کد خبر 1491946
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی فرنگ نوشت، متنی را با عنوان «تخم‌مرغ، آنفلوآنزا و بازار آزاد»، منتشر کرد:

اگر بدانیم در دنیا چه می‌گذرد هر حرف بی‌ربط هرچند با بسته‌بندی شیک را نمی‌پذیریم چه برسد به اینکه چون طرفداران استادیومی برایش دست و جیغ و هورا بکشیم. بحث بازار آزاد و عدم دخالت دولت داغ شده؛ وارد جزئیات نمیشم که چه کلاه بزرگی با کلمات زیبا و انتزاعی سرمان می‌گذارند.

فقط ذکر یک مثال:

احتمالا خبر گرانی بی‌سابقه چند ماه قبل تخم مرغ در آمریکا به گوشتان خورده است. ظرف چند هفته قیمت آن به حدود دو برابر رسید تا حدی که برای عید پاک یکی از سنت‌هایش رنگ‌آمیزی تخم مرغ است، توصیه شد امسال خانواده‌ها سیب‌زمینی رنگ کنند! قاچاق معکوس تخم مرغ از مکزیک اتفاق افتاد و در تیک‌تاک ژانر شوخی توزیع تخم مرغ همانند مواد مخدر ساخته شد.

اما علت چه بود؟ در بخش‌هایی از آمریکا، آنفلوانزای مرغی شیوع پیدا کرد. همین خبر کافی بود تا بازار تخم مرغ به هم بریزید. تولید چند شرکت کاهش یافت و سایر شرکت‌ها در یک تبانی نانوشته عرضه خود را محدود کردند؛ شرکت‌هایی که اصلا با آنفلوانزای پرندگان مواجه نشده بودند! برای چند ماه تخم مرغ گران و گران‌تر شد و کارتن تخم مرغ نماد تورم در آمریکا شد.

فقط در یک مورد، سود شرکتی که بیست درصد تخم مرغ خرده فروشی در آمریکا را تامین می‌کرد و حتی یک مورد آنفلونزای مثبت نداشت، به واسطه همین شرایط جدید نسبت به دوره قبل ۷۱۸ درصد رشد کرد!

نهادها و سازمان‌های حامی مصرف‌کننده در آمریکا اعلام کردند که هزینه این شرکت‌ها تغییر چندانی نداشته و مشکل عرضه هم ندارند، اما برای افزایش سود از وضعیت پیش‌‍آمده، سوءاستفاده می‌کنند و دولت باید مداخله کند. تنها ده شرکت که بیش از نیمی از کل بازار تخم مرغ آمریکا را در اختیار دارند، پس از افزایش بی‌سابقه قیمت تخم مرغ سود چندبرابری کسب کردند.

طرفداران بازار آزاد می‌فرمایند دولت در این حوزه نباید دخالت کند! بگذارید شرکت‌های بزرگ با قدرتی که در قیمت‌گذاری دارند مصرف‌کننده را بچاپند تا جایی که بازار به تعادل برسد! آنی که دیگر نمی‌تواند، نَخَرد و آنهایی هم که می‌توانند گران‌تر بخرند، می‌خرند! در واقع بگذارید شرکت‌های عرضه‌کننده تخم مرغ در یک تبانی نانوشته سود خود را حداکثر کنند.

چرا؟ چون این شرکت‌ها هزینه‌های انتخاباتی سناتورها و نامزدهای ریاست‌جمهوری را می‌دهند. رازی که پشت پرده عدم کنترل آزادی سلاح با وجود آمار کشتار باورنکردی بخاطر قدرت و لابی شرکت‌های اسلحه در سیاست این کشور نیز خود را نشان می‌دهد.

تخم‌مرغ، آنفلوآنزا و بازار آزاد

تخم‌مرغ، آنفلوآنزا و بازار آزاد

تخم‌مرغ، آنفلوآنزا و بازار آزاد

تخم‌مرغ، آنفلوآنزا و بازار آزاد

تخم‌مرغ، آنفلوآنزا و بازار آزاد

تخم‌مرغ، آنفلوآنزا و بازار آزاد

تخم‌مرغ، آنفلوآنزا و بازار آزاد

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    5 5
    نمونه این افراد دکتر غنی نژاد در ایران !
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      0 1
      نان را ببینید چطور در اقصی نقاط کشور با دستور دولت با کمترین دغدغه و هزینه دست مردم میرسد ( علی رغم تخلفات ناجوانمردانه عده ای از نانوایان که البته راحت میشود جلویش را گرفت ) امثال غنی نژآد های بشدت مرموز و مشکوک همراه عباس اخوندی های قارونی در نصف روز تخم مرغ و سایر ارزاق را هم به رویای دست نیافتنی اجری چند متر سرپناه و اتومبیل تبدیل خواهند کرد همانگونه که تا الان این کار را کرده اند اصولا دولت اسلامی کف نیازهای طبیعی هر فرد را باید مثل استحقاقی سرباز صفر پادگان بدون کمترین دغدغه تامین کند و بعد از ان برخلاف کمونیستها هر چه توان و سابقه و تحصیلات و استعداد و تلاش افراد بیشتر شد در چهارچوب قانون مرتبت و درجه و برخورداری طرف بیشتر شود
  • صلوات IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    4 6
    قیمت تخم مرغ ب این ریزی رو میبینی اما قیمت و کیفیت ماشینهاشونو نمی بینی ؟ بعدشم‌ ن اینکه تو ایران ظرف چند هفته قیمت تخم مرغ بشدت ب سمت بالا کاهش ( افزایشی ) شد دیگه با نیمرو و املت هم باید خداحافظی کنیم
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      0 2
      حالا نه همه شون هم می تونند بجای تخم مرغ ماشین بخرند
  • FR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    4 4
    بازار آزادددددد اسمش روشه برای کلاهبرداری و تحمیق و فساد و دروغ و هر مفسده دیگری از « آزاد » استفاده میشود
  • عدالت IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    4 1
    دقیقا مثل کشور خودمون چرا با خودروساز تا سازندگان لوازم خانگی یا لبنیات و هزاران قلم محصولات دیگه برخورد نمیشه؟ چون اینها هستند که هزینه های انتخاباتی عزیزان دل را پرداخت می کنن؟
  • محمدی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    5 5
    ممنون. الان با خیال آسوده تری در صف مرغ منجمدی که در تره بار مرکزی به بدبختی گیر میاد، می ایستم.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      0 0
      دروغ چرا؟ مرغ گرم 71 تومن بدون صف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس