کد خبر 1505513
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
تراکم نهضت ملی مسکن تهران 3.5 برابر خانه‌های پایتخت است

برنامه وزارت راه برای ساخت مسکن در تهران به گونه‌ای است که تراکم پروژه‌های نهضت ملی این استان ۳.۵ برابر تراکم شهر تهران می‌شود.

به گزارش مشرق، بر اساس آنچه که مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در نود و نهمین جلسه شورای مسکن این استان مطرح کرده است، برای۳۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در این استان تنها ۲ میلیون متر مربع زمین تخصیص داده شده و این یعنی تراکم جمعیت در این پروژه‌ها حدود ۴۹۵ نفر در هر هکتار خواهد بود. اگر تخصیص زمین برای سایر پروژه‌های مسکن ملی این استان نیز به همین صورت بوده باشد، به این معناست که پروژه‌های مسکن ملی استان تهران از خود این کلانشهر، که تراکم جمعیت آن طبق آخرین آمار ۱۴۰ نفر بر هکتار است، متراکم‌تر خواهد شد.

*تراکم جمعیت چیست؟

تراکم جمعیت یا انبوهی جمعیت در واحد سطح، معیاری برای سنجش جمعیت در واحد مساحت است و از تقسیم تعداد افراد ساکن در یک منطقه بر مساحت زمینی که این افراد در آن حضور دارند، به دست می‌آید. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که این شاخص به ما چه می‌گوید و اهمیت آن چیست؟

این شاخص معیار مناسبی برای برنامه‌ریزی‌ها و تامین نیازهای شهری را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد. همچنین از این شاخص می‌توان دریافت که میزان زمین‌های تخصیص داده شده برای پروژه‌های مسکن ملی تا چه اندازه مطلوب است.

*تراکم جمعیت پروژه‌های مسکن ملی استان تهران چقدر است؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران طی تازه‌ترین اظهار نظر خود عنوان کرده است: برای ۳۰ هزار متقاضی مسکن ملی در این استان، ۲ میلیون متر مربع زمین اختصاص یافته است.

اولین نکته‌ای که پس از مواجهه با این آمار جلب توجه می‌کند، نحوه ارائه آن است. معمولا زمین تخصیص یافته برای پروژه‌های بزرگی نظیر پروژه‌ مسکن ملی را بر اساس هکتار یا کیلومتر مربع بیان می‌کنند نه متر مربع. ارائه این آمار بر اساس متر مربع، خواه ناخواه این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که هدف ارائه دهندگان این آمار از این گونه آمار دادن، درشت جلوه کردن عدد مساحت زمین‌های تخصیص یافته بوده و خود به این موضوع واقف هستند که اختصاص ۲ میلیون متر مربع، یا همان ۲۰۰ هکتار، زمین به ۳۰ هزار متقاضی مسکن ملی در استانی مانند تهران چه تراکم جمعیتی را رقم خواهد زد.

با این حال، برای به دست آوردن تراکم جمعیت تقریبی این پروژه‌ها، کافی است تعداد متقاضیان مسکن ملی در این پروژه را، که به طور پیش فرض سرپرست یک خانواده هستند، ضرب در میانگین افراد خانواده ایرانی (بعد خانوار) کرد و سپس، عدد به دست آمده را تقسیم مساحت زمین‌های تخصیص یافته کرد.

بنابراین، با ضرب عدد ۳۰ هزار (تعداد افراد متقاضی مسکن ملی) در عدد ۳.۳ نفر (بعد خانوار ایرانی)، میانگین افرادی را که قرار است در پروژه‌های مسکن ملی اعلام شده ساکن شوند، به دست می‌آوریم. سپس تعداد ساکنین مورد نظر را، که طبق محاسبه ۹۹ هزار نفر هستند، بر مساحت زمین هایی که قرار است در آن‌ها ساکن شوند، یعنی ۲۰۰ هکتار نقسیم می‌کنیم.

*نقض اصل ۳ قانون اساسی در تهران

در همین راستا، حمید احمدی، کارشناس مسکن گفت: زمانیکه تراکم را در یک متر مربع افزایش می‌دهید، حق مردم از فضا را محدود کرده‌ایم و این نقض اصل ۳ قانون اساسی است که مسکن متناسب با نیاز را حق هر ایران تلقی می‌کند.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: در حالی دولت در تهران به سمت تراکم بالا رفته که زمین زیادی حدفاصل ایوانکی تا تهران وجود دارد و می‌تواند پذیرای مسکن ویلایی برای مردم باشد.

محاسبات و نظر کارشناسی بیانگر آن است که تراکم جمعیت مد نظر برای این پروژه، ۴۹۵ نفر در هکتار است و این یعنی در هر هکتار از زمین‌های این پروژه تازه تاسیس، ۳۵۰ نفر بیشتر از کلان شهر تهران که مطابق آخرین آمار، تراکم جمعیت آن ۱۴۰ نفر است، زندگی خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس