ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود

شرکت ساخت و زیربناهای حمل‌و نقل کشور اعلام‌کرد: ترانزیت ریلی ایران با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز، برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود.

به گزارش مشرق، شرکت ساخت و زیربناهای حمل‌و نقل کشور اعلام‌کرد: اتصال راه آهن تبریز به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی، در ادامه به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

همچنین افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه-تبریز، (ایستگاه خاوران) مسیر ریلی و زمان سفر تهران تا تبریز را ۱۱۴ کیلومتر کوتاه کرده است.

این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص اعتبار سه‌هزار میلیارد تومانی از محل مصوبه‌های دور نخست سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است.

این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالیانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طریقه‌های مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و غیره به‌دست می‌آید.

افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل هفت میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر در سال، از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است.

همه ریل به کار رفته در خط‌آهن بستان آباد- خاوران تراورس‌های تولید داخل است؛ احداث راه‌آهن تبریز- بستان‌آباد- میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲ سال وقفه سرانجام با همت دولت مردمی تکمیل و با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود. راه‌آهن تبریز- میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب موجب پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    1 0
    بسیار عالی ولی قبلا ایران از راه ترکیه به اروپا وصل بوده پل قطور به همین منظور 50 سال قبل احداث و بارها در جنگ مورد حمله عراق بخاطد قطع ریلی ایران اروپا مورد حمله قرار گرفت
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    1 0
    ایران قلب ترانزیت علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند. اقتصاد _ گردشگری _ ترانزیت کالا_ امنیت
  • اردبیلی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 0
    من از هم اکنون نام تبریز را آمستردام در حمل ترانزیت کالا گذاشتم فقط سریعا دستگاه های تمام اتوماتیک کامپیوتری را خریده و نصب کنید تا دستگاه تعیین کند کدام بار و به چه میزان از اصلاندوز به آذربایجان و از جلفا به ارمنستان و گرجستان و از بازرگان به ترکیه و از ارومیه به عراق و اردن ترانزیت شود..حالا نوبت ماست که این کشورها التماس ایران را بکنند تا سهم شأن از ترانزیت بار را بیشتر کنیم..بگو یا علی
  • تجزیه طلب پروری IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 1
    هر چی امتیازه تنها برای تجزیه طلباست توی ایران بروجرد این همه سردار شهید و جانباز و چهره های فرهنگی هیچ امتیازی حتا راه اهن مارو متصل نکردن .فرودگاهم با وجود مصوبه چندین ساله مسکوت مونده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس