کد خبر 1496605
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
مخالفت فرانسه با طرح ناتو برای گشایش دفتر در توکیو

مخالفت مکرون با طرح سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای گشایش دفتر توکیو، مذاکرات بین اعضای این ائتلاف را برای ایجاد اولین دفتر خارجی ناتو در منطقه هند و اقیانوس آرام پیچیده و دشوار کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از هشت نفر از افراد آگاه از مخالفت رئیس جمهوری فرانسه با این پیشنهاد ناتو افزود: امانوئل مکرون با این اعتقاد که ائتلاف امنیتی ترانس آتلانتیک باید در منطقه خود و در آتلانتیک شمالی متمرکز باشد با ایجاد پایگاهی در توکیو مخالفت کرده است.

فایننشال تایمز افزود: تلاش برای گشایش پایگاه کوچکی در توکیو در سال آینده در حالی صورت می گیرد که آمریکا و ژاپن اروپا را تحت فشار قرار داده اند تا به ویژه با توجه به ماه ها نگرانی درباره اقدام نظامی احتمالی چین علیه تایوان، بیشتر در مسائل امنیتی آسیا درگیر شود.

این روزنامه افزود: اما این تصمیم با محکومیت تلاش های آمریکا از سوی دولت پکن در خصوص آنچه که ائتلاف ضد چینی در منطقه هند- اقیانوس آرام و به اصطلاح «ناتوی آسیا» توصیف می شود، مواجه شده است.

یک مقام فرانسوی در این زمینه گفت: پاریس بر این باور است که منشور ناتو از کشورهای عضو ائتلاف می خواهد گستره ژئوپلتیکی خود را به «آتلانتیک شمالی» محدود کند.

اما همین مقام فرانسوی معتقد است که این امر می تواند اعتبار اروپا نزد چین را به ویژه با توجه به درخواست اروپا از پکن در خودداری از تامین تسلیحات برای روسیه در جنگ اوکراین تضعیف کند.

یک مقام دیگر آگاه از رایزنی های داخلی ناتو گفت، فرانسه تمایلی ندارد از آنچه که باعث «تنش بین ناتو و چین» می شود حمایت کند.

مکرون هفته گذشته در کنفرانسی گفت که ناتو نباید دامنه خود را فراتر از شمال اقیانوس اطلس گسترش دهد.

وی هشدار داد: اگر ما ناتو را تحت فشار قرار دهیم تا از نظر جغرافیایی گسترش پیدا کنیم، اشتباه بزرگی مرتکب خواهیم شد.

فایننشال تایمز نوشت: مقاومت مکرون در مقابل طرح ناتو تنها دو ماه پس از آن صورت می گیرد که او در دیدار از چین بیان کرد ، اروپا باید از تنش آمریکا و چین بر سر تایوان فاصله بگیرد؛ اظهاراتی که خشم آمریکا و دیگر متحدانش را برانگیخت.

این رسانه افزود: گشایش دفتر ناتو مستلزم حمایت یکپارچه اعضای شورای آتلانتیک شمالی، به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیری سیاسی اتحاد فراآتلانتیک است. این یعنی، فرانسه قدرت توقف این اقدام را دارد. ناتو از ارائه جزئیات درباره «مذاکرات جاری» در این خصوص خودداری کرد.

بر اساس این گزارش، دولت ژاپن هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده است، اما یک مقام ژاپنی گفت توکیو می خواهد روابط خود را با این اتحاد تقویت کند. کاخ سفید نیز به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

به نوشته فایننشال تایمز، ژاپن و ناتو از زمانی که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، از مقر ناتو در سال ۲۰۰۷ بازدید کرد، درباره افتتاح دفتر توکیو گفتگو کردند. توکیو در سال ۲۰۱۸ شعبه ناتو را در بروکسل افتتاح کرد. فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور سال گذشته اولین رهبر ژاپنی بود که در یک نشست ناتو شرکت کرد. وی قرار است در نشست آتی سران ناتو در لیتوانی در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) شرکت کند.

ناتو بیش از دوازده دفتر یا نمایندگی در سراسر جهان، از جمله در کشورهایی مانند اوکراین و مولداوی دارد. بیشتر آنها کوچک هستند و برای کمک به تماس با دولت و ارتش کشور میزبان طراحی شده اند.

یوکا کوشینو (Yuka Koshino) کارشناس ژاپنی در اندیشکده مطالعات راهبردی بین المللی (IISS)، گفت که دفتر توکیو تعامل ناتو با کشورهای منطقه هند و اقیانوس آرام را رسمی و پایدار خواهد کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه در سخنانی در نشست امنیتی گفتگوی «شانگری لا» در سنگاپور گفت، اروپا و آسیا «نظارت مستقیمی در امنیت یکدیگر دارند» و باید برای جلوگیری از رویارویی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام با یکدیگر همکاری کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس