برنامه مستند اروپایی: فرانسه از کارخانه سیمان درسوریه جهت جاسوسی استفاده کرد

یک برنامه مستند اروپایی از کشور اسپانیا فاش ساخت: اطلاعات کشور فرانسه از کارخانه سیمان لافارژ برای اهداف جاسوسی در سوریه استفاده کرده است.

به گزارش مشرق، از خبر روز پنجشنبه خبرگزاری دولتی سوریه سانا، یک برنامه مستند اسپانیایی فاش کرد که سرویس های اطلاعاتی فرانسه از کارخانه سیمان تاسیس شده توسط شرکت لافارژ در شمال سوریه به عنوان پوششی برای شبکه جاسوسی که برای مبارزه با دولت سوریه ایجاد کرده بود، استفاده کردند.

بر اساس این مستند، گروهی از خبرنگاران با همراهی تیم تحقیق موفق به سفر به شمال سوریه شدند و کشف یک کارخانه سیمان متروکه متعلق به شرکت فرانسوی لافارژ برای بخش ساخت و ساز و بازرسان و کارشناسان هزاران سند در سوریه، اردن، دبی و پاریس در مورد این کارخانه و نقش اطلاعات فرانسه در آن جمع آوری کردند.

منابع افزودند: کریستف گومارد به منظور تضعیف دولت در سوریه، تامین مالی گروه های تروریستی مانند داعش، جبهه النصره و ارتش موسوم به ارتش آزاد سوریه را آغاز کرد.

کارخانه سیمان لافارژ به کمک به داعش اعتراف کرد

پیش از این شبکه های خبری خارجی گزارش دادند : کارخانه لافارژ فرانسه در پرونده حقوقی خود در آمریکا، اتهام کمک به گروه تروریستی داعش را پذیرفت.

شرکت معروف فرانسوی تامین کننده مالی برای سازمان‌های تروریستی

بنا به اعلام وزارت دادگستری آمریکا، در پرونده کارخانه سیمان لافارژ مستقر در فرانسه در دادگاه فدرال در بروکلین نیویورک مصالحه و توافق صورت گرفت.

بر این اساس لافارژ با اعتراف به جرم «کمک به داعش» با پرداخت ۷۷۷.۷۸ میلیون دلار جریمه موافقت کرد.

از سوی دیگر کارخانه سیمان لافارژ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: لافارژ و شرکت تابعه آن، لافارژ سوریه، مسئولیت اقدامات فردی مدیران را پذیرفتند. این اعمال ناقض قوانین جزایی لافارژ است. بسیار متاسفیم که این حادثه رخ داده است. با وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا برای حل این موضوع همکاری نزدیک داشتیم.

گفتنی است خبرگزاری «آناتولی» ۷ سپتامبر ۲۰۲۱، اسناد مربوط به همکاری شرکت لافارژ فرانسه با داعش با اطلاع و آگاهی سرویس اطلاعاتی این کشور را افشا کرد.

در فرانسه پرونده قضایی برای شرکت مذکور به اتهام «تامین مالی گروه تروریستی داعش» و «مشارکت در جنایات جنگی» تشکیل شد.

گروه تروریستی داعش از سیمان‌هایی که از شرکت لافارژ فرانسه تحویل گرفت، در ساخت تونل و مخفیگاه‌های خود استفاده کرده است.

شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی ورلد» ترکیه نیز ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ فیلم مستند «کارخانه» که موضوع آن افشای ارتباط داعش با شرکت «لافارژ» فرانسه بود را پخش کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    هم جاسوسی می کنند، هم سیمان داعش را تأمین می کنند و هم صدها میلیون دلار جریمه می گیرند و به جیب خودشان می ریزند. مصداق بارز حقوق بشر آمریکایی و اروپایی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس