کد خبر 1505650
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
بندر فاو؛ برگ برنده عراق برای مهار ترکیه

پروژه عظیم بندر فاو به عنوان یک مسیر استراتژیک اتصال عراق به مدیترانه و اروپا، می تواند منجر به ارتقای جایگاه و موقعیت سیاسی و اقتصادی عراق در منطقه شود.

به گزارش مشرق، چند سالی است که عراق از مقاطع سخت و دشوار مبارزه با ترور و بی ثباتی و ناآرامی داخلی عبور کرده و حالا قدم در مسیر توسعه سیاسی و اقتصادی نهاده است. به نظر می‌رسد که پروژه عظیم بندر فاو به عنوان یک مسیر استراتژیک اتصال عراق به مدیترانه و اروپا، می‌تواند منجر به ارتقای جایگاه و موقعیت سیاسی و اقتصادی عراق در منطقه شود. این گزارش می کوشد تا ضمن اشاره به اهمیت استراتژیک این پروژه برای عراق، نتایج آن برای ترکیه و دیگر کنشگران را نیز بررسی کند.

توسعه فاو، برای عراق یک هدف مهم است که از سال ۲۰۱۰ میلادی، برای تحقق آن گام بر داشته شده اما مشکلاتی همچون ظهور گروه‌های تروریستی نظیر داعش و بی ثباتی‌های سیاسی داخلی، مانع از تکمیل کار شد. اما حالا محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، تلاش برای تکمیل پروژه را به یک اولویت حیاتی تبدیل کرده و نخستین بار، در کنفرانس یک روزه وزرای حمل و نقل کشورهای منطقه در بغداد، اعلام کرد که این پروژه ۱۷ میلیارد دلاری، به عنوان بخشی از مگا پروژه «مسیر توسعه»، انتقال کالا از خلیج فارس به اروپا را از طریق بندر بزرگ فاو در بصره، در جنوب عراق از طریق شبکه ای از راه آهن و بزرگراه به ترکیه سپس به اروپا تسهیل می‌کند. رزاق محیبس السعداوی وزیر حمل و نقل عراق چندی قبل اعلام کرده که پیمانکار کُره ای کار خود را طبق برنامه پیش برده و فعلاً میزان پیشرفت در حد ۶۰ درصد است.

از عراق و خلیج فارس تا مدیترانه و اروپا

توجه به برخی جزئیات پروژه بندر فاو، نشان دهنده این است که این مسیر، می‌تواند تجارت و اقتصاد عراق را متحول کند. بر اساس نقشه راه پروژه، در همان فاز نخست، فرصت ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار عراقی و نیز تأسیس یک «شهر صنعتی هوشمند» در مجاورت بندر و ساخت حدود ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن و بزرگراه، اقتصاد و تجارت عراق را وارد فاز جدیدی خواهد کرد. فعلاً در مورد جزئیات تأمین مالی پروژه بزرگ بندر فاو، اطلاعات چندانی منتشر نشده اما شواهد نشان می‌دهد که سرمایه گذاران احتمالی، عربستان سعودی و چین خواهند بود.

گذرگاه ریلی ۱۲۰۰ کیلومتری عراق، قرار است چنین مسیری را طی کند: بصره، دیوانیه، نجف، کربلا، موصل به مرز ترکیه. حمل کالا در این خط با قطار برقی و حمل مسافر نیز با قطار پرسرعت با ظرفیت اولیه ۴ میلیون کانتینر (۳۶ میلیون تن) در سال و همچنین ۲۲ میلیون تن بار فله پیش بینی شده اما در گام بعدی یعنی تا سال ۲۰۳۸ میلادی، ۷۰ میلیون تن به شکل کانتینر و ۳۳ میلیون تن به شکل فله پیش بینی شده است. اگر چه هنوز راه زیادی برای رسیدن به هدف نهایی باقی مانده اما از همین حالا، کویتی‌ها و اماراتی‌ها، با نگرانی به فاو می‌نگرند. چرا که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بندر جدید فاو در آینده‌ای نزدیک، عنوان بزرگترین بندر خاورمیانه را به دست می‌آورد و حتی بندر ‎جبل علی دبی نیز، در برابر فاو، حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

هاب تجارت و انرژی

بندر فاو، واقع در منتهی الیه جنوب عراق، از موقعیت استراتژیکی در امتداد خلیج فارس برخوردار است و پتانسیل بی نظیری برای اقتصاد بغداد دارد. در حال حاضر، بخش قابل توجهی از تجارت عراق از طریق بندر ام قصر انجام می‌شود که تقریباً از ظرفیت کامل خود استفاده می‌کند. بنابراین، توسعه بندر فاو به عنوان یک نیاز حیاتی و گام رو به جلو در گسترش قابلیت‌های تجاری عراق قلمداد می‌شود. این پروژه بندرگاهی، با هدف پذیرش کشتی‌های بزرگ و حجم محموله‌های بالا، خطوط انتقال کالا در مطنقه را به شکل جدی تقویت می‌کند. عراق با ارتقای زیرساخت‌های بندری و افزایش ظرفیت آن، می‌تواند ترانزیت محموله‌های بزرگ‌تری را انجام دهد، تجار بین المللی بیشتری را جذب کند و اتکا به بنادر کشورهای همسایه را کاهش دهد. چنین هدف مهمی، در نهایت رشد اقتصادی عراق را تسریع می‌کند، پتانسیل تجاری آن را افزایش می‌دهد و به این کشور اجازه می‌دهد تا به یک مرکز منطقه‌ای برای تجارت تبدیل شود. انتظار می‌رود که تکمیل بندر فاو به طور قابل توجهی بر پویایی تجارت منطقه‌ای تأثیر بگذارد.

عراق به عنوان یک کشور نفتی ثروتمند، با منابع گسترده و موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک هاب تجاری منطقه‌ای دارد. پروژه بندر فاو، عراق را قادر می‌سازد تا با کشورهای همسایه خود در خلیج فارس مانند کویت، عربستان سعودی و ایران ارتباط برقرار کند و با تقویت روابط تجاری، فرصت‌های جدیدی برای همکاری ایجاد کند. این بندر، کانون مهمی برای سوددهی به سایر کشورهای منطقه نیز خواهد بود. عراق به عنوان یک مرکز تجاری منطقه‌ای می‌تواند مبادله کالا بین کشورهای مختلف را تسهیل کرده و تجارت بین منطقه‌ای و همکاری‌های اقتصادی را تقویت کند. این نقش تقویت شده در تجارت منطقه‌ای، عراق را به عنوان یک بازیگر حیاتی در خاورمیانه، تقویت اهمیت ژئوپلیتیکی آن و تقویت ثبات و رفاه در منطقه، قرار خواهد داد.

ترکیه کجای بازی است؟

ترکیه در چند سال گذشته، همواره در بحران اقتصادی به سر برده و هزینه‌های سنگین واردات انرژی، دولت اردوغان را در تنگنا گذاشته است. به همین دلیل، تاکید مکرر بر انتقال کالا و انرژی و در یک کلام؛ تبدیل شدن به هاب ترانزیتی، در رأس اولویت‌های سیاسی و اقتصادی ترکیه قرار گرفته و به همین خاطر، اشتیاق فراوانی نشان داده تا از طریق اتصال ریلی، در امتداد توسعه بندر بزرگ فاو، یک مسیر ترانزیت در اختیار داشته باشد که می‌تواند در آینده؛ عملاً با کانال سوئز رقابت کند. ترکیه در این مسیر، چند هدف اقتصادی را به طور همزمان دنبال می‌کند: اول این که، هدف از تکمیل این پروژه فقط حمل کالا نیست و پیش بینی‌ها و برنامه ریزی های لازم برای تردد قطارهای مسافری با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و دوم این که تلاش برای خطوط انتقال نفت و گاز، می‌تواند بر معادلات انرژی منطقه، تأثیر جدی برجای بگذارد.

اتصال راه آهن ۱۱۷۵ کیلومتری از بندر فاو عراق تا بندر مرسین ترکیه به عنوان یک اقدام بلندپروازانه، مسیر رسیدن مسافر، کالا و انرژی از عراق به دریای مدیترانه را میسر می‌کند.

فاو، ابزار طلایی عراق برای مهار ترکیه

اشاره به موضوعات مرتبط با اهداف سیاسی و تجاری ترکیه در عراق؛ این واقعیت را به نمایش می‌گذارد که اهمیت استراتژیک پروژه بندر فاو، مجموعه‌ای از ابزارها و اهرم‌های سیاسی جدید را در اختیار بغداد می‌گذارد و اگر این ابزارها به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، عراق می‌تواند ترکیه را در مسیر سیاست‌های تمامیت خواهانه، مهار کند. ترکیه با اقداماتی همچون استقرار تحمیلی نیروی نظامی، بمباران و توپ باران مناطق گسترده‌ای از عراق و نیز اعزام تیم‌های امنیتی به مناطق مختلف بدون هماهنگی با بغداد، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق را نادیده می‌گیرد. علاوه بر این در مسائل مهمی همچون آب و نفت؛ عملاً از عراق گروکشی کرده و از شرایط امنیتی و سیاسی دشوار عراق، سوءاستفاده و مصادره به مطلوب کرده است. اما حالا، دولت عراق می‌تواند با استفاده از کارت ارزشمندی به نام سهیم شدن ترکیه در مواهب و فواید کلان پروژه فاو، از اهداف و مواضع خود به شکل قدرتمندانه دفاع کند.

هموارسازی مسیر احداث و توسعه کریدورها یا گذرگاه‌های حمل و نقل کالا، مسافر و خطوط انتقال نفت و گاز در منطقه، به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین، منطقه را با شرایط و رقابت‌های نوینی روبرو کرده و این رقابت‌ها می‌تواند در آینده، بر موازنات منطقه تأثیرگذار باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    5 0
    لعنت به فاو محل از دست دادن از برادر بالاترم.لعنت به باعث جنگ
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    4 0
    این پروژه عملا پروژه جنوب به شمال ایران یعنی اتصال لریلی بندر بوشهر و چابهار ایران به اروپا رو از طریق اصفهان و تهران می بره هوا!!..کجاش به نفع ماست!!.کاملآ مشخصه جنگ قفقاز نقشه اردوغان بوده برای حذف ایران
    • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      2 0
      نویسنده یادش رفته بگه که این طرح برا خود ترکیه است که کاملا ایران دور میزنه از کریدور شمال به جنوب حذف میکنه البته هر کشوری باید منفعت خودش ببره ایرانم باید بندر امام خمینی و ماهشهر توسعه بده و دریای خزر وصل کنه
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    11 1
    مهار ترکیه!!!؟؟؟؟؟؟؟ خود ترکیه دنبال این بندر هست برای بی نیازی از ایران و نابودی طرح جنوب به شمال روسها در ایران..!!
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      4 0
      داداش این طرح برا دور زدن هستش که ترکیه و آمریکا تا ایران از کریدور شمال به جنوب خارج کنن
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      2 0
      با این که از پیشرفت عراق خوشحال میشم ولی این طرح کاملا با منافع ایران در تضاد هستش
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 0
      شما چه ساده اید همون طوری که ترکیه ایرانو از کریدور شرق به غرب خارج کرد داره به واسطه عراق ایران از کریدور شمال به جنوب داره خارج میکنه خیلی خیلی ساده اید
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 0
      برا مهار ایران هستش نویسنده فکر کنم عراقی یا ترک بوده والا تابلو این بندر به ضرر ایرانه ایران باید خیلی زیاد در بحث ترانزیت و بنادر سرمایه گذاری کنه
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 2
      متاسفانه همه کشورهای خلیج فارس دارن پیشرفت میکنن همینطور جذب سرمایه دارن جز ایران
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 0
      کاملا درسته نویسنده توهم داره
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      2 0
      خود ترکیه سرمایه گذار مسیر توسعه عراق هستش برا خارج کردن ایران
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      ایران باید روی بندر امام خمینی و ماهشهر سرمایه‌گذاری کنه
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      ایران باید همچین بندری میزد واقعا عقب افتادیم
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 0
      نویسنده یادش رفته بگه بیشتر از همه به ضرر ایرانه
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 0
      مهار ترکیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خود ترکیه دنبال این طرحه کجای کاری
    • امیر IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      این راه آهن همچنین میتواند سوریه و مدیترانه را به ایران متصل کند
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 1
    مسیر خلیج فارس مدیترانه می تواند از مسیر سوریه انجام شود.به جای بندر مرسین باید این مسیر به سمت بندر لاذقیه سوریه تغییر سمت بدهد.عراق نباید کاری کند که پسمانده عثمانی سودی ببرد.
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      0 1
      خاک
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    9 1
    توسعه این بندر به ضرر ایران است
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      2 0
      کلملا موافقم خلاصه کاری نمیشه کرد هر کشوری بیشتر سرمایه گذاری کنه نتیجه هم میگیره عراق برا سال بعد ۳۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه کرده ایران متاسفانه به علل مختلف چندان موفق نبود
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      1 0
      چن وقت دیگه هند به این طرح میپونده و عبور کریدور شمال به جنوب از ایران مالیده میشه میره پی کارش
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      خب ایران سرمایه گزاری کنه هر کشوری منفعت خودشو میخواد
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      گفتم دیگه هند و چین چرا تمایل سرمایه گذاری روی بند چابهار ندارن پس دلیلش اینه
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      یران باید روی بندر امام خمینی و ماهشهر سرمایه‌گذاری کنه
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      یران باید روی بندر امام خمینی و ماهشهر سرمایه‌گذاری کنه
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      ایران باید همچین بندری میزد واقعا عقب افتادیم
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    3 0
    مهار ترکیه ، چه مغز هایی در ایران داریم . این پروژه برای حذف ایران طراحی شده دیگه هند . پاکستان چین نیازی به ایران ندارند مستقیما به کمک عراق به ترکیه وصل می شوند و از آنجا به هرجا که بخواهند .
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    توهم کربدور آخرش شما رو می‌کشه شما منابع موجود رو نمی‌تونید مدیریت کنید دنبال تخیلات هستید
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    یران باید روی بندر امام خمینی و ماهشهر سرمایه‌گذاری کنه
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    ایران باید همچین بندری میزد واقعا عقب افتادیم چرا
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    نویسنده یادش رفته بگه بیشتر از همه به ضرر ایرانه
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    نویسنده یادش رفته بگه بیشتر از همه به ضرر ایرانه
  • محمد IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    پس بندر اقیانوسی چابهار چی؟
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    به طور قطع این مسیر در راستای تضعیف کریدور شمال - جنوب است. ولی با توجه به اینکه اساسا ترکیه در بلوک غرب تعریف می شود و با در نظر گرفتن پتانسیل انرژی و موقعیت ژئوپولوتیک ایران قطعا ترکیه برنده های انرژی و ترانزیت نبوده و صرفا تلاش می کند بیشترین امتیاز را دریافت کند
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    2 0
    حالا چرا مهار ترکیه؟؟ خخخخ خب ترکیه خودش پیشقدم شد واسه دور زدن ایران از این مسیر استفاده کنه
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    5 2
    یعنی اونقدر در دشمنی با ترکها مرزهای حماقت رو جابجا کردین که خطر واضح برای مسیر ایران رو نمیبینین و دنبال مهار خیالی ترکیه توسط عراق هستین.
  • شیپورچی IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    4 1
    مقامات عربستان گفتن ایران هیچ حقی بر میدان گازی آرش ندارد و این میدان گازی متعلق به کویت و عربستان است...باز هم برید دست‌بوسی بن سلمان تا ذوق زده بشید..!!
  • هادی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 1
    مملکت دیوونه خونست. باو واسه مهار ایران واسه دور زدن کریدور شمال جنوبی. تازه این وسط ترکیه داره سودشو میبره. بعد بارو مقاله نوشته داره موضوع رو برعکس جلوه میده. جناب مشرق داری بازی میخوری. پانترک ها بدجور نفوذ کردن تو ارکان مملکت
  • هادی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    حماقت بی حد و حصر. عراق داره ایران و دور میزنه. واسه چسبیدن خط ریلی ایران به عراق فقط ۲۰۰ میلیون دلار احتیاجه و ایران هم اونو قبول کرده که تقبل کنه ولی چندین ساله عراق جوابی به این درخواست نمیده. حالا میخوان فاو رو بچسبونن به ترکیه و ایران رو حذف کنن. نویسنده این مقاله حالش خرابه اصلا ژئوپولیتیک نمیفهمه
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    این نوع تحلیل ها واقعیت کشور رو نشون میده.همینقدر متوهمانه و دور از منطق و واقعیت همه چیز رو تحلیل میکنیم که نتیجه کار شده اوضاع امروز
  • DE ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 1
    خوبه همینطور به تحریم موندن ادامه بدین بقول یکی که میگفت تحریم اصلا نمنه دی ...
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    بیشتر از همه طرح مهار ایران هستش تا ترکیه یه کمی عقلانی فکر کردن هم ضرر نداره
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    خب یه بارم شده به حرف شریعت مداری گوش کنین و تنگه هرمزو ببندین خخخخخ
  • Omid IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    3 3
    ترکیه قدرتمند ترین کشور منطقه هست تو اقتصاد و نظامی و صنعت اول هست هیچکس حریفش نمیشه بی خود زور نزنین
  • از شهرستان سراب IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    2 0
    گویا نویسنده متن در جریان نیست پروژه فاو با همکاری ترکیه بیشتر برای منزوی کردن ایران هست
  • Abadanmazlom IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    0 0
    در حالی که جهان به شهرهای بندري و تجارت و اقتصاد نگاه پاک و خیر خواهانه و کارآفرینان ه دارد..استراتژی بخش وسیعی از کشور متاسفانه دید جهالت روزانه توام با کینه توزي و بشدت تحقیر کننده ای به ابادان و خرمشهر دارد
  • Abadanmazlom IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    0 0
    تنها راه نجات و.حذف نشدن از کريدورهاي منطقه ای ای اجرای خط ریلی مکه.بصره شلمچه مشهد است..قطعا سعودی امتیازات بيشتري به ایران میده نسبت به چین روسیه و ترکیه چون ذاتا از ایران ترس داره و حساب میبره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس