چین و امریکا

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد یک مقام ارشد این وزارتخانه به چین سفر خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد، دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام، در سفر به چین «مسائل کلیدی در روابط دوجانبه» را بررسی خواهد کرد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، سارا بران، مدیر ارشد امور چین و تایوان در شورای امنیت ملی کاخ سفید در این سفر همراه دستیار بلینکن خواهد بود.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، کریتنبرینک در طول سفرهای خود به شرق آسیا که از روز یکشنبه آغاز شده و تا ۱۰ ژوئن ادامه خواهد یافت، از نیوزیلند نیز دیدار خواهد کرد و در این کشور در گفتگوی راهبردی آمریکا و نیوزیلند حضور خواهد یافت.

به گزارش مشرق، سفر کریتنبرینک پس از دیدار ماه گذشته ویلیام برنز، رئیس سیا از چین انجام شد. یک مقام آمریکایی گفت برنز در دیدار با همتایان چینی خود "بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی در کانال های اطلاعاتی" تاکید کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه چین را به دلیل امتناع از انجام مذاکرات نظامی مورد انتقاد قرارداد .آستین در سخنرانی خود در جریان اجلاس موسوم به گفتگوی شانگری-لا در سنگاپور گفت که خودداری پکن از گفتگو، تلاش ها برای حفظ صلح در منطقه ای را که دو رقیب در حال افزایش قدرت نظامی خود هستند، تضعیف می کند.

روزنامه فایننشال تایمز ۱۲ خرداد ماه از سفر مخفیانه رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) به چین خبر داد و نوشت: سفر معتمدترین مقام دولت جو بایدن، شدت نگرانی کاخ سفید از وخامت روابط بین واشنگتن و پکن را نشان می‌دهد.

این روزنامه انگلیسی با اشاره به این که سفر ویلیام برنز (معروف به بیل برنز) به چین ماه گذشته انجام شده است به نقل از پنج نفر از مقامات آگاه از این سفر افزود: برنز به عنوان دیپلمات ارشد سابق که اغلب مأموریت های ظریف خارج از کشور به او محول می شود، برای گفتگو با مقامات به چین سفر کرد.

این دیدار که از سوی عالی ترین مقام دولت بایدن انجام شده همزمان با تلاش های واشنگتن برای تعامل با پکن در سطح مقامات ارشد با هدف تلاش برای ایجاد ثبات در روابط دو کشور انجام شده است.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، کاخ سفید و سازمان سیا از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده اند اما یکی از مقامات آمریکایی گفت که برنز در این سفر با مقامات ارشد اطلاعاتی چین دیدار کرده است.

مقام آمریکایی گفت: ماه گذشته رئیس سیا به پکن سفر و با همتایان چینی خود دیدار کرد. وی در این سفر بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز در کانال های اطلاعاتی تاکید کرد.

این رسانه انگلیسی افزود: ماموریت برنز در همان ماهی انجام شد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با وانگ یی مقام ارشد سیاست خارجی چین در وین دیدار کرد .کاخ سفید تا زمان پایان این دیدار آن را اعلام نکرده بود.

بر اساس این گزارش، سفر برنز بعد از وندی شرمن که در ژوئیه (تیر/مرداد) ۲۰۲۱ به شهر تیانجین چین سفر کرد، سفر عالی رتبه‌ترین مقام دولت آمریکا محسوب می‌شود.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد: بایدن چندین بار از رئیس سیا خواسته است تا مأموریت های ظریف را در داخل و خارج از کشور انجام دهد. برنز در نوامبر (آبان/ آذر) ۲۰۲۱ به مسکو سفر کرد تا به مقامات روسی هشدار دهد که به اوکراین حمله نکنند.

این روزنامه به نقل از تعدادی از افراد مطلع از سفر برنز به چین نوشت: بایدن سال گذشته برنز را در تلاش برای منصرف کردن نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تایوان به کنگره فرستاد.

کاخ سفید در تلاش است تا مبادلات با چین را پس از یک دوره پرتنش که در فوریه (بهمن/ اسفند) با پرواز یک بالن جاسوسی چینی بر فراز آمریکای شمالی آغاز شد از سر گیرد. بالون جاسوسی تلاش‌ها برای برقراری روابط دو کشور را که بایدن و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در دیدار در شهر بالی در ماه نوامبر درباره آن توافق کرده بودند، از مسیر خارج کرد.

بایدن ماه گذشته گفت انتظار دارد روابط دو کشور در آینده نزدیک گرم تر شود اما از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد.

سفر برنز به چین قبل از اظهارات بایدن در نشست سران گروه هفت در هیروشیما انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس