همکاری ایران و قاره آفریقا از نظر امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه قاره آفریقا را سرزمین فرصت‌های رو به پیشرفت خواند و بازار متنوع صادرات و واردات را زمینه مهم همکاری ایران و این قاره برشمرد و گفت: آفریقا برای حفظ استقلال‌سیاسی تعصب دارد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) ۲۱ تیر ماه در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت رئیس جمهور کنیا و در مقصد اول نخستین سفرش به قاره آفریقا وارد نایروبی شد. وی در بدو ورود مورد استقبال وزیر خارجه کنیا قرار گرفت.

زمینه‌های مهم همکاری ایران و قاره آفریقا از نظر امیرعبداللهیان

در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که رئیسی را در این سفر همراهی می‌کند، گفت: ‏به همراه رئیس‌ جمهور، امروز در کنیا و اوگاندا (شرق‌ آفریقا) هستیم.

وی با بیان اینکه ‏وجود جمعیت‌ جوان، مردمان‌ خوب و خونگرم، این قاره را به سرزمین‌ فرصت‌های رو به پیشرفت تبدیل کرده است، یادآور شد: آفریقا برای حفظ استقلال‌سیاسی تعصب دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی وجود بازار متنوع صادرات و واردات را زمینه مهم همکاری‌ جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا خواند.

رئیس جمهور ایران همچنین در کاخ ریاست جمهوری کنیا به صورت رسمی مورد استقبال «ویلیام روتو» همتای کنیایی خود قرار گرفت و همزمان با ورود رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت ایرانی شلیک شد. حجت الاسلام رئیسی همچنین در نشست خبری مشترک با همتای کنیایی عنوان کرد که ایران و کنیا ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دارند که توجه به آنها می‌تواند به ارتقای روابط دو کشور کمک کند.

زمینه‌های مهم همکاری ایران و قاره آفریقا از نظر امیرعبداللهیان

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین با حضور در مقبره رهبر ملی استقلال کنیا، به مقام این سیاستمدار فقید کنیایی ادای احترام کرد.

در این سفر همچنین پنج سند همکاری در زمینه‌های مختلف با حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد.

رئیس جمهور پیش از عزیمت به کنیا هم با تأکید بر اینکه سهم ایران از اقتصاد آفریقا باید افزایش یابد، گفت: کشورهای آفریقایی برای کار با ایران بسیار آمادگی دارند و علاقه‌مندند.

حجت الاسلام رئیسی پس از کنیا به اوگاندا و سپس به زیمبابوه سفر خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و «آلفرد موتوآ» وزیر امور خارجه کنیا نیز صبح سه‌شنبه ۲۰ تیرماه سالجاری و در آستانه سفر رئیس‌ جمهور به نایروبی در گفت‌وگویی تلفنی درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های توسعه مناسبات فیمابین مذاکره و موضوعات محتوایی و اسناد مربوط به این سفر را مورد بررسی قرار دادند. امیرعبداللهیان خطاب به همتای کنیایی گفت: جمهوری اسلامی ایران سعی دارد روابط خارجی خود را به صورت متعادل، متوازن و فراگیر با کشورهای آفریقایی و از جمله کنیا توسعه دهد. وزیر امور خارجه کنیا نیز ضمن‌ ابراز خرسندی از سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به منطقه شرق آفریقا و شروع آن از کشور کنیا، آمادگی کنیا را برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های متنوع اعلام و از امضای اسناد نهایی شده همکاری‌های دو کشور، استقبال کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس