کد خبر 1494419
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
از مشکلات بودجه تا خلا حوزه محتوا و پژوهش

سینمای ما معمولا سخت می‌توانند مضامین دینی و سیره ائمه را تبدیل به فیلم‌های جذاب سینمایی یا سریال کنند. در این زمینه خلاء‌های حوزوی و پژوهشی حوزه هم مشهود است.

به گزارش مشرق، هنر آنلاین نوشت: مجید مجیدی کارگردان شناخته شده کشورمان در نشستی که به مناسب دهه کرامت و در مورد نسبت سینما و هنر با مفاهیم دینی و ساخت آثار فرهنگی و هنری در مورد امام رضا(ع) بوده گلایه کرده و گفته با وجود ذخایر فرهنگی خوب اما همواره موانع مختلفی پیش روی تهیه کنندگان و کارگردان برای ساخت آثار مذهبی وجود داشته است.

بعد از این سخنان مجیدی، بدون تردید در وهله اول به ذهن متبادر می‌شود که حتما مشکلات مالی مانع ساخت آثار خوب در حوزه مضامین دینی از جمله امام رضا(ع) و منش، روش و سیره آن حضرت است. البته نمی‌توان انکار کرد که مسئله منابع مالی در هر پروژه‌ای از جمله پروژه‌های فرهنگی و هنری مهم است. در حال حاضر هم با افزایش هزینه تولید و دستمزد عوامل و بازیگران این هزینه‌ها هم بیشتر شده و تامین آن کار راحتی نیست.

اما باید به این نکته توجه کرد که مسئله فقدان منابع مالی همه داستان و همه مسئله نیست. چرا که اولا منابع مالی تا حدی در اختیار نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای کشور بوده و ثانیا بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل دیگری باعث عدم ساخت این آثار و یا استمرار ساخت آن‌ها شده است.

اولین عامل که باید اشاره کرد سختی ساخت آثار تاریخی و مذهبی است. این سختی هم برای مدیران فرهنگی کشور و هم برای کارگردانان، تهیه کنندگان و بازیگران وجود دارد. برای مدیران ساخت این آثار سخت و دشوار است؛ چرا که اولا حساسیت‌های جامعه و مراجع و روحانیون در مورد این آثار بشدت بالا است و باید مراقبت‌ها مختلفی صورت گیرد. همین حساسیت ها منجر به عدم اکران فیلم رستاخیز احمد رضا درویش شده است.

اما از سوی دیگر در سیستم بیلان محور نظام اداری کشور مدیران معمولا سعی می کنند سراغ اقدامات کوتاه مدت بروند تا بتوانند این اقدامات را نهایی کرده و به مدیران بالاسری به عنوان کارنامه خود عرضه کنند. این رویه به دلیل کوتاه مدت شدن عمران مدیران در کشور و همچنین غلبه کمیت بر کیفیت در نظام اداری کشور رخ داده است. طبیعی است که ساخت آثار مذهبی و تاریخی زمان زیادی می‌خواهد و با این منش کوتاه مدتی همخوان نیست.

از طرف دیگر تامین منابع مالی و لوکیشن‌ها و دیگر مسائل هم برای مدیران سختی‌های زیادی به نسبت دیگر فیلم‌ها در پی دارد. هماهنگی بین نهادی در ساخت این فیلم‌ها هم ضروری است که خود این هم نیازمند صرف وقت توسط مدیر است.

برای تهیه کننده، کارگردان، عوامل و بازیگران هم ساخت این نوع آثار دشوار است؛ علاوه بر مسئله حساسیت‌ها زمان زیاد ساخت این آثار باعث می‌شود که بازیگران باید زمان طولانی در خدمت پروژه باشند و از حضور در دیگر پروژه‌ها دور می‌مانند. کارگردان و تهیه کننده هم به دلیل پروداکشن بزرگ، سختی‌های زیادی را به نسبت دیگر آثار متحمل می‌شوند و ممکن است آروده مالی که در دیگر آثار دارند در این آثار نداشته باشند.

نکنه مهم دیگر اینکه عوامل سینمای ما معمولا احاطه ای به این موضوعات ندارد و سخت می‌توانند مضامین دینی و سیره ائمه را تبدیل به فیلم های جذاب سینمایی یا سریال کنند. در این زمینه خلاء‌های حوزوی و پژوهشی حوزه هم مشهود است. چرا که این نهادها باید خوراک فکری و محتوایی به عوامل هنری بدهند تا با پیوند حوزه و تلویزیون و سینما آثار با کیفیت تولید شود. وگرنه انتظار از عوامل هنری برای استخراج فیلمنامه از مضامین مذهبی کمی دور از ذهن است.

امام رضا(ع) به عنوان ولی نعمت مردم ایران قطعا باید سهم بیشتری از تولیدات فرهنگی و هنری کشور داشته باشد. ارزش هنر آن جایی فهم می شود که قطعه ای شاه پناهم بده تبدیل به یک اثر ماندگار در حافظه جمعی مردم ایران شده است یا سریال ولایت عشق که امروز مردم ایران با این اثر می توانند به سیره و منش حضرت رضا(ع) نزدیک شوند. بنابراین با تلاش برای رفع موانع و همچنین افزایش سعه صدر و تعامل مسئولان آستان قدس با عوامل هنری امیدواریم که شاهد ساخت آثار باکیفیت در مورد ابعاد مختلف سیره امام رئوف باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس