لزوم واقع‌گرایی در تحلیل تجدید روابط ایران و عربستان

ترمیم روابط تهران و ریاض امیدوارکننده است، اما نباید در تحلیل چشم‌انداز این تعاملات تحلیل غیر واقع‌بینانه داشت.

به گزارش مشرق، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به سفر آتی وزیر امور خارجه عربستان به تهران به جام‌جم آنلاین گفت: به نظر می‌رسد که در ماه‌های اخیر انتشار اخبار مربوط به مذاکرات میان دو کشور ایران و عربستان برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک به سطح گذشته می‌تواند چشم انداز آینده را تا حدود زیادی روشن کند.

وی ادامه داد: تصمیم ریاض و تهران برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و بازگشت به سطح مناسبات دیپلماتیک به پیش از روابط قطع تعاملات طی هفت سال گذشته باعث تحولی در روابط بین کشورهای عربی منطقه و فرامنطقه شد و آنها را برای بازسازی یا تعمیق روابط با تهران ترغیب کرد و طبعا این مساله را می‌توان ناشی از آثار تصمیم سیاسی تهران و ریاض برای تجدید روابط دانست.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در عین حال با اشاره به پیشینه و فراز و فرودهای تعاملات دیپلماتیک میان تهران و ریاض تاکید کرد: تردیدی نیست که عزم دو کشور برای تجدید روابط گام مهمی در عرصه تحولات منطقه‌ای محسوب می‌شود و بواسطه آن بسیاری از کشورهای عربی هم علاقمندی خود را برای برقراری ارتباط وسیع تر با ایران اعلام کردن اما در یک نگاه واقع گرایانه باید به این نکته اشاره کنیم که توقع دو کشور از بازگشایی سفارتخانه‌ها و همچنین بازگشت روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان تا چه اندازه است.

صدرالحسینی اضافه کرد: نباید این انتظارات در حد غیر قابل عمل در رسانه‌ها مورد پردازش قرار گیرد. در واقع دو کشور موثر در حوزه اسلامی، منطقه‌ای و انرژی پس از هفت سال تمایل خود را برای تجدید نظر در روابط گذشته اعلام کردند و قرار است بزودی به نقطه قبل از قطع تعاملات دیپلماتیک در هفت سال گذشته برگردند و در حقیقت باید متوجه باشیم ما در سه دهه قبل پیش از قطع ارتباط وضعیت دیپلماتیک و اقتصادی ما و ریاض در چه سطحی بوده است. بنابراین انتظارات واقعی مقامات سیاسی دیپلماتیک دو کشور در سطحی نخواهد بود که غیر واقع بینانه چشم انداز روابط میان تهران و ریاض تحلیل شود.

وی با اشاره به این‌که برای استدلال فوق دلایل روشنی وجود دارد گفت: یکی از این دلایل، حمایت همه کشورهای عربی و جریان‌های مقاومتی در منطقه از حل اختلاف و رفع چالش‌های دو کشور که بر امیدواری برای بازگشت صلح و ثبات در منطقه تاکید دارد اما در عین حال مقامات ارشد انصارالله نیز این پیام را دادند که دست‌های آنها بر ماشه‌ها قرار دارد و در صورت تکرار اقدامات غیر معمول عربستان آنها هم اقدامات تلافی جویانه خود علیه تجاوزات ریاض را از سر خواهند گرفت و این تصریح نشان می‌دهد که بخش واقع گرای منطقه کلاملا اوضاع و شرایط را بخوبی رصد می‌کند و توانسته براساس واقع گرایی ضمن در نظر گرفتن ایده‌ها و امیدواری‌ها خود مواضع صحیحی را اتخاذ کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    12 2
    همسایه قوی و مستقل خیلی بهتر از همسایه ضعیف و وابسته هست. بهترین راه در راستای تقویت قدرت ایران، تقویت همسایه ها و ایجاد خودباوری در آنهاست.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 2
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری کفران نعمت. رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ... به جدم فاطمه زهرا مهم ترین کار وزارت راه همین ترانزیت است
  • مسعود دیپلمات IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    9 1
    بازگشت به سطح روابط دیپلماتیک به پیش از بستن شدن سفارتخانه عربستان و قطع تعاملات فی مابین باید مستلزم پرداخت دیه شهیدان منا هم باشد.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 1
    هنر کردید بعد از اونهمه خسارت که به ملت ایران و منطقه زدید عاقبت برگشتید سر توافقات دولت هاشمی و خاتمی حالا هی براش توضیح بتراشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس