شهید عبدالله رودکی که بود؟/ چرا از او به طراح سازمان رزم نیروی دریایی سپاه یاد می شود؟ +عکس و فیلم

هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که جوان آر پی جی زنی که در آبادان به آب و آتش میزد تا حرف امام خمینی (ره) زمین نماند. روزگاری فرمانده طراحی عملیات ها و سازمان رزم شود و یگان دریایی راه بیاندازد.

به گزارش مشرق، عبدالله (بیژن) رودکی متولد ۱۳۳۴ در شیراز بود و از بچگی علاقه خاصی به ورزش داشت آنهم بوکس. او قهرمان سه دوره بوکس جوانان ایران بود. او در جوانی حتی موفق شد تا پرویز بادپا قهرمان بوکس آسیا را در رینگ رسمی شکست دهد.

او اما با آغاز جنگ، قید همه علاقه های جوانی اش را به مثل بسیاری از نوجوانان و جوانان آن روزها زد و راهی جبهه ها شد. ۸۹ ماه حضور بی امان در جبهه ها از گردانهای غواص لشکر ۱۹ فجر گرفته تا تشکیل قرارگاه نوح نبی تشکیل از او چهره ای نامدار در پشت خاکریزها و در سرزمین ایمان ساخته بود. او بلند آوازه جبهه ها و گمنام خیابان ها و شهرها بود.

 صهیونیست‌ها چندین بار جشن ترور عبدالقادر ایرانی را برگزار کردند+ عکس و فیلم

عبداله آرمان های بزرگ در سر داشت. از او به کابوس صهیونیست‌ها نیز یاد می کنند. هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که جوان آر پی جی زنی که در آبادان به آب و آتش میزد تا حرف امام خمینی (ره) زمین نماند. روزگاری فرمانده طراحی عملیات‌ها و سازمان رزم شود و یگان دریایی راه بیاندازد و اولین نشانه های نمایش قدرت ایران در آبهای خلیج فارس در روزگار سخت جنگ و تحریم را کلید بزند.

عبدالله رودکی که از بچگی یار مظلوم بودن و دشمن ظالم بودن را خوب آموخته بود، بعد از دفاع مقدس و با تسلط عمیقی به زبان عربی سر از لبنان و سپاه بدر عراق و سوریه درآورد. دست تقدیر او را به همرزمان دلیری رساند که نیازمند آموزش های نوین و شیوه های تازه رزم بودند و او کوله باری از تجربیات روزهای جنگ را به جوانانی منتقل کرد که بعدها و در نبودش، مالکان ستاره شش پر را به خاک مذلت نشاندند. صهیونیست ها چندین بار اقدام به ترور او کردند اما او هر بار با چالاکی و چابکی از مهلکه رهیده بود. صهیونیست ها که او را عبدالقادر ایرانی نام نهاده بودند حتی چندباری برای تقویت روحیه نیروهای متجاوزشان، جشن ترور عبدالله رودکی را برگزار کردند اما خیالشان باطل بود.

 صهیونیست‌ها چندین بار جشن ترور عبدالقادر ایرانی را برگزار کردند+ عکس و فیلم

او مرد آبهای ناآرام بود. برای همین در نیروی دریایی سپاه، مسؤولیت سخت و سنگین معاونت عملیات را به عهده گرفت. مرد استراتژیک نیروی دریایی سپاه گام های بزرگی در جهت ارتقای توان رزم نیروی دریایی سپاه به شناورهای تندرو، موشک های کروز دریایی و مین های دریایی برداشت که هنوز این ابتکارات و ابداعات با بروز رسانی ویژه ای تداوم دارد.

روایت دوستان از شهید رودکی

همرزمان سردار شهید عبدالله رودکی می گویند: ویژگی خاص او آموزش نیروها و حضورش خود در طراحی و اجرای عملیات ها بود.

او در شناسایی منطقه عملیاتی والفجر ۸ رشادتهای زیادی از خود نشان داد و با تشکیل نیروی دریایی سپاه همواره به عنوان یکی از فرماندهان عملیاتی مناطق دریایی سپاه در شکل‌گیری و به‌کارگیری استراتژی قایقهای تند رو و مین گذاری‌های دریایی نقش کلیدی داشت.

 صهیونیست‌ها چندین بار جشن ترور عبدالقادر ایرانی را برگزار کردند+ عکس و فیلم

این سردار شهید در کلیه عملیاتهای دریایی شخصا شرکت می کرد و با وجود مجروحیت از قسمتهای مختلف به ویژه مجروحیت شیمیایی و شرایط سخت جسمی، روح بلند و متعهدش او را همیشه در صحنه حاضر می‌ساخت. تسلطش بر دانش نظامی از یک سو و تجربیات علمی و عملی از میدان نبرد، از او مجاهدی چیره دست در صحنه نبرد ساخته بود.

روایت سردار تنگسیری از عبداله رودکی

سردار تنگسیری فرمانده کنونی نیروی دریایی سپاه درباره او می گوید: او طراح سازمان رزم و عملیات نوین نیروی دریایی سپاه بود و برای تسلیح و تجهیز شناورهای تندرو به راکت اندازها و موشک‌های هدایت شونده و راه اندازی پدافند هوایی و شکل گیری هسته اولیه جبهه مقاومت، تلاش‌های موفقیت آمیزی انجام داد.

به گفته سردار تنگسیری نگاه خاص و راهبردی شهید رودکی نقش تعیین کننده‌ای در دفاع مقدس، شکل‌گیری یگان‌های غواصی و شناوری و ساماندهی جبهه مقاومت ایفا کرد و از همیاران سیدین حزب الله لبنان (سیدعباس موسوی و سید حسن نصرالله) بود که امروز جبهه مقاومت از برکت اندیشه‌ها و تاکتیک های ابداعی او بهره مند و برای تربیت شدگانش راهگشا و پیش برنده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره ویژگی های اخلاقی شهید رودکی نیز می گوید: اخلاص، عبودیت، مردانگی، مردمداری،شجاعت،کمک به محرومان و ولایتمداری این شهید والامقام همیشه برای همرزمان و اطرافیانش حتی در جامعه بیرون از سپاه نیز تأثیر گذار و امید بخش بود.

شناور شهید رودکی نام او را بر کرانه خلیج فارس طنین انداز کرده

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آبان ۱۳۹۹ با حضور سرلشکر سلامی، شناور اقیانوس پیمای شهید رودکی را به سازمان رزم خویش افزود. این ناو با تُناژ ۴۰۰۰ تن و طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر دارای رادار آرایه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و سامانه موشکی پدافندی سوم خرداد با قابلیت حمل بالگردها به پهپادها و شناورهای عملیاتی که همه آنها از تولیدات داخلی و توسط جوانان متخصص مومن انقلابی طراحی و عملیاتی شده است.

 صهیونیست‌ها چندین بار جشن ترور عبدالقادر ایرانی را برگزار کردند+ عکس و فیلم

این ناو با عظمت رزمی به مثابه یک شهر دریای متحرک است که با تمام تجهیزات و امکانات لازم آماده انجام ماموریت های اقیانوسی با ایجاد امنیت پایدار خطوط مواصلاتی دریایی و امدادرسانی به ناوگان تجاری و صیادی جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه‌ای می‌باشد.

با پیوستن این ناو بزرگ به نیروی دریایی سپاه، نام شهید رودکی همواره بر خلیج فارس و دریای عمان طنین انداز است و رزمندگان دریادل نیروی دریایی سوار بر این ناو باشکوه، همواره یاد و خاطره آن شهید بزرگوار را با خود به همراه دارند.

شهید رودکی در نهم خردادماه سال ۱۳۷۹ پس از سال‌ها مجاهدت و خدمت به اسلام و انقلاب به دست منافقین کوردل به شهادت رسید و به جمع دوستان و همرزمان شهیدش پیوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 0
    روح پر فتوحشان شاد، نام و یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.
  • حمیدرضا IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    6 0
    *** یادش گرامی و روحش شاد ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس