کد خبر 1499940
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
دیدار تحریک‌آمیز وزیر امنیت انگلیس با وزیر تایوان

در ادامه اقدامات ضد چینی غرب، دیدار وزیر امنیت کابینه انگلیس با یک وزیر تایوانی در لندن خبرساز شده است.

به گزارش مشرق، «تام تاگنهات» وزیر امنیت انگلیس با «آدری تانگ» وزیر دیجیتال تایوان که به انگلیس سفر کرده، دیدار دوجانبه ترتیب داده است؛ دیداری که با سیاست اعلامی لندن درباره تعهد به سیاست چین واحد مغایرت دارد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از افراد مطلع خبر داد، دیدار تاگنهات با تانگ روز چهارشنبه هفته گذشته انجام شد.

بنا بر گزارش رویترز، این دیدار «سیاست خارجی متعارف بریتانیا را نقض می‌کند و خطر این را دارد که خشم دولت چین را برانگیزد.

این رسانه غربی اضافه کرد: «بریتانیا روابط دیپلماتیک رسمی با پکن دارد اما همچنین یک دفتر در تایپه دارد که عملا به عنوان سفارت ایفای نقش می‌کند».

رویترز افزود: «هر چند وزرای بریتانیایی سطوح پایین با همتایان تایوانی خود دیدار می‌کنند اما کنوانسیون این طور بوده که وزرای ارشد بریتانیایی با مقام‌های تایوانی دیدار نکنند».

به گفته یک منبع مطلع از این دیدار، موضوع صحبت تام تاگنهات و آدری تانگ درباره «منافع امنیتی دوجانبه» (انگلیس و تایوان) بود.

هر چند هنوز مقام‌های چین به خبر دیدار وزیر امنیت انگلیس با وزیر تایوانی واکنشی ناشن نداده‌اند اما پکن همواره مخالفت خود را با مراودات انگلیسی‌ها با این جزیره اعلام کرده است.

ماه گذشته بود که سفر لیز تراس نخست وزیر سابق انگلیس و نماینده کنونی حزب حاکم محافظه کار این کشور به جزیره تایوان، واکنش تندد پکن را به دنبال داشت و سفارت چین در انگلیس این دیدار را «تحریک آمیز» خواند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس و دیدار بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این اقدامات، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آشنا IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    عجیب است که مسئولان تایوان از سرنوشت جنگ اکراین عبرت نگرفته اند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس