کد خبر 1498410
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
جریمه ۳ بر صفر برای رعایت قانون سقف بودجه قانونی و بازدارنده است؟

مدیرعامل اسبق ذوب‌آهن اصفهان گفت: تخلف رعایت نکردن سقف بودجه توسط باشگاه‌ها چگونه قابلیت کشف دارد که بتوان بازی‌ها را ۳ بر صفر اعلام کرد؟

به گزارش مشرق، مجتبی فریدونی در مورد قانون سقف بودجه باشگاه‌ها که قرار است از فصل آینده اجرایی شود، اظهار داشت: سؤال اول در اجرای این قانون این است چگونه می‌خواهند بفهمند که باشگاهی بیشتر از سقف بودجه خود هزینه کرده است؟ و اگر باشگاهی از سقف بودجه عبور کرد چه کسی متوجه آن خواهد شد؟ فرض بگیریم باشگاه‌ها قراردادها را به گونه‌ای تنظیم کنند که سقف بودجه رعایت شود و همان ۳۲۵ میلیارد یا ۲۵۰ میلیارد باشد اما برخی باشگاه‌های صنعتی شرکت‌های تابعه دارند که مثلاً به بازیکنی که قرارداد ۵ میلیاردی دارد بابت تبلیغات ۲۰ میلیارد تومان پول پرداخت می‌کنند تا از آن بازیکن مثلاً استفاده تبلیغاتی کنند.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده مخالفت با قانون سقف بودجه؛ ولنگاری مالی زیر دندان‌شان مزه کرده است

وی افزود: به بازیکنی گفته می‌شود ۲۰ میلیارد به شما می‌دهیم تا عکس تو را در دفتر خود نصب کنیم چگونه می خواهند تخلف را کشف کنند؟ واقعاً عبور از سقف بودجه به هیچ عنوان قابل کشف و ارزیابی نیست. چگونه می‌خواهیم متوجه شویم باشگاهی در همان سقف بودجه مورد نظر هزینه کرده است. در قانون سقف قراردادها این مسئله را تجربه کرده‌ایم قرارداد بازیکن ۲۵۰ میلیون تومان بود اما به او ماشین، میلگرد و ... بابت قرارداد پرداخت می‌شد. پس تخلف احتمالی باشگاه‌ها از سقف بودجه قابل کشف نیست. از سویی دیگر برخی باشگاه‌ها اگر همان قراردادهای فصل گذشته شان را بدون افزایش قیمت هم اعمال کنند از سقف بودجه عبور می‌کنند!

جریمه ۳-۰ برای رعایت قانون سقف بودجه بازدارنده است؟

مدیرعامل اسبق ذوب‌آهن با اشاره به نبود ضمانت اجرایی برای متخلفین احتمالی از قانون سقف بودجه، گفت: قانون سقف بودجه قانونی نیست که یک شبه بتوان آن را در فوتبال تصویب و اجرا کرد. باید هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در این مورد جلسات تخصصی برگزار کند و قوانین روند طبیعی خود را طی کنند. مثلاً بگویند از لیگ برتر بیست چهارم یا بیست و پنجم اگر باشگاهی قانون سقف بودجه را رعایت نکرد به جای ۲۴ بازیکن فقط ۲۰ بازیکن برای فصل بعد می‌تواند جذب کند یا یک دوره آن باشگاه را از حضور در لیگ محروم می‌کنیم یا مجازات‌هایی شبیه به این که البته باید آن هم در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال درج کرد. پس قانون سقف بودجه یک شبه قابلیت اجرا در فوتبال کشورمان را ندارد.

جریمه ۳-۰ برای رعایت قانون سقف بودجه بازدارنده است؟

وی تأکید کرد: اینگونه نیست که مثلاً رئیس فدراسیون امروز بگوید از فردا قانون سقف بودجه را در فوتبال ایران اجرا می‌کنیم و این قانون اجرایی شود. برای ایجاد توازن مالی در فوتبال ایران باید مسیری دقیق، کارشناسانه و حساب‌ شده‌ای را طی کرد.

فریدونی با اشاره به صحبت‌های مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال مبنی بر باخت ۳ بر صفر یک تیم به خاطر رعایت نکردن سقف بودجه عنوان کرد: همانطور که گفتم اول این تخلف قابلیت کشف ندارد بعد آقای تاج چگونه می‌خواهد بازی‌ها را ۳ بر صفر کند؟ او گفته است اگر تیمی اعتراض کند راستی‌آزمایی می‌کنیم و بازی را ۳ بر صفر اعلام خواهیم کرد. ابتدا باید گفت ترازنامه مالی باشگاه ها هر روز و هر هفته در نمی‌آید. تراز مالی باشگاه‌ها در پایان سال مالی باشگاه‌ها مشخص خواهد شد نه هر هفته! از سوی دیگر ممکن است یک باشگاه در نیم فصل سه بازیکن خود را به قیمت بالا به باشگاه خارجی بفروشد و ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد چگونه می‌توان برای آن باشگاه جریمه‌ای در نظر گرفت. به همین دلایل می‌گویم که قانون سقف بودجه برای باشگاه‌ها حداقل در لیگ برتر آینده نه ضمانت اجرایی دارد و نه قابلیت برخورد با متخلفان احتمالی.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس