بحران سگ ولگرد در ایران؛ معادل وام 15 هزار زوج خرج سگ می‌شود!

بالغ بر ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در ایران، مربوط به سگ است؛ این بدان معناست که هزینه تزریق واکسن و سرم ضد هاری برابر با ۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان می‌شود!

به گزارش مشرق، عدد دقیقی از تعداد سگ در ایران و کل جهان موجود نیست. آمار ۲۰۰ میلیون سگ ولگرد در جهان از سوی سازمانی جهانی بهداشت نقل شده[۱] و سهم ایران نیز مجموعاً بیش از ۴ میلیون قلاده سگ خانگی و ولگرد عنوان شده است. یعنی تقریباً به ازای هر ۲۰ نفر در ایران یک سگ در کشور وجود دارد.

تولید مثل نجومی: تبدیل ۲ قلاده به ۶۷ هزار قلاده سگ!

زاد و ولد سگ به شدت بالاست. یک جفت سگ نر و ماده درصورت تغذیه خوب توسط عامل انسانی، پس از یک سال به ۱۶ سگ تبدیل می‌شوند. هرسگ می‌تواند سالی ۸ زایمان داشته باشد و هر توله‌، پس از ۹ ماه آماده باروری است. یک جفت سگ نر و ماده طی ۶ سال به بیش از ۶۰ هزار سگ تبدیل خواهد شد!

وقتی ۲ قلاده به ۶۰ هزار سگ تبدیل می‌شود، احتمالاً ۲ میلیون قلاده سگ ولگرد با تغذیه‌ای که عمدتاً از سوی دهک‌های ثروتمند جامعه تامین می‌شود، می‌تواند در بازه زمانی ۱۰ ساله کشور را به تسخیر خود درآورد!

این لشکر میلیونی سگ‌ها تبدیل به بحران امنیت اجتماعی و زیست محیطی کشور شده است. سگ‌ها یکی از عوامل انقراض «یوز ایرانی» و نابودی «جنگل‌های بلوط» اعلام شده‌اند. هیچ گونه جانوری در ایران توان رویارویی با جمعیت میلیونی سگ‌ها ندارد. فیلم زیر را ببنید:

عامل انقراض یوز ایرانی سگ‌ها هستند!

مرگبارترین حیوان ایران:‌ سالانه بیش از ۲۰۰ هزار گزیدگی اعلام شده!

بیش از ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در ایران مربوط سگ‌هاست.[۲] علی الظاهر سگ‌ها علاقه شدیدی هم به کودکان دارند. یاسین یکی از همین قربانیان است. این کودک ۴ ساله ساعت ۱۱ صبح مشغول بازی کنار خانه خود بود. هنوز ۵ دقیقه از بازی نگذشته بود که ۵ سگ به او حمله کردند. سگ‌ها «یاسین» را ۱۵ متر بر روزی زمین کشیدند و به نقطه‌ای رساندند که گرد او حلقه بزنند. هر سگ بخشی از بدن یاسین را به دندان گرفت؛ یک سگ خرخره را و دیگری سر کودک را به دندان گرفت. «یاسین» همان جا از دنیا رفت در حالی که ۲۰ روز بعد تولد ۵ سالگی او بود.

افراد بزرگسال نیز مصون نیستند. در یک نمونه؛ مادری ۴۸ ساله در شوشتر که بر اثر بیماری هاری ناشی از گازگرفتگی سگ‌های ولگرد جان خود را از دست داد.

متهم اصلی این جنایات طبقه ثروتمندی و متوسطی است که این جانور وحشی را تغذیه می‌کند. این طبقه که همواره درحال غرولند پیرامون ارکان کشور هستند، هم سگ را تغذیه می‌کنند و هم برای انقراض یوز ایرانی مرثیه سرایی می‌کنند!

قربانی نیز عمدتاً طبقه ضعیف اقتصادی در حاشیه ‌شهرها هستند. تصاویر یکی از بانیان جنایت کودک کشی توسط سگ ولگرد را در ادامه ببینید:

آمار حیوان گزیدگی در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۳۴ هزار، ۲۱۲ هزار و ۲۶۰ هزار نفر اعلام شد که نقش اصلی آن بر عهده سگ‌ ولگرد است. لازم به ذکر است که افراد در صورت گزیدگی توسط سگ یا گربه، باید کمتر از ۲۴ ساعت به مرکز درمانی برای دریافت واکسن هاری مراجعه کنند، در غیر اینصورت با پیدایش علائم هاری، محکوم به مرگی دردناک در عرض چند روز خواهند شد.

بحران سگ ولگرد در ایران؛ معادل وام ۱۵ هزار زوج خرج سگ می‌شود!

آلوده‌کننده محیط زیست: ۷۲۰ میلیون کیلوگرم مدفوع در سال!

بخش عمده‌ای از آلودگی محیط شهری و روستایی مربوط به مدفوع سگ است. اگر مدفوع روزانه هرسگ را ۵۰۰ گرم در نظر بگیریم،‌ مجموع مدفوع روزانه ۴ میلیون سگ ولگرد و خانگی در کشور چیزی بالغ بر ۲ میلیون کیلوگرم، مجموع ماهانه ۶۰ میلیون کیلوگرم و در سال، ۷۲۰ میلیون کیلوگرم مدفوع سگ خواهد شد که در محیط زندگی شهری و روستایی رها می‌شود. مدفوعی که آکنده از انگل و بیماری است.

سگ‌ها قابلیت انتقال ده‌ها بیماری به انسان‌ را دارد. لیشمانیا (Leishmania) یکی از این بیماری‌هاست. لیشمانیا یک نوع انگل خونی است. یعنی سگ مبتلا به لیشمانیاست و پشه‌ای از طریق نیش زدن، این بیماری را دریافت می‌کند و می‌تواند به انسان منتقل کند. «سالک» نمونه‌ای از انگل خونی لیشمانیا است.

رئیس هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران در همین رابطه می‌گوید که از قلب تهران مراجعه‌کننده مبتلا به لیشمانیا وجود دارد که این موضوعی بسیار ترسناک است. «سالمونلا»، «کرم‌های روده‌ای»، «هلیکوباکتر» از جمله بیماری‌های متعددی است که از سگ به انسان منتقل می‌شود.

پرهزینه‌ترین حیوان در ایران:‌ هزینه سالانه ۳ هزار میلیارد تومان برای مقابله با هاری!

نظام جمهوری اسلامی از حکومت‌های پیشرو در زمینه مبارزه با بیماری هاری است. تمامی خدمات مربوط به هاری را رایگان انجام می‌دهد و برهمین اساس، هزینه سنگینی هم بابت آن می‌پردازد.

با استناد به آمار وزارت بهداشت، برای هر شخص مبتلا به گزیدگی متوسط ۵ ویال سرم ضدهاری با قیمت هر ویال ۵۶ یورو (بسته به وزن فرد مبتلاء) و ۳ نوبت واکسن ۷ یورویی تزریق می‌شود که هزینه آن برای هر فرد حدوداً ۳۰۰ یورو خواهد شد. اگر هر یورو را ۵۰ هزار تومان در نظربگیریم، هزینه هر فرد گزیده شده ۱۵ میلیون تومان می‌شود.

بالغ بر ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ است. یعنی متوسط سالانه ۲۰۰ هزار نفر از سوی سگ مورد حمله قرار می‌گیرند. این بدان معناست که هزینه تزریق واکسن و سرم ضد هاری برابر با ۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان می‌شود!

به این عدد هزینه عقیم سازی، هزینه نگهداری در کمپ‌ها و سایر هزینه‌ها را هم اضافه کنید. هر سگ متوسط روزانه یک کیلوگرم، ماهانه ۳۰ کیلوگرم و سالانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم تغذیه می‌کند. این عدد را ضربدر تعداد سگ‌ها کنید!

از طرفی، هر فردی که بر اثر گزش سگ ولگرد فوت می‌کند، دیه آن را شهرداری باید پرداخت کند. منبع شهرداری هم عوارض‌هایی که از مردم اخذ می‌کند. ۱۶ نفر در سال ۱۴۰۰ به دلیل هاری فوت کردند. جدا از بحث انسانی و ضربات روحی این ماجرا به خانواده فرد، هزینه اقتصادی آن نیز قابل توجه است. دیه هر فرد حدوداً یک میلیارد تومان است.

هزینه ۳ هزار میلیارد تومانی سگ معادل چیست؟

۱: هزینه سالانه سگ برای دولت معادل اختلاسی است که خاوری در آن دخیل بود.

۲: «مهدی کلینیک» بزرگترین و مجهزترین بیمارستان تخصصی تاریخ کشور با امکانات کم نظیر و در تراز جهانی است. این مجموعه اسفند ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور رئیسی افتتاح شد. هزینه ساخت این مجموعه عظیم حدوداً ۵۰۰ میلیارد تومان بود.[۳] یعنی با هزینه سالانه سگ گزیدگی می‌توان قریب به ۶ بیمارستان در تراز نخست جهانی ساخت.

۳: بزرگترین مدرسه ایران با ظرفیت بیش از هزار دانش‌آموز در هر شیفت با هزینه ۵۰ میلیارد تومان ساخته شد.[۴] یعنی با هزینه سالانه سگ گزیدگی می‌توان قریب به ۶۰ مدرسه با ابعاد وسیع ساخت.

۴: وام ازدواج به هر فرد معادل ۱۸۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان است. یعنی با هزینه سالانه سگ گزیدگی معادل ۱۵ هزار وام ازدواج است. هزینه سالانه سگ گزیدگی معادل ۳۰ هزار وام عادی ۱۰۰ میلیون تومان به افراد است.

این فهرست با انواع داده‌ها می‌تواند تکمیل شود. هدف روشنگری در این موضوع است که یک بار برای همیشه تکلیف سگ در کشور مشخص شود. زیرا جمعیت میلیونی سگ در حال ضربه مهلک به محیط زیست، محیط انسانی و اقتصاد ایران است.

چه باید کرد؟

جمعیت سگ باید کم شود. هدف اصلی این است. جامعه کشش شنیدن هر روزه خبر دریده‌ شدن یک کودک یا گزیدگی یک مادر را ندارد. راهبرد رسیدن سریع به هدف مذکور می‌خواهد معدوم‌سازی با سلاح گرم باشد یا عقیم‌سازی و مرگ آسان. فارس پلاس در گزارش «جهان با سگ‌ ولگرد چه می‌کند؟» به روش‌های مرسوم در جهان نظیر «بمب سیانور»، «متد ۴ گانه CNVR»، «مرگ آسان» و حتی صادرات به خارج از کشور اشاره کرده است.

اما علاوه بر جمع آوری سگ‌ها باید با افراد به ظاهر حامی سگ نیز برخورد محکم و در صورت لزوم خشن صورت گیرد. این جمع حداقلی باعث و بانی هزینه جانی و مالی برای یک کشور ۸۰ میلیونی شده‌اند. در جامعه‌ای که طبقه ضعیف درگیر مشکلات معیشتی است، طبقه‌ای نوکیسه درحال رژه تجملات است و میلیون‌ها تومان در مجاورت مناطق محروم خرج خوراک سگ می‌کنند.

در ادامه فیلم حمله وحشیانه یک حامی سگ به به یک کودک را ببینید:

تیر ۱۴۰۰ بود که دو کودک به طرز فجیعی در شهر دامشهر توسط سگ‌های ولگرد دریده شدند. «آخانی» عضو هیئت علمی گروه زیست‌ شناسی پس از واقعه تلخ نوشت: «جامعه علمی باید از مسئولین بخواهند قبل از هر چیز ضمن منع کامل غذا رسانی، منابع مالی آنها را شناسایی و قطع کنند. اگر درآمدهای کاسبان سگ و گربه تعطیل شود دیگر انگیزه ای برای ایجاد صدها صفحه و دارو دسته ندارند. غذا رسانی به سگ‌ها باید جرم و مشمول مجازاتهای ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی گردد که تهدید بهداشت عمومی است.»

آخانی در ادامه افزود: «اگر فرض کنیم که سگ دوستان فقط یک درصد مردم ایران باشند، احتمالا با دریافت یک و یا دو سگ می توانند کلیه سگ های ولگرد را در آغوش گرم خود نگهداری کنند. این روش بهترین معیار برای آمار برداری از تعداد سگ دوست های واقعی است. برای نمونه می توانیم ۱۰۰ هزار سگ را به عنوان هدیه به هیئت مدیره شبکه منوتو بفرستیم تا در هاید پارک لندن به آنها غذارسانی کنند. به هر کدام از سلبریتی‌های سگ دوست هم می‌توان به ازای هر ۱۰۰ فالوئر یک سگ‌هدیه کرد تا با ایجاد پناهگاه سرپرستی کنند. با این روش نه سگی کشته می‌شود و نه کودکی قربانی سگ‌ها می شود.»

[۱]:npr.org/۲۰۱۷/۱۲/۲۹/۵۷۴۵۹۸۸۷۷/no-easy-answer-to-growing-number-of-stray-dogs-in-the-u-s-advocate-says

[۲]:mashreghnews.ir/news/۱۴۰۲۱۲۲

[۳]:irna.ir/news/۸۵۰۵۴۰۹۵

[۴]:pana.ir/news/۱۱۱۹۳۰۱

[۵]:khabaronline.ir/xhZYL

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    43 2
    یکبار محض رضای الله برای همیشه این سگ های ولگرد هار وحشی که جان خیلی از مردم و کودکان مظلوم را می‌گیرد یا در خطره را با مدیریت درست جمع کنید
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      12 2
      صادرات گوشت سگ به چین در اولویت
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      9 0
      ۱۰ برابر بیشتر از اکو سیستم ایران سگ داربم
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      10 1
      مقصر خودتونید سخت برخورد نکردید متاسفانه جوری شده عده ای از زنان سگ رو به بچه ترجیح میده توله سگ جایی بچه رو گرفته
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      8 0
      طبق آمار سازمان محیط زیست به خاطر سگ های ولگرد نزدیک به ۳۰۰ گونه جانوری در معرض انقراض هستند
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      7 0
      یه عده ای هم به خاطر لج با نظام و تبلیغات ماهواره شروع به دادن غذا به سگ های ولگرد میکنن ولی نمدونن چه خسارتی به محیط زیست وارد میکنن غیر مستقیم حیوانات دیگر رو نابود میکنن
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      7 3
      اگه سگ پرستان بزارن متاسفانه تعدادی سگ پرست تو ایران داریم
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      در فرهنگ غربی فقط سگان و سگ بازان حق آزادی دارند نه کودکان .
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    36 2
    مجلس چرا قانون محکمی تصویب نمیکنه؟ هر نادانی هم خواست اعتراض کنه با سگها قرنطینه بشه
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    25 3
    نگه داری سگ در خانه مصداق حیوان آزاری است با زندانی کردن در یک آپارتمان کوچک و عقیم کردن و پوشک بستن به سگ و در آخر وقتی دیگه حوصله سگ رو ندارن شروع میکنن آزار و اذیتش یا رها کردنش
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    35 3
    با یک گلوله برای هر سگ هم انسان ها و هم محیط زیست رانجات دهیم و هزینه ها را کاهش
    • دن IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      9 35
      چطوره یک گلوله برای تو بزاریم تا مورد آزار قرار نگیری و راحت بشی؟
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    8 13
    انسان وجوان دراین سیستم انقلابی کشورمهم نیست وقتی همه چیز ازهیئتهاوبروزکردن هرهفته ضریح ها وربای بانکی ونجومی بگیری مهم ترازازدواج مردمه همینه
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      4 3
      چرا قیمه ها رو قاطی ماست ها می کنی،چه ربطی به موضوع خبر داشت ،بعدشم کدوم ضریج ار هفته عوض کردن که حرف مفت میزنی بعدشم مگه با پول تو بوده مردم با پول خودشون خرج اماکن مقدس می کنند
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      اولا خرپدرومادروخانوادته اگه بامن بودی که زرزدی خردوما این کارها هیچ کمکی به معیشت واشتغال نمیکنه
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 3
      ضریح اکثرا حداقل ۲۰ و ۳۰ سال تغییر نمیکنن بعضی بالای ۱۰۰ سال توهم نزن هفته ای از کجات درمیاری
    • ... IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      اگر دقت کرده باشین حامیان مالی این سگ هو و کسانیکه بهشون غذا میدن یک قشر خاصی هستند که به این معیار هایی که شما گفتین مربوط نیست.پس لطفا منطقی باشید!
  • نظر IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    28 6
    همه سگ باز ها را با سگ هایشان معدوم کنید
    • دن IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      4 30
      تورو معدوم کنن که از دیدن سگ و سگ باز اذیت نشی فکر کنم بهتر باشه.هزینه کمتری تلف میشه.نظرته؟؟؟
    • حجت IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 1
      مسوول یونجه این کیه که پاچه می گیره؟
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      2 1
      در چواب دن، اگه تو ناراحتی از کشتن سگ ها ،برو یه جا رو بگیر چند هزار تا سگ جمع کن و ازشون مراقبت کن ،شما هم فقط بلدین افاضات چرت بکنید و هیچ وقت دنبال راه حل درست و عملی نیستین
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    5 22
    چطور یهو دلسوز مردم میشید؟ اونم با فوضولی تو زندگی مردم!!فرزندان برخی ها در کشور های دیگه عشق حال کنن به کسی مربوط نیست از جیب پدرتون که نمیره نگران سگ خونگی هستید کجای قرآن کریم نوشته شده به سگ ها اسید تزریق کنید یا معدوم کنید؟؟؟ مواقعی که به نفعتون هست به اسلام استناد میکنید مواقعی که به نفعتون نیست ژست روشن فکری و مصلحت طلبی میگیرید؟
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      5 1
      نخوندی نوشته برای درمان سگ گزیدگی سه هزار میلیارد خرج میشه فکر کردی از جیب کی میره؟ نفهم! حیات وحش داره کلا نابود میشه میفهمی خاله خرسه
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 12
    چطور یهو دلسوز مردم میشید؟ اونم با فوضولی تو زندگی مردم!!فرزندان برخی ها در کشور های دیگه عشق حال کنن به کسی مربوط نیست از جیب پدرتون که نمیره نگران سگ خونگی هستید کجای قرآن کریم نوشته شده به سگ ها اسید تزریق کنید یا معدوم کنید؟؟؟ مواقعی که به نفعتون هست به اسلام استناد میکنید مواقعی که به نفعتون نیست ژست روشن فکری و مصلحت طلبی میگیرید؟
  • نظر IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    30 1
    از بی خود ترین موجودات سگ بازها هستند موجودات آشغال و خبیث
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    30 6
    سگبازی سمبل عناد و دشمنی با اسلام است. اگر اسلام الاغ را نجس می دانست سگبازان امروز هرکدام یک افسار گردن ... می انداختند و آن کره خر را با خود به پاساژ و خیابان ها و معابر می آوردند!
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      2 2
      چرند نگو
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    32 1
    تقریبا سگ تبدیل به فاجعه زیست محیطی تو ایران شده و مسولین کار هم خواب تشریف دارن
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      3 2
      متاسفانه صرفا انفعال مسئولان در سیاست خارجه در یاوه گویی های علیف و طالبان، نابودی محیط زیست توسط زیاده خواهان، نابودی میراث فرهنگی به نام توسعه و موضوع این گزارش هزینه های سنگین و نابودی یوز و جنگلها به نام حیوان دوستی را شاهد هستیم و رسانه ها گزارشی تدوین و مسئولان هم یا شعار درمانی یا توجیه گر وضع موجود هستند.
    • دن IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      8 1
      دقیقا کدوم مسئولین بیدارن که اینا خواب تشریف دارن؟؟؟؟؟با ذکر 2 نمونه نام ببرید!!!
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    12 2
    متاسفانه مردم با غذا دادن به سگ ها از سر دلسوزی و احساسات باعث ازدیاد جمعیت سگ های ولگرد و نابودی سایر جوندگان و گوشخواران کوچکتر مثل روباه شده اند.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    10 2
    تا به یک معضل بزرگ تبدیل نشد حلش کنید هر جا میری سگ ها گرد گلفت میبینی جرئت نمیکنی از ماشین پیاده بشی ملت نفهم که از روی لج بازی دارن بهشون شب روز غذا میدن
  • محمد IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    5 0
    تقسیم هزینه های درمان، وپیشگیری ازسگ گزیدگی وکلیه خسارات وارد آمده ازسگهادربین کسانیکه مایل به نگهداری وحفاظت از این حیوان هستندمیتواندبازدارنده باشد
  • صمد IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    11 1
    متاسفانه یک عده تحت تاثیر تبلیغات ماهواره و فضای مجازی قرار می‌گیرند، و جوگیر هستن
  • دن IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    3 8
    معادل وام چند صد هزار زوج خرج عیش و نوش آقا زاده ها در کشور شیطان میشود؟؟؟؟اینم آمار بگیرید
  • دن IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    2 14
    چرا ما نمیفهمیم که انسان ها وارد قلمرو حیوانات شدن؟نه حیوانات وارد قلمرو انسان ها؟؟؟؟؟چرا به جای پاک کردن صورت مسئله نمیایم فرهنگ سازی کنیم که اگه به حیوانات کار نداشته باشی اونا هم به انسان ها کار ندارن؟بارها دیدم بچه ها یا بزرگتر ها با سنگ یا چوب سگو اذیت کردن و سگ به طرف اون آدم حمله کرده.این ما هستیم که با اذیت کردن حیواناتو جریح میکنیم.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      6 1
      به ما چه که تو نمیفهمی؟ خب برو بفهم!
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      5 1
      البته نباید دخالت کرده و به آنها غذا دهیم خودش کلی ما رو جلو میندازه
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    7 2
    یکباربرای همیشه این سگها وسگ نگهدارها را جمع آوری ودربیابان رهاکنید تا همونجا ازتشنگی و گرسنگی سقط شوند.
    • دن IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 3
      در حال حاضر تعداد مخالفین و دشمنان سگ و سگ گرد خیلی کمتر از سگ گردهاس،چطوره شماهارو وسط بیایون رها کنن که یه ملت نفس راحت بکشن؟هم ملت و هم حیوانات البته.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      1 0
      سگ یک حیوان است که انسان احمق آن را وارد خونه اش میکنه هم سگ استثمار میشه هم طبیعت هم مردم
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      1 0
      دن ،الان که تنها تو هستی از سگ ها دفاع می کنی وکس دیگه ای نیست
  • Korush.t IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    10 2
    متاسفانه یکی از علل تصادف در جاده های بین شهری سگهای ولگرد هستند که علاوه بر خسارت‌های مالی فراوان خسارات جانی متعددی را هم ایجاد می کنند واژگونی خودرو پس از برخورد به سگهای ولگرد که ب یکباره جلو خودرو سبزمی شوند خصوصا در شب تاکنون موجب فوت تعداد کثیری از هموطنان گردیده است
    • دن IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 4
      بیشتر از تصادف ماشین با سگ،تصادف انسان با ماشین وسط جاده هستش.چطوره پس آدم هارم نابود کنیم تا تصادف جاده ای پیش نیاد؟؟ریزش کوه هم باعث تصادف و تلفات میشه،همه کوه هارم معدوم کنیم؟
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      1 0
      من خودم برای اینکه تو جاده به سگ برخورد نکنیم ، ماشینم رو چپ کردم، ماشین مچاله شده بود، خدا رحم کرد، تازه هم متاهل شده بودم.
  • یکی همینجوری IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    برای حل مشکل سگهای ولگرد به جای کشتن باید همشونو صادر کرد کشور دوست و برادر چین تا یک ملت ( به جز سگبازها) نفس راحت بکشن و پول مملکت هم حیف و میل نشه
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    7 1
    پولش را از سگ باز های نادان بگیرید چرا ما باید هزینه حماقتشان را بپردازیم بچه های لوسشان در ناز باشند بچه های مردم دریده شوند
  • آراز IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    3 7
    این سه هزار میلیارد تومان هزینه واکسن در مقابل نود هزار میلیارد تومان اختلاس فولاد مبارکه سپاهان به نظرتون رقم زیادیه؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      4 0
      واقعا شعور نعمت بزرگیه که شما ازش بی بهره اید میتونی درک کنی هزینه ای که داره به محیط زیست و حیات وحش از سمت سگهای بی صاحب تحمیل میشه خیلی بیشتر از تمام اختلاسهاست این حد از مقاومت در برابر فهم واقعیت نفرت انگیزه
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    11 0
    اگر خانواده مسئولین مورد حمله سگ ها قرار بگیرند اون وقت همه چی درست میشه
  • آرش IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    12 3
    شرافت سگ به مراتب بیشتر از این پولدارای سگ باز است.
  • حامد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    2 0
    این هم مثل سایر مسائل جامعه با بی قانونی و وعده و وعید حتما حل خواهد شد. چند تا آدم شکم سیر شدن مدعی ، شعور و فرهنگ صففففففففففر
  • ناشناس IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    2 0
    کرج اینقدر تعداد سگهای ولگرد زیاد شده از ترسمون نمیتونیم بریم پیاده روی. متاسفانه یه عده از روی ندانم کاری به سگهای ولگرد غذا میدن و چرخه طبیعت رو بهم میزنن و فکر میکنن حامی حیوانات و روشنفکرن. حتی با دست بدن سگهای آلوده را نوازش میکنن و با همون دست نشسته غذا میخورن
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    8 2
    بهترین کار اینه مخفیانه بکشید تا سگ دوستا جنجال نکنن.هرجا میریم از طبیعت لذت ببریم چندین سگ دورو بر ادم میچرخن.
    • دن IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      1 2
      اون طبیعتی که ازش حرف میزنی محل زندگیه حیوانات و سگهاس.شما تعرض کردی.پس حیوانات باید شاکی باشن که شما میری محل زندگیه اونا.حالا شما شاکی شدی؟؟؟خخخ
    • محمد IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 1
      خوب تو رفتی خونه ساختی این سگ میره تو طبیعت حالا میخوای بری تو طبیعت اونجا هم نبینیش. مموجودات خدا از دست شما به کجا باید پناه ببرن. تو اصن خودت به چه دردی میخوری تو این دنیا.. یک حکیمی یک روز یک سنگی رو از کنار یک رودخانه زد کنار دید یک کرمی اونجا داره برا خودش میلوله برگشت به خدا گفت خدایا این کرم به چه دردی میخوره که آفریدیش. خدا جواب داد اون کرم هم دقیقا همین سوال در داره از من میکنه در مورد تو.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    2 0
    شب ها از ترس سگ نمیتونی بیایی بیرون.روز هم که بچه نمیتونه بره بیرون..جم کنید این حیوون ها رو.هرکی هم اعتراض کرد مکلفش کنید از جیب مبارک خودش بره یه جا بیرون شهر بگیره و سگ های خیابون رو اونجا نگهش داره..ببینم بازم ادای حیوان دوستارو درمیاره یا فشار چندین اتمسفر بهش وارد میش.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    3 0
    خداوکیلی مگه این مملکت چند تا آدم عاقل توش پیدا نمیشه سم بدهند تمام این سگهای ولگرد رو بکشند واقعا هم گریه داره هم خنده دار می داره از بالا دستور میده مملکت دست کیه دقیقا دست کیا اداره میشه که سگ ولگرد عزیزتر از فقرا و یتیمان شده
  • مهدی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    2 0
    بهتره که به سری از سگها عقیم بشوند تا جمعیت کنترل بشه . مثل خیلی از سگهای خانگی .
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
     در حدیث آمده است یک نفر به خاطر آب دادن به یک سگ بسیار تشنه  آمرزیده شد تمام موجودات زنده از دست انسان در رنج هستند تعداد انسان هایی که به دست انسان های دیگر کشته می شوند یا آسیب می بینند با سگ قابل قیاس نیست حتی خود انسان ها از دست یکدیگر آسایش ندارند تمام سگ ها هم کشته شوند هیچ مشکلی از انسان حل نمی شود
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    8 1
    آن مدیر حرامی که واردات غذای سگ رو تسهیل کرده رو تیرباران کنید
  • مهدی IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    بهترین راه برای مبارز با این حیوان عقیم سازی حیوانات ماده هست
  • هموطن IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 1
    سلام علیکم ، سگ ستیزی را متوقف کنید . این مخلوقات وفادار خداوند متعال ، هم حق زندگی در زمین خاکی دارند .
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    صادر کنید به چین
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اینا هم موجودات خدا هستن، تویی که هر چی به دهنت میاد میگی و خودت رو خداشناس میدونی، همونجور که به تو جون داده، مفت مفت نعمت های خدا رو می خوری و برای جان موجودات خدا تصمیم می گیری به اینا هم حق زندگی داده، به تو چه ربطی داره
  • ح ر IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    دولت باید ضمن برخورد و سرکوب این آشغال های حامی سگ های ولگرد بدون توجه به سروصدای رسانه و غیرو شدیدا نسبت به جمع آوری و امحا سگهای ولگرد اقدام کند .
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    سگ های ولگرد رو ناقل ویروس هاری هستن توسط شهرداری ها باید تلف شوند تا این هزینه نباشنداگر حامیان سگ های ولگرد اجازه بدهند
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    همه اینها تقصیر هموطنان کشتی سوراخ کن بی منطق لجباز جوگیر احمق بی عقل بی فرهنگ خود باخته منافق غرب زده است. فقط اگه بشمارین تا حالا چقدر ضرر رسیده به این ملت از جهالت این جماعت انگشت به دهن میمونین. همیشه کارشون خرابکاریه. همین ۸ سال خسارت بار روحانی که با تخفیف، فقط ۴ سال دوم رو در نظر بگیرید... عجیب ترین دوران رو داشتیم. بعد آخرش هم میگن "پشیمانم" بعدش هم طلبکار!!!
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 3
    اینقدر ازدواج کنید و با هم معاشقه کنید تا جمعیتتان از سگهای ولگرد بیشتر شود . این تنها راه حل بدون مناقشه است. هر زن دو سال یه بار حامله بشه همه چیز حل میشود. اگر چند قلو باشد که چه بهتر
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      اول از خانواده خودت شروع کن
  • شهرام IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    2 0
    سگ های ولگرد باید کشته شوند چون مخاطرات زیست محیطی،فرهنگی،اقتصادی و... زیادی برای کشور دارند.این موضوع احتیاج به آموزش و انجام وظیفه نهادهای دولتی و عمومی دارد.
  • حسین IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    چرا یک گلوله خرج اونها نمیکنید؟از چهارتا سگ پرست میترسید!
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    از این سگها خب میشه پول دراورد.اگر سرمایه دار بودم‌ اینهارو از سطح کشور جمع میکردم بعد از ذبح در بسته بندی های شیک صادر میکردم به شرق اسیا. گوشت سگ بده به اونا و دلار و ارز وارد کن.اینجوری هم به جامعه خدمت میشد هم اشتغال زایی میشه هم امنیت مردم حفظ میشه هم ارز آوری داره.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 1
    و معادل چندصدهزارش هم خرج خرافات
  • حامد IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    من میگم به طرز مشکوکی ثروتمندان در این قضیه تغذیه سگ دارن ایفای نقش میکنند. اگر محیط زیست دچار بحران بشه کمر کشور می‌شکند.
  • محمد IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    درتمامی کشورهای اروپایی خوراک دادن به حیوان بی صاحب جرم محسوب میشه.عده ای فاز باکلاس بودن برداشتند وروشنفکربودن.آقا یا خانم دن شما وامثال شما دارید ازجیب مردم پز روشنفکری میدید
  • محمد IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    تو خیابان ارغوانیه اصفهان یه خانمی هرروز کلی خوراک به سگهایی ولگرد میده.جوری شده که شبها ساکنین ازترس سگها جرات نمیکنند ازخانه بیرون بروند
  • SE ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    حتی در آمریکا و اروپا سگهای ولگرد رو میکشند نه اینکه عقیم بکنند بلکه میکشند ولی در ایران یه عده دزد تازه‌بدوران رسیده هالیوودی ثروت مردم و بچه‌های فقیر کشور رو خرج سگ و گربه میکنند. دولت باید سگهای ولگرد رو بکشه درست مثل غرب نه اینکه پول بده به یه مشت افراد مرفه که مثلاً اونها رو عقیم کنند و ازشون در کمپ نگهداری کنند بلکه باید اونها رو بکشه وپولها رو خرج مدرسه و تغذیه کودکان کشور بکنه.
  • علیرضا IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    تا حالا فقط حرف شنیدیم متاسفانه، دولت در جمع کردن سگ های ولگرد هم عاجز بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس