کد خبر 1500624
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
آخرین قهرمانی «تیم ملی» یادتان هست؟

تیم ملی فوتبال ایران سه شنبه فرصت کسب یک قهرمانی در مسابقات کافا را دارد و شاید یوزها بعد از گذشت سال‌ها فرصت برگزاری یک جشن قهرمانی هر چند در یک جام کوچک را دارد.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال ایران سه شنبه برای کسب عنوان قهرمانی کافا به دیدار ازبکستان می رود. داستان قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران داستان غریبی بوده است.

بیش از چهل سال از آخرین قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا می گذرد و در این مدت فوتبال ایران نتوانست قهرمانی در آسیا را به دست بیاورد. حالا فوتبال ایران در حالی در آستانه قهرمانی در کافا است که از آخرین قهرمانی ایران در یک تورنمنت ۱۵ سال سپری می شود.

آخرین قهرمانی «تیم ملی» یادتان هست؟

بیشتر بخوانید

سال ۲۰۰۸ تیم ملی فوتبال ایران با هدایت علی دایی قهرمان جام غرب آسیا شد و از آن زمان دیگر ملی پوشان فوتبال ایران جام قهرمانی را در هیچ یک از مسابقات کوچک و بزرگ بالای سر نبرد. حتی تیم‌های باشگاهی ایران نیز سال هاست در حسرت قهرمانی در قاره کهن هستند. در آن سال تیم ملی فوتبال ایران که در تهران میزبان مسابقات قهرمانی غرب آسیا بود، برای چهارمین بار با هدایت علی دایی به قهرمانی رسید.

هادی عقیلی، مهرداد اولادی، رحمان احمدی، حسین کاظمی، شیث رضایی، وحید طالبلو، محمدرضا خلعتبری، محمد نوری، زنده‌یاد مجید غلام‌نژاد، مجتبی شیری، احسان حاج‌صفی، احمد آل نعمه و تعدادی از فوتبالیست‌های جوان و شاغل در فوتبال ایران به این مسابقات رفتند تا به نوعی علی دایی تیم دوم ایران را در این رقابت‌ها محک بزند.

آخرین قهرمانی «تیم ملی» یادتان هست؟

ایران در دیدار نهایی موفق شد با پیروزی برابر اردن به مقام قهرمانی این دوره از رقابت‌ها دست یابد. هادی عقیلی در دقیقه بیست و یکم از روی نقطه پنالتی و کیانوش رحمتی در دقیقه ۸۶ از روی یک شوت زیبا دو گل ایران را به ثمر رساندند.

تک گل تیم اردن را هم عامر خلیلی در دقیقه ۸۰ و از روی یک ضربه ایستگاهی که با اشتباه رحمان احمدی در جایگیری همراه بود، وارد دروازه ایران کرد.

بعد از پایان بازی محمد بن همام رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا جام قهرمانی را به تیم ایران اهدا کرد.

بیشتر بخوانید:

تاریخ سازی طارمی با تیم ملی در جهان

۱۵ سال گذشت ...

۱۵ سال از آن شبی گذشت که علی دایی منکر مشکل در تیم ملی ایران نشد و گفت: منکر این نیستم که تیم ملی مشکلی ندارد. اگر ما مشکلی نداشتیم، هم اکنون باید جزو ۱۰ تیم برتر دنیا قرار می‌گرفتیم. اما مطمئنا این مشکلات را حل خواهیم کرد.

فوتبال ایران دو سال بعد از آن قهرمانی فرصت حضور در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را از دست داد. شکست خانگی برابر عربستان در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر باعث شد ایران در بین پنج تیم گروه چهارم شود و به پلی آف هم نرسد.

آخرین قهرمانی «تیم ملی» یادتان هست؟

جام ملت های ۲۰۱۱ افشین قطبی روی نیمکت تیم ملی ایران نشست و ایران بعد از صعود از گروه برابر کره قرار گرفت. در واپسین دقایق وقت‌های اضافه نیمه اول بازی (دقیقه ۲+۱۰۵)، یون بیت گرام با یک حرکت در عرض و ضربه ای دقیق، توانست دروازه رحمتی را باز کند. تلاش ایران برای جبران گل خورده نتیجه‌ای در بر نداشت تا تیم ملی ایران باز هم جدال یک چهارم پایانی را به کره جنوبی ببازد.

آخرین قهرمانی «تیم ملی» یادتان هست؟

در ادامه سال‌ها نیمکت تیم ملی فوتبال ایران در اختیار کارلوس کی‌روش پرتغالی بود و این مربی توانست انتقام شکست‌های چند سال اخیر برابر کره جنوبی را از این تیم بگیرد و فوتبال ایران برای اولین بار در تاریخ دو دوره صعود پیاپی به جام جهانی را تجربه کند.

نسل طلایی در تیم ملی فوتبال ایران ایجاد شد ولی باز هم ایران در کسب عنوان قهرمانی ناکام بود. هر سال یک داستان متفاوت. سال ۲۰۱۵ پنالتی‌های تلخ مقابل عراق آب سردی بر پیکر تیمی ریخت که یک سال قبل با بازی زیبا برابر آرژانتین باعث افتخار شده بود.

ایران در آن دیدار دو بار با یک بازیکن کمتر به بازی برگشت ولی در نهایت در ضربات پنالتی بازنده شد. چه بسا اگر در آن دیدار ایران برنده از زمین بیرون می‌آمد می‌توانست به فینال هم برسد.

آخرین قهرمانی «تیم ملی» یادتان هست؟

جام جهانی ۲۰۱۸ با اولین برد ایران در تاریخ جام جهانی بعد از ۲۰ سال همراه شد. با این حال بعد از ناکامی میلی متری در صعود از گروه در جام‌جهانی با یک کابوس دیگر در جام ملت‌ها همراه شد.

اشتباه عجیب در دیدار با ژاپن و ناکامی ایران در شرایطی که ژاپن با تیم جوانی در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده بود، یک ناکامی دیگر برای ایران ثبت شود و این پایان کار سرمربی پرتغالی در دوره نخست حضورش در تیم ملی بود.

آخرین قهرمانی «تیم ملی» یادتان هست؟

ناگفته نماند در این مدت تیم‌های باشگاهی ایران نیز در آسیا نتوانستند به عنوان قهرمانی برسد. پرسپولیس دو بار توانست به فینال برسد ولی هر دو بار شکست خورد و به قهرمانی نرسید.

سه شنبه تیم ملی ایران در فینال جام کافا به مصاف ازبکستان می‌رود و شاید نسل طلایی فوتبال ایران اولین جام قهرمانی خود را در یک مسابقات کوچک به دست آورد و کسی روی آن حساب نکند، ولی این نسلی است که می‌تواند در زمستان به آرزوی چند ساله هواداران فوتبال پایان دهد و عنوان قهرمانی را در جام ملت‌های آسیا به دست بیاورد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    1 0
    مهرداد اولادی هم مثل مجید غلام نژاد در اون جمع فوت کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس