کد خبر 1498050
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
رئیس جمهور الجزایر به دیدار پوتین می‌رود

رئیس جمهور الجزایر قرار است به زودی از ۱۴ تا ۱۶ ژوئن به روسیه سفر و با همتای روسی خود دیدار کند.

به گزارش مشرق، روزنامه العربی الجدید به نقل از یک منبع رسمی الجزایری گزارش داد که «عبدالمجید تبون»، رئیس جمهور الجزایر قرار است از ۱۴ تا ۱۶ ژوئن به روسیه سفری سه روزه داشته باشد.

این منبع آگاه به روزنامه العربی جدید گفت: «رئیس جمهور تبون چهارشنبه آینده وارد مسکو خواهد شد و در آنجا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد تا در مورد روابط دو کشور قبل از امضای سند تعمیق مشارکت استراتژیک گفتگو کند.»

این منبع افزود سند جدید که قرار است میان رؤسای جمهور دو کشور امضا شود، در واقع مکمل توافقنامه مشارکت راهبردی است که در سال ۲۰۰۱ بین روسیه و الجزایر امضا شده بود.

در اواسط ماه می، «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود که مقدمات سفر رئیس جمهور الجزایر به مسکو در حال آماده شدن است.

در زمستان گذشته نیز رزمایش مشترک نظامی الجزایر و روسیه با عنوان «سپر صحراء» برگزار شد. رزمایش سال گذشته مشترک دو کشور برای نخستین بار بود که در خاک این کشور آفریقایی برای شبیه سازی «تفحص و نابودی گروه‌های تروریستی» برگزر می‌شد.

برگزاری رزمایش نظامی مشترک میان دو کشور در حالی بود که الجزایر در حال تبدیل شدن به بزرگترین واردکننده تسلیحات روسی در جهان است. طبق گزارش رسانه‌های این کشور، الجزایر در حال آماده سازی یک قرارداد عظیم خرید تسلیحات از مسکو به ارزش بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است.

بر همین اساس، «بوثلجه علال» نایب رئیس پارلمان الجزایر تاکید کرد که رزمایش مشترک ارتش روسیه و الجزایر با عنوان «سپر صحراء» در چارچوب برنامه عادی سالانه است که از سالیان پیش برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه الجزایر یکی از کشورهایی است که مقادیر زیادی سلاح روسی خریداری می‌کند و روابط میان دو کشور از دهه‌ها پیش ادامه دارد، همکاری میان روسیه و الجزایر به عرصه نظامی محدود نمی‌شود، بلکه شامل حوزه‌های مختلف می‌شود. رزمایش‌های دوره‌ای میان طرفین در چارچوب همکاری استراتژیک میان دو کشور برگزار می‌شود و ولادیمیر پوتین و عبدالمجید تبون رؤسای جمهور دو کشور بارها از سطح روابط میان روسیه و الجزایر تمجید کرده اند.

در پاییز سال گذشته نیز، شماری از نمایندگان پارلمان اروپا، خشم خود را از نزدیکی روابط بین الجزایر و روسیه ابراز کردند. بر اساس این گزارش، ۱۷ نماینده پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای به «اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیساریای اروپا، تجدیدنظر در توافق شراکت بین اتحادیه اروپا و الجزایر را خواستار شدند.

این درخواست در حالی است که با توجه به اینکه الجزایر یکی از چهار مشتری اصلی تسلیحات روسی است، نمایندگان پارلمان اروپا با متهم کردن الجزایر به تأمین مالی روسیه از طریق خرید تجهیزات نظامی، نگرانی خود را در این خصوص ابراز کردند.

این نامه توسط نمایندگانی از فرانسه، لیتوانی، مجارستان، استونی، سوئد، بلغارستان، فنلاند، لهستان، دانمارک و اسلواکی در پارلمان اروپا امضا شد.

طبق گزارش پایگاه فرانسوی آراب نیوز، دولت الجزایر از زمان آغاز بحران اوکراین بارها موضع بیطرف خود را در این خصوص اعلام کرده است.

این در حالی است که ماه سپتامبر گذشته هم سیاستمداران آمریکایی از روابط الجزایر با روسیه انتقاد کرده و ۲۷ عضو کنگره آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور، اعمال تحریم علیه این کشور را خواستار شدند.

الجزایر همچون بسیاری از کشورهای قاره آفریقا، از رأی مثبت به قطعنامه صادره از سوی سازمان ملل در ۲ مارس گذشته که از روسیه می‌خواست «فورا بکارگیری زور را متوقف نماید»، خودداری کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمیر IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    آقا این کارها رو نکنید چرا روسیه میری، ای داد بیدود، چرا هیچ کی مسائل جهانی و مظلومیت اوکراین رو درک نکرتاهه؟ درود بر اوکراین روس🇷🇺🇷🇺🇷🇺🇷🇺

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس