کد خبر 1505596
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
عربستان و کویت سودای تصاحب میدان «آرش» را دارند

دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس طی روزهای اخیر مدعی شده‌اند که میدان گازی آرش که آنها آن را «الدره» می نامند، صرفا متعلق به این دو کشور است.

به گزارش مشرق، دو کشور کویت و عربستان طی روزهای گذشته ادعاهایی را درباره میدان گازی آرش که این دو کشور شورای همکاری خلیج فارس آن را الدره می نامند مطرح کرده اند.

در جدیدترین ادعا، عربستان سعودی با تأکید بر اینکه مالکیت میدان گازی الدره (آرش) صرفاً متعلق به این کشور و کویت است از ایران خواست که مذاکرات درباره ترسیم مرزهای آبی را آغاز کند.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه این کشور سه شنبه شب، مدعی شد که مالکیت ثروت‌های طبیعی در مناطق آبی تقسیم شده از جمله میدان گازی «الدره» (آرش) کاملاً و فقط متعلق به عربستان و کویت است و فقط این دو کشور از حاکمیت کامل بر منابع طبیعی این منطقه برخوردارند.

این مقام سعودی گفت: عربستان سعودی بار دیگر از ایران می‌خواهد که مذاکرات مربوط به ترسیم مرزهای شرقی منطقه آبی را که میان کویت و عربستان تقسیم شده آغاز کند. به موجب قوانین بین‌المللی این کشور و کویت با یکدیگر یک طرف مذاکره‌کننده در برابر طرف ایرانی را تشکیل می‌دهند!

از سوی دیگر سعد البراک، وزیر نفت کویت، هم مدعی شد: میدان الدره، ثروت طبیعی کویت و عربستان است و هیچ طرف دیگری تا زمانی که ترسیم مرزهای دریایی تعیین تکلیف نشده، در آن حقوقی ندارد. از ادعاها و قصد ایران درخصوص میدان الدره که با ساده ترین قواعد روابط بین المللی در تعارض است، غافلگیر شدیم.کویت و عربستان کاملاً بر سر اینکه یک طرف مذاکره باشند توافق دارند.

وزیر نفت کویت ایران را به پایبندی به ترسیم مرزهای بین المللی دریایی پیش از اینکه حقی در میدان الدره داشته باشد، فراخواند!

پیش از این هم یک مقام مسئول در وزارت خارجه این کشور ادعا کرد: منطقه دریایی که میدان گازی الدره (آرش) در آن قرار دارد، در محدوده دریایی کشور کویت است و منابع طبیعی آن بین کویت و عربستان مشترک است و دارای حقوق انحصاری در آن هستند.کویت بار دیگر طرف ایرانی را دعوت می کند تا مذکرات برای تعیین مرزهای آبی میان کویت و عربستان به عنوان یک طرف مذاکره با ایران آغاز شود.

همچنین احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه کویت ادعا کرده بود: ایران هیچ سهمی در میدان گازی «الدره» ندارد و این میدان کاملاً متعلق به کویت و عربستان است.

نزاع بر سر این میدان نفتی- گازی میان ایران و کویت به دهه ۱۹۶۰ مربوط می‌شود که هر یک از این کشورها حقوق حفاری برای کشف گاز را به دو شرکت مختلف واگذار کرد. در سال ۲۰۱۱، ایران حفاری در این میدان را از سر گرفت و این باعث شد که کویت و عربستان درباره ترسیم مرزهای دریایی خود و ترسیم میدان‌های نفتی مشترک به توافق برسند. سپس به مدت چند سال ایران و کویت مذاکراتی برای حل اختلافات بر سر منطقه کمربند ساحلی در مرز دریایی دو کشور اجرا کردند که نتیجه‌ای در پی نداشت.

در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ عربستان و کویت، توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

عربستان و کویت سودای تصاحب میدان «آرش» را دارند

بر اساس برآوردها حجم گازی که از میدان گازی میدان آرش قابل استخراج است بسیار زیاد است. میدان گازی آرش- الدره در جنوب‌غربی جزیره خارک و در جنوب میدان نفتی فراساحلی ابوذر در آب‌های مرزی بین ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان واقع شده است و بر این اساس و طبق این مرز، حدود ۴۰ درصد تاسیسات نفتی و گازی موجود میدان آرش-الدره در آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد. اهمیت میدان آرش علاوه بر حضور لایه‌های نفتی و گازی با مقدار زیاد میعانات گازی، حفظ حاکمیت کشورمان بر آب‌های این منطقه است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    11 0
    لااقل کمی از شمال اون میدان گازی مال ایرانه کوتاه نیایید
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      1 0
      ایران بیشترین سهم را دارد ولی حق گرفتنی است نه دادنی
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    4 1
    کویت هم دُم در آورده.یاد،سال ۶۹ نرود صدام چه بسرش،آورد،دست بدامان ارباب شد،نجاتش بده.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    8 0
    سال ۶۹ محصل بودم.دود ناشی از آتش زدن چاههای نفت کویت تا شهرهای جنوبشرقی ایران هم میرسید.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    9 2
    کویت و عربستان شکر زیادی خوردند.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    2 0
    صلح با عربستان باعث نمیشه از منافع ملی مون چشم پوشی کنیم.کویت و عربستان غلط کردن که میخان میدان نفتی مون رو بالا بکشن.چرا وزارت امور خارجه منفعل عمل میکنه؟؟
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    3 4
    موقعی که دیکتاتور پهلوی نصف خلیج رو بخشید مگه اینجا هم روش نبود؟
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 1
    مگه یک خط مرزی را چندبار تعیین می کنند؟
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    7 0
    ظاهرا کاری که صدام در مورد کویت ناتمام گذاشت رو خودمون باید تموم کنیم
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      3 0
      بله درسته
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    2 0
    عربستان باوزیر خارجه ش غلط کرده کویت فسقلی که اب خوردنش به دست ارباب امریکا مال این غلطا نیست
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    کویت کوچولو از عربستان بپرس ایران عصبانی بشه چطور نصف تولید نفت رو می پرونه، دو بار به روتون خندیدیم پر رو شدید
  • الف IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    2 0
    از بی عرزگی دولتمردان هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس