فواد ایزدی

بیماری، مرگ و تجاوز جنسی محتمل‌ترین سناریوهای پیش روی مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک هستند.

به گزارش مشرق، بیماری کودکان، خشونت فیزیکی و تجاوز جنسی به زنان، ربودن مردان و پسران و مرگ، سرنوشت محتمل مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک هستند.

مهاجرانی که از گذرگاه‌های بسیار مخاطره آمیز، زندگی در اردوگاه‌های موقت پر جمعیت، روزهای طولانی گرسنگی، تشنگی و پیاده‎روی، سارقان و آدم ربایان عبور کرده‎اند تا خود را به مرز آمریکا برسانند، در مرز جنوبی آمریکا به جای دستیابی به زندگی بهتر و ایمن‎تر، گرفتار بحرانی بشردوستانه می‌شوند.

آن‌ها می‌گویند که زنان و کودکان بیش از دیگر مهاجران در معرض خطر قرار دارند.

بحران بشردوستانه در مرز آمریکا تا هزاران مایل دورتر نیز اثرات موجی می‌گذارد؛ مهاجران راه یافته به خاک آمریکا گرسنه می‌مانند؛ در خیابان‌ها می‌خوابند؛ هدف حملات نژادپرستانه قرار می‌گیرند و...

آنچه بر مهاجران در مرزها و شهرهای مرزی آمریکا می‌گذرد با هر معیار و مقیاسی یک بحران و فاجعه بشردوستانه است که به دلیل بازوهای رسانه‌ای آمریکا در حد یک جدال سیاسی میان حزبی تقلیل یافته است.

فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‎الملل به بررسی ابعاد مختلف بحران انسانی در مرز آمریکا و مکزیک پرداخت.

ایزدی، معتقد است آنچه در مرزهای جنوبی آمریکا در جریان است و جهان آن را مشاهده می‌کند، اتفاق‌هایی هستند که جریان داشتن و تداوم یافتن آن امری اجتناب‎پذیر است؛ در واقع بحران مرزی آمریکا نتیجه اختلاف نظر موجود در آمریکاست.

وی می‎گوید: مجموعه‌ای از افراد در آمریکا که غالبا مالکان صنایع نیازمند کارگران ارزان مانند شرکت‌های بزرگ کشاورزی و صنعت هتلداری هستند، علاقه‌مند به ورود مهاجران به آمریکا هستند.

این کارشناس مسائل بین‎الملل تاکید کرد: دلیل این امر دسترسی آسان به نیروی کار ارزان است، زیرا این افراد دستمزد پایین‎تری در قیاس با افراد دارای تابعیت آمریکا دریافت می‌کنند؛ پس دستکم برای بخش مهمی از آمریکا ورود نیروی کار ارزان، گزینه مطلوبی است و بهترین مسیر برای تامین آن مرز جنوبی است.

ایزدی، ادامه داد: از طرف دیگر جریان‌های نژادپرست یا جریان‌هایی که از موضوع نژادپرستی در روند فعالیت‌های انتخاباتی و سیاسی بهره می‌برند، مخالف ورود مهاجران هستند؛ آن‌ها تاکید دارند که باید از ورود مهاجران ممانعت به عمل آورد و در مرز جنوبی آمریکا باید دیوار مرزی کشیده شود.

به گفته ایزدی، نتیجه این دو رویکرد متناقض سبب شده که دولت آمریکا کاری برای متوقف ساختن موج ورود مهاجران نکند چرا که تحت فشار صنایع گفته شده به صورت محدود نیاز به ورود مهاجران دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا در بخشی دیگر بیان کرد: در حالی که ورود این مهاجران در عمل به نفع آمریکا تمام می‌شود، دولت آمریکا به آن‌ها سرویسی ارائه نمی‌کند و این موضوع را در سطح رسانه‌ای پیش می‌برد؛ جالب اینکه مهاجرانی که به مرزهای آمریکا می‌روند عمدتا فقیر هستند و دلیل فقر آن‌ها نیز سیاست‎هایی است که دولت آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین داشته و فقر در کشورهای مذکور را سبب شده است؛ بسیاری از مهاجرانی که در مرز جنوبی آمریکا هستند در حال فرار از پیامدهای کودتاها و جنگ‌هایی هستند که آمریکا بانی آن‌ها بوده است.

این استاد دانشگاه، افزود: آمریکا بدون در نظر گرفتن دلیل حضور مهاجران در مرزهای خود به بدترین وجه با آن‌ها برخورد کرده و بابت ورود به خاک خود بر سر آن‌ها منت می‌گذارد؛ آمریکا حتی کودکان مهاجر را از خانواده‎هایشان جدا می‌کند، این جنایتی است که کمتر در تاریخ بشر روی داده است؛ در حال حاضر در آمریکا جمعیت قابل توجهی کودک مهاجر بدون والدین وجود دارند که در سال‌های گذشته از خانواده‌های خود جدا شده‎اند.

ایزدی با اشاره به اینکه آمریکا با توجه به این که انتظار برخورد انسانی از آن نمی‌رود، در برخورد با مهاجران حداقل‌های برخورد انسانی را هم رعایت نمی‌کند، عنوان کرد: دموکرات‌های همقطار دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دلیل دغدغه‌های انتخاباتی در حال برخورد به بدترین وجه با آن‎هاست؛ این یک فاجعه انسانی است و نشان می‌دهد که نقض حقوق بشر در آمریکا موضوعی بسیار جدی است.

این کارشناس مسائل بین‎الملل در پایان گفت: رسانه‌های آمریکایی تحت نفوذ دولت آمریکا هستند و طبیعتا فاجعه انسانی را که در مرز جنوبی آمریکا رخ می‌دهد، پوشش نمی‌دهند؛ آن‌ها می‌دانند که پوشش خبری این فاجعه انسانی برای دولت آمریکا خوب نیست، بنابراین رسانه‌های آمریکایی تلاش می‌کنند به بحران مهاجرت در این کشور وجه سیاسی بدهند؛ پوشش وضعیت بحران مهاجرتی در آمریکا فاجعه حقوق بشری در این کشور را آشکار کرده و به محکومیت این کشور منجر می‌شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 11
    بسیار عالی و مفید. مثل همیشه
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      0 0
      ایشالله که اصل بوده
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    17 10
    از این بشر متنفرم.شغلش اینه پول بگیری علیه آمریکا دروغ بافی کنه.لقمه حروم میخوره
    • عمیر IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 7
      کافر همه را به کیش خود و بستگانش بیند
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      4 6
      خسته نشدی از این همه بی عقلی
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      1 5
      ببند بیسواد وقتی اسم استادی مانند ایشان را می اوری باید دهانت را اب بکشی
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 5
      تحلیل دکتر فواد ایزدی فوق العاده عالی بود.
    • پایدار IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      0 1
      ببخشید که حقایق مستند در باره اربابتون شما را ناراحت کرده
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 3
    شمابهش رنگ وبوی سیاسی میدید
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 4
    از اینی که این زده منم میخوام
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    7 3
    واقعا این ادم نه سواد درست و حسابی دارد و نه یک گفتار مناسب.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 4
    اتفاقا ایشون استاد کاردانی هستند تو انتخابات قبلی امریکاه تو کارشناسان تنها کسانی که گفتند احتمال رییس جمهور شدن ترامپ وجود داره ایشون بودند ودکتر متقی در حالی که روزنامه های افساد طلب عکس هیلاری زده بودند
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 1
    آمریکا هیچ سیاستی در آمریکای لاتین ندارد. ولی با بقیه صحبت‌ها موافقم. آمریکا یک جهنم مطلق هست. در ضمن آمریکا مگه به ملت خودش سرویس و خدمات درستی میده. سیستم درمان برده داری اقتصاد برده داری. جالب تر اینکه قانون کمک مالی به احزاب توسط شرکتها هست که این در واقع به معنای فساد عمیق سیستماتیک هست. آمریکا مرزهایش را برای قاچاقچیان مواد مخدر چنان باز گذاشته که شما در هر ساختمانی چند تا سیاه پوست و یا پاکستانی و هندی مواد فروش پیدا می‌کنی! قوانین احمقانه اسلحه که پلیس رو به یک موجود تروریست تبدیل کرده. فقط یک پول بخور نمیر یارانه دولتی هست برای مردم بدبخت. حملات سایبری دو دهه ای چنان بلایی در آمریکای شمالی آورد که باعث ساخته شدن جامعه همجنسگرا. قوانین احمقانه مرد ستیز. فمینیسم و رو آوردن به مخدرات سنگین شد. تمامی آمریکای لاتین توسط گروههای مافیایی تحت کنترل نازیسم هدایت میگردد. جالب اینکه قیمت سیگار و مشروبات الکلی را با مالیات بالا بردند تا تقاضا کم شود ولی مثل اب خوردن کراک میشه خرید! این کشور از بنیان ویران هست فقط دانشگاههایش به درد مهاجران تحصیل خورده و البته این دانشگاهها وابسته به مهاجران خارجی هستند. بقیه آمریکا مفت گرونه. جامعه موزاییکی علیه هم جای زندگی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس