فایننشال تایمز از گرایش کشورهای آمریکایی لاتین به چین خبر داد

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: بی‌میلی آمریکا به انعقاد توافقات تجاری با کشورهای آمریکایی لاتین، این کشورها را به سمت همکاری با چین سوق داده است.

به گزارش مشرق، این روزنامه انگلیسی نوشت: تجربه اکوادور در امضای توافق تجاری جدید با چین نشان می دهد که چگونه آمریکا و سایر کشورهای غربی با خطر از دست دادن بیشتر جایگاه خود در بین کشورهای آمریکای لاتین مواجه هستند.

این گزارش افزود: تجارت چین با آمریکای لاتین در قرن جاری از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۴۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و چین را به بزرگترین شریک تجاری آمریکای جنوبی تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش، شیلی، کاستاریکا و پرو توافقات تجارت آزاد با پکن دارند و اکوادور در ماه جاری چنین توافقی را امضا کرد.

اما دولت جو بایدن با بی توجهی به امضای توافقات تجاری جدید، کشورهای آمریکای لاتین را ناامید کرده است. اتحادیه اروپا ۲۰ سال صرف مذاکره درباره توافق تجارت آزاد با بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی (مرکوسور) کرده اما هنوز آن را تصویب نکرده است.

اریک فارنز وُرث (Eric Farnsworth) رئیس دفتر شورای قاره آمریکا، گروه تجاری منطقه ای در واشنگتن، گفت: دو حزب اصلی در آمریکا نگران فقدان برنامه تجاری فعال این کشور در آمریکای لاتین هستند.

وی اضافه کرد: آمریکا باید از نظر اقتصادی در نیمکره غربی رقابت کند وگرنه آن را از دست خواهد داد و ما به طور موثری رقابت نمی کنیم.

بر اساس این گزارش، آمریکا در مجموع ۶ توافقنامه تجارت آزاد دارد که ۱۲ کشور آمریکای لاتین را پوشش می دهد، اما نبود یک چارچوب مشترک باعث بروز کشمکش هایی برای یکپارچه سازی زنجیره های ارزش منطقه ای شده است.

ریکاردو زونیگا (Ricardo Zúniga) معاون وزیر در دفتر نیمکره غربی وزارت خارجه آمریکا، اذعان کرد که «واقعیت سیاسی ما در حال حاضر نشان می دهد که از گسترش توافق‌نامه‌های تجارت آزاد حمایت نمی‌شود.»

فایننشال تایمز نوشت: تجارت تنها موضوعی نیست که باعث گرایش کشورهای آمریکای لاتین به سمت چین شده است. پکن با ساخت و تامین مالی جاده‌ها، پل‌ها و فرودگاه‌ها، دوستانی را در آمریکای لاتین به دست آورده است. بیش از ۲۰ کشور آمریکای لاتین و کارائیب به طرح کمربند و جاده چین پیوسته اند و چین از سال ۲۰۰۵ بیش از ۱۳۶ میلیارد دلار به دولت ها و شرکت های دولتی آمریکای لاتین وام داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در همین حال بر مسائلی همچون فساد، دموکراسی، محیط زیست، حقوق بشر و خطرات تجارت با چین تمرکز کرده اند. ابتکار دروازه جهانی اتحادیه اروپا که به عنوان پاسخی به طرح کمربند و جاه چین پیش بینی شده است، تنها ۳.۵ میلیارد دلار به آمریکای لاتین اختصاص داده است.

این گزارش نوشت: تفاوت بین سفرهای انجام شده در سال جاری توسط لولا داسیلوا رئیس جمهوری جدید برزیل از آمریکا و چین بسیار گویا بود. رئیس جمهوری برزیل با یک هیات کوچک فقط برای دیداری یک روزه در ماه فوریه به آمریکا رفت و با بایدن دیدار کرد. در بیانیه کاخ سفید درباره این سفر اعلام شد که مذاکرات فقط بر روی مسائل دموکراسی و حقوق بشر و مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی متمرکز بود. به مسائل تجاری و سرمایه گذاری هم اشاره شد اما هیچ توافقی اعلام نشده است.

اما رئیس جمهوری برزیل در ماه فوریه، سه روز را در چین بسر می برد. ده ها تن از رهبران تجاری و فرمانداران ایالتی وی را در این سفر همراهی می کردند. حدود ۲۰ قرارداد به ارزش ۱۰ میلیارد دلار امضا شد. داسیلوا از مرکز تحقیقات هوآوی در شانگهای بازدید کرد و پس از آن گفت: «هیچکس برزیل را از بهبود روابط خود با چین باز نخواهد داشت.»

برزیل همچنین توافقنامه هایی را در حوزه های فناوری نیمه هادی، انرژی های تجدیدپذیر و نظارت ماهواره ای امضا کرد. این قراردادها بخشی از راهبرد فقدان همسویی فعال است که در برابر گرفتن طرف بین غرب و چین یا روسیه، از جمله در مورد جنگ در اوکراین مقاومت می کند.

فایننشال تایمز نوشت: در حالی که چین به طور پیوسته در حال سرمایه گذاری و ایجاد تجارت بوده است، آمریکا پشت سر هم طرح هایی را داده که نتیجه نداشته اند.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۹ از طرحی برای مقابله طرح کمربند و جاده چین رونمایی کرد، اما نتایج چندانی به همراه نداشته است.

پس از آن دولت بایدن طرح دیگری تحت عنوان «جهانی بهتر بسازیم» را در ژوئن ۲۰۲۱ اعلام کرد. اما، لاورنتینو کورتیزو (Laurentino Cortizo) رئیس جمهور پاناما، ماه گذشته به فایننشال تایمز گفت که هیچ چیزی از این طرح بیرون نیامده است.

وی گفت: «سخنرانی‌ها بسیار زیبا هستند ... آمریکا باید در وعده خود مبنی بر حمایت اقتصادی جدی باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    وعده سر خرمن میده امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس