کد خبر 1502123
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
رشد اقتصادی در 2 سال اخیر بیش از ۲ برابر شد

بر اساس اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی کشور در سال گذشته ۴.۸ درصد بود؛ متوسط رشد اقتصادی سالانه کشور در هشت سال دولت روحانی ۲.۲ درصد و در ۲ سال نخست دولت رئیسی ۴.۸ درصد بوده است.

به گزارش مشرق، با گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم، عملکرد اقتصادی دولت در زمینه‌های مختلف می‌تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد، یکی از موضوعاتی که در ۲ سال گذشته تغییرات زیادی نسبت به دولت قبل دارد، رشد اقتصادی است.

رشد اقتصادی سالانه در دولت سیزدهم در مقایسه با دولت قبل بیش از ۲ برابر شده است. مرکز آمار با اعلام جزئیات نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱، از پیش‌تازی بخش صنعت در بین بخش‌های اقتصادی کشور خبر داد.

بر اساس اعلام مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته ۴.۸ درصد بوده است. سال ۱۴۰۰ هم رشد اقتصادی کشور همین رقم بود با این حال رشد اقتصادی بدون نفت از ۴ درصد سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

در مقایسه با دولت قبل رشد اقتصادی سالانه کشور در دولت سیزدهم بیش از دو برابر شده است متوسط رشد اقتصادی سالانه کشور در هشت سال دولت روحانی ۲٫۲ درصد و در ۲ سال نخست دولت رئیسی ۴٫۸ درصد بوده است.

مرکز آمار همچنین رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در زمستان سال گذشته را نیز اعلام کرد که طبق آن رشد بخش صنعت دورقمی شده و به ۱۱٫۹ درصد رسیده است. رشد بخش صنعت در زمستان سال گذشته از سال ۱۳۹۶ تاکنون بی سابقه است.

علاوه بر مرکز آمار ایران، بانک مرکزی نیز با انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی از تداوم رشد مثبت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

براساس این گزارش تحقق رشد اقتصادی ۴ درصدی در سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی ۴٫۴ درصدی سال ۱۴۰۰، حکایت از تداوم رشد قابل قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد به طوری که رشد تولید ناخالص داخلی در تمام فصول سال ۱۴۰۱ از روندی صعودی برخوردار بوده است.

بدین ترتیب رشد تولید ناخالص داخلی در همه فصول سال ۱۴۰۱ از روندی صعودی برخوردار بوده به نحوی که از فصل اول تا پایان فصل چهارم سال مزبور میزان رشد اقتصادی کشور به ترتیب برابر با ۱٫۹ درصد ۳٫۹ درصد ۴٫۹ درصد و ۵٫۳ درصد بوده است.

* رشد صنعت در دولت سیزدهم ۳٫۶ برابر دولت قبل شد

بر اساس گزارش مرکز آمار متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت سیزدهم ۳٫۶ برابر دولت قبل است متوسط رشد فصلی بخش صنعت در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم ۱٫۶ درصد بوده است این در حالی است که در ۶ فصل اخیر که دولت سیزدهم بر سر کار بوده (پاییز ۱۴۰۰ تا زمستان (۱۴۰۱ متوسط رشد فصلی بخش صنعت به ۵/۸ درصد افزایش یافته است.

در آخرین فصل عملکرد دولت دوازدهم تابستان (۱۴۰۰) رشد بخش صنعت ۲٫۱ درصد بود اما در دولت سیزدهم، فصل به فصل رشد بخش صنعت افزایش یافته تا اینکه در زمستان ۱۴۰۱ دورقمی شده و به ۱۱٫۹ رسیده که از سال ۱۳۹۶ به بعد، سابقه نداشته است.

متوسط رشد بخش صنعت در سه سال آخر دولت قبل (۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹) منفی ۲٫۲ درصد بود و در واقع دولت‌ یک صنعت بحران زده را تحویل گرفت با این حال با اجرای سیاست‌های مناسب اقتصادی در دو سال اخیر رشد بخش صنعت افزایشی شده است. در سال ۱۴۰۰ رشد بخش صنعت ۳٫۱ درصد بود که در سال ۱۴۰۱ به ۷٫۷ درصد ارتقا یافته است.

* جهش ۹٫۶ درصدی تولیدات صنایع بزرگ

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی با رشد ۹٫۶ درصدی در سال ۱۴۰۱ به بالاترین سطح در تاریخ صنعتی کشور رسید.

بر اساس آمار بانک مرکزی شاخص کل تولیدات صنایع بزرگ کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۹٫۶ درصد افزایش یافت و به بیشترین سطح در طول تاریخ تولیدات صنعتی کشور رسید.

در سال ۱۴۰۱ رشد تولیدات صنایع بزرگ در فصول بهار تابستان پاییز و زمستان به ترتیب ۳٫۱ درصد، ۱۳٫۲ درصد. ۹٫۵ درصد و ۱۲٫۸ درصد بوده و در مجموع در طول سال ۱۴۰۱ میزان تولیدات این صنایع رشد ۹٫۶ درصدی داشته است. بیشترین نرخ رشد تولید مربوط به فصل تابستان با ۱۳٫۲ درصد و زمستان با رشد ۱۲٫۸ درصدی است.

در بررسی شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی ۲۴۰۰ بنگاه بزرگ صنعتی بالای ۱۰۰ نفر کارکن در ۲۴ گروه صنعتی مورد بررسی قرار می گیرد. در سال ۱۴۰۱ از این ۲۴ رشته صنعتی ۲۳ رشته رشد مثبت داشته‌اند و از این تعداد ۱۶ رشته صنعتی رشد دورقمی را به ثبت رسانده اند.

براساس آمار یاد شده بیشترین نرخ رشد تولید در بین این ۲۴ گروه مربوط به صنایع نقلیه موتوری تریلر و نیم تریلر یا رشد ۳۱٫۸ درصد و صنایع تولید وسائل نقلیه با ۲۸٫۶ درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    3 0
    رشدی که موازی با تورم و تخریب طبقه متوسط جامعه بود رشدی که به واسطه رشد قیمت دلار نسبت به ریال حاصل شد رشدی که حاصل از صف های طویل برای خرید خودروهای بی کیفیت بود
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    3 0
    صدور مجوزها ، شاخص خرده فروشی و تعداد بیکاران خلاف این ادعا را ثابت کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس