کد خبر 1505971
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
فرونشست زمین بمب خاموش و درگیری ۲۴ استان با بحران ریزگردها

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در حال حاضر بحران فرونشست‌ها به عنوان یک بمب خاموش، درگیری ۲۴ استان با بحران ریزگردها، خشکی تالاب‌ها، فرسایش خاک و بحران‌های از مهم ترین معضلات زیست محیطی کشور است.

به گزارش مشرق، خانه محیط زیست شهرداری تبریز امروز با حضور پدرام جدی سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، مدیران شهرداری و نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در محل فرهنگسرای شمس تبریزی واقع در باغ فجر به بهره‌برداری رسید.

پدرام جدی سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در این مراسم ضمن عرض تبریک عید غدیر خم، ایجاد خانه‌های محیط زیست را در راستای تحقق شعار مردمی سازی دولت انقلابی سیزدهم دانست و به در دست اقدام بودن برنامه‌های مختلفی در سازمان حفاظت محیط زیست در کنار خانه‌های محیط زیست برای گسترش مشارکت مردم اشاره کرد.

وی افتتاح صدو بیست و پنجمین خانه محیط زیست استان و دو هزار و شصت و خانه محیط زیست ملی را نشانه عزم و تلاش دولت برای پیاده سازی حکمرانی مردم پایه در حوزه محیط زیست ذکر کرد.

جدی هدف از ایجاد خانه‌های محیط‌زیست را ایجاد بستری برای گفتگو، تخاطب موثر، بیان و پرداخت به ایده‌های فعالین، دغدغه مندان و گروه‌های مختلف اجتماعی حول مسائل و مشکلات محیط‌زیست شهرها و روستاها ذکر کرد که می‌تواند با توجه به شکنندگی وضعیت محیط زیست کشور و ناپایداری برخی اکوسیستم‌ها شرایطی را برای آموزش و ترویج اندیشه محیط‌زیستی، ارائه راه‌حل‌ها و حتی مشارکت در مرحله اجرا را فراهم کند.

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان در ادامه به معضلات محیط زیستی فعلی کشور مانند بحران فرونشست‌ها به عنوان یک بمب خاموش، درگیری ۲۴ استان با بحران ریزگردها، خشکی تالاب‌ها، فرسایش خاک و بحران‌های دیگر اشاره کرد که بخشی از دلایل بروز آنها تغییرات اقلیمی و بخش دیگر متاثر از رفتارهای ما به خصوص رویکردهای دستگاه‌ها در چند دهه اخیر بوده است که عملا می تواند امنیت زیستی ما را به خطر بیاندازد.

وی ادامه داد: چون حیات و کیفیت حیات ما و آیندگان وابسته به پایداری زیست بوم‌ها و حیات آنها وابسته به رفتارهای ما است پس ضرورت دارد در نوع نگاه خود به محیط‌زیست تجدید نظر کنیم و ضروری است با مسئولیت پذیری نسبت به توان زمین و ظرفیت برد آن در برنامه های فردی و توسعه‌ای و در سطوح مدیریتی توجه دوچندان داشته باشیم.

جدی در ادامه به ضرورت مشارکت مردم در حفاظت و بهسازی محیط زیست اشاره کرد و ضرورت اصلاح رویکرد نادرست دولت‌های قبلی که تاکید بر تصدی گری کامل را داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت به تنهایی توان حفاظت و صیانت از عرصه‌ها و اکوسیستم‌های کشور را ندارد ضرورت دارد دولت به سیاست گذاری، ریل گذاری، تنظیم گری برای حضور مردم و ایفای نقش موثر حلقه های میانی که واسط بین مردم و حاکمیت هستند، بپردازد.

وی در ادامه به نقش خانه‌های محیط‌زیست در بسترسازی برای حضور فعال مردم در صحنه با هدف گفتمان سازی مفاهیم و رویکردهای محیط‌زیستی و پیگیری چالش‌های این عرصه‌ اشاره کرد.

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی خانه‌های محیط زیست گفت: می توان زمینه تغییر رویکرد اقدامات از فعل "برای مردم" به " از مردم" را ایجاد کند، در نتیجه سرمایه اجتماعی در حوزه محیط زیست افزایش پیدا خواهد کرد. در خانه‌های محیط زیست می‌توان توسط خود مردم و با استفاده از ظرفیت نخبگان و گروه‌های مرجع اجتماعی علاوه بر آگاهی بخشی بسیاری از دغدغه و مطالبات در حوزه محیط‌زیست را جریان سازی کرد.

وی افزود: به این طریق خانه‌های محیط زیست می‌توانند دولت را در آموزش مردم با اقداماتی مختلفی همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تولید محتوای مناسب و متناسب هر قشر کمک کنند.جدی به ضرورت تعامل و همکاری مسئولان آموزش و مشارکت استان‌ها در توسعه کیفی خانه‌های محیط‌زیست اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هادی TR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    والله چیزی از محیط زیست باقی گذاشتید مگه؟ کشت شالی با آب چاه ممنوعه. ولی بیایید ببینید چطور آب و غارت میکنن. هیچکی هم کاری باهاشون نداره.
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 0
      والله امکانات کم و جمعیت زیاد همینه هی بگید فرزند بیشتر زندگی بهتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس