به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا در کانال ایتا خود متنی را با عنوان (حکایت صلح حدیبیه و اعتراضات اخیر به دستگاه دیپلماسی ) منتشر کرد:

صلح حدیبیه در سال ذیقعده سال ششم هجری بسته شد.

ماجرای صلح مزبور به تصمیم پیامبر و مسلمانان برای ادای عمره و زیارت کعبه در آن سال برمی گشت.

در مسیر مکه افرادی از قبیله خُزاعه (که مشرک اما متحد مسلمانان بودند) به پیامبر رسیدند و به ایشان عرض کردند: کفار قریش به رهبری خالد بن ولید در اطراف مکه نیرو تجمیع کرده و آماده حمله به مسلمانان هستند.

بنابراین پیامبر مسیر خود را تغییر داد و در حُدیبیه اقامت گزید و عثمان بن عفان ( که از بنی امیه بود) را به مکه جهت مذاکره با سران قریش که عمدتا اموی بودند، فرستاد.

پس از مدتی خبر آمد که عثمان کشته شده است و پیامبر که احتمال حمله کفار را می داد، از افرادش مجددا زیر درختی به نام "سمره" بیعت گرفت که تا پای جان از اسلام و پیامبرش دفاع کنند که این واقعه بیعت رضوان نام گرفت.

اما خبر کشته شدن عُثمان صحیح نبود و سران مکه "سهیل بن عمرو" را بر مذاکره با پیامبر به سمت ایشان روانه کردند.

سهیل به پیامبر گفت : " ای محمد مکه حرم و محل عزت ماست ، عربها می دانند تو با ما جنگیده ای و اگر با این موضع قدرت وارد مکه شوی ، ضعف و بیچارگی و تحقیر ما زبانزد می شود و تمام قبایل عرب به فکر تسخیر سرزمین ما می افتند ، پس تو را سوگند می دهم که امسال به مدینه بازگردید و عُمره را به سال بعد موکول کنید".

پیامبر با هوشمندی خود کوتاه آمد و پیمانی را با کفار منعقد کرد که صلح حُدیبیه نام گرفت.

پیامبر با این که در موضع قدرت بود هنگام نوشتن متن صلحنامه حاضر شد اعتراض نماینده کفار را بپذیرد و بسم الله الرحمن الرحیم را حذف کند.

همچنین ایشان اعتراض بعدی نماینده مکه را مبنی بر به رسمیت نشناختن پیامبری ایشان را پذیرفت و به حضرت علی (ع) که کاتب این پیمان بود فرمود: عنوان محمد رسول الله را خط بزن و بنویس محمد پسرعبدالله.

پیامبر اسلام با دیپلماسی هوشمندانه پیمانی را منعقد ساخت که برخی از مفاد آن در ظاهر به ضرر مسلمانان بود؛ مانند ماده دوم که هر فردی از قریش به مدینه پناهنده شد، پیامبر او را به کفار مکه تحویل دهد ولی اگر فردی از مسلمانان به سوی قریش بازگردد، آنان موظف به تحویل او نیستند.

پس از انعقاد این صلحنامه افرادی مانند عُمر بن خطاب با جسارت آمیزترین کلمات پیامبر اسلام را بابت این اقدام نکوهش کردند اما خداوند سوره فتح را نازل کرد و صلحنامه را مقدمه پیروزی های بعدی نامید و حجت را تمام نمود .

غرض از نقل این واقعه تاریخی ، انعطاف در دیپلماسی آنهم از سوی پیامبر اسلام و نماینده خداست که حاضر شد دوصفت خداوند یعنی رحمانیت و رحیمیت را از متن یک صلحنامه با کفار حذف کند تا به اهداف بزرگتر دست یابد.

صلح حدیبیه اگر چه ۱۰ ساله بود، حدود ۲ سال تداوم یافت اما در اینمدت،چنان برکتی داشت که میزان افراد مسلمان شده درآن دوره با تعداد افراد مسلمان شده قبل از آن برابری می کرد.

پیامبر از فرصت صلح حدیبیه استفاده نمود و قلاع بسیار مهم خیبر را فتح کرد و به قدرت یهود در شبه جزیره عربستان برای همیشه پایان داد و ثروت بسیاری نصیب اسلام شد.

قریش پس از ۲ سال پیمان صلح حدیبیه را نقض کرد که به فتح مکه توسط سپاه اسلام انجامید.

حال ، امروز افرادی بهانه هایی چون بهانه های عمربن خطاب می آورند و به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایراد می گیرند که چرا درخواست نه چندان مهم سعودی را اجابت کرده اید .

آیا روا بود به خاطر فرضا یک عکس ، روابط ایران و سعودی( ۲ قطب شیعی و سنی جهان اسلام) بهم بخورد و شادی آن نصیب آمریکا و اسرائیل گردد؟

البته بهانه گیری ها و اعتراضات اینچنینی، از سوی کسانی است که اسرائیل را آشکار و پنهان به رسمیت می شناسند و رسما تسلیم در برابر آمریکا را تئوریزه و تبلیغ می کردند .

القصه خاطرنشان می گردد که در ذیعقعده سال ۱۴۴۴، نواده ای از نوادگان پیامبر اسلام در حال ایجاد صلح با سران حاکم بر مکه و مدینه است که اثرات آن بعدا بر حاکمیت نامشروع یهود بر فلسطین روشن می گردد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    6 4
    آفرین - ما چند ساله همین را می گوییم! از پیامبر که بالاتر نیستیم!
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 1
      عزیزم مراوده با کشورها که صلح شود یک چیز خوبی هست اما صلح دروغین مانند برجام خیانت چون دشمن در امور داخلی ایران دخالت داده می شود برعکس ارتباط ایران و عربستان که هر کشوری با هم مراوده دارند
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 1
      آخه این افسادطلبان چی حالیشان است؟ اکثرا مدارک تحصیلی قلابی دارند مدارک اهدایی رفسنجانی! دارند می ترکند از حسادت و کینه
  • فرحان IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    3 9
    اینجا ایران است و ما هم نمی توانیم جای پیامبر باشیم ما باید با مکانیزم و فکر ایرانی وارد معامله با جهان اسلام و جهان غرب بشیم.
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      3 4
      این چه استدلال نامربوطیه. ما ایرانی های مسلمان دین محمدیم(ص)
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      7 2
      کامل حرفتون رومنطقا نمیشه قبول کرد ولی همیشه صلح اولین واشتراک گیری بهترین راه حله بخصوص الان بعدازاین ملت فلک زده دربی عرضگی واتصادومعیشت متلاشی وتورم
  • احمد IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    3 6
    من فقط می میرم به اینهمه اعتماد به نفس که شما دارید حتما طرف سعودی هم همین تصور را از این ارتباط دو کشور دارد
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    3 2
    کم بوده ترامپ هم بیاد از تغییر محل سالن کنفرانس و عدم وجود عکس سردار ابراز ناراحتی بکنه!
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    3 3
    افراد مغرض و بهانه جو و کم سواد همیشه بوده و هستند که فقط نق نق کنند و مصالح اسلام و مسلمین را نبینند یا نمی خواهند ببینند.دولت با جدیت باید کار خودش را انجام دهد و به یاوه سرایی ها توجهی نکند
  • علی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    عیب کار ما نداشتن دیپلماسی است. یک روز چیزی پسندیده فردا همان ناپسند...!؟
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    2 1
    پدر کشور رو با همین توهمات و شبیه سازیهای بی پایه تاریخی درآوردید! با تجدید رابطه با سعودیه مخالف نیستم اما اینکه تصور کنید نماد ارتجاع قرن با شما پسرخاله بشه دیگه آخرشه.....! نتوانستید مشکلات اقتصادی را حل کنید ولی نعمتان را هم زخمی تر از قبل کردید مجبور شدید دل به روابط با اجانب بسپارید. بیخود هم تشبهاتی را که اصلا در خد واندازه آن نیستید بکار نگیرید.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    2 1
    با این تفسیر و راحت گرفتن و کوتاه امدن جاهای دیگه ام ساده میگیرید ؟
  • اتابک IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    3 1
    عجب. تو این دولت فقط
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    2 1
    مردم نه کاردارن نه پول تورم هم ساعتی بیشترمیشه اونوقت دارین تئوری طرح میکنین
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    3 1
    آنموقع که به خاطر اعدام شیخ نمر به سفارت و کنسولگری سعودی حمله شد یا به خاطر حملات سعودی به یمن مقامات آن کشور را با انواع دشنام خطاب می کردند شما دقیقا کجا ایستاده بودید؟
    • انقلابی منطقی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 1
      همون جایی ایستاده بودیم که تو آنموقع که بن سلمان گفت جنگ را به داخل ایران میکشانیم و با صادرات تروریست وهابی تکفیری حوادث مجلس و حرم امام ره و بلوچستان را رقم زد و بمب جلوی سفارت ایران در بیروت منفجر کرد و فاجعه منا را رقم زد و ایران را با انواع دشنام خطاب می کرد ایستاده بودی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس