کد خبر 1491517
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟/ رشد مخاطب در هفته اخیر

آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه بیست و نهم اردیبهشت ماه به تفکیک اجراها مشخص شد.

به گزارش مشرق، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و همچنین تالار هنر تا پایان روز جمعه بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به تفکیک اجراها اعلام شد؛ همچنین تماشاخانه ایرانشهر آمار فروش تمامی نمایش‌های خود را در دو ماه گذشته اعلام کرد.

اصغر نوری کارگردان تئاتر در رابطه با مخاطب این هنر نمایشی گفته است: «مخاطب تئاتر ایران به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با مخاطب غربی نیست و دلایل مشخص تاریخی دارد. ما در کشورهای اروپایی شاهدیم که اول تئاتر بوده و بعدش صنعت چاپ و سینما و... آمده است. مردم قبل از سینما با تماشاخانه و تئاتر آشنا بودند. شاید تماشاخانه‌های حرفه‌ای امروزی در قرن شانزدهم شکل گرفته باشند، البته وقتی صنعت چاپ شکل گرفت و کتاب‌ها در دسترس عموم قرار گرفتند، بیشتر مورد استقبال طبقه متوسط بودند و رقیبی برای تئاتر شدند. ویلیام شکسپیر در قرن‌های دور تماشاخانه‌ای مخصوص کارهای خود داشت و در کنارش سالن‌هایی هم بودند که کمدی‌های سبک روی صحنه می‌بردند. حتی پنج قرن قبل از میلاد مسیح با آیین‌های تئاتری در غرب روبه‌رو بودیم. می‌خواهم تاکید کنم وقتی صنعت کتاب گسترده شد و سینما هم آمد باعث کاهش تماشاگر تئاتر شد ولی آن را تعطیل نکرد. این هنر به خوبی تا امروز به راه خود ادامه داده است. نمایش‌های شرقی در مراسم‌ و عروسی‌ها و میهمانی‌ها و آیین‌ها برگزار می‌شد. این نمایش‌ها به‌طور ثابت برقرار نبودند و فصلی و دوره‌ای بودند.»

تمامی آمارها نشان از افزایش میزان مخاطبان تئاتر دارد، در شرایطی که تعداد آثار روی صحنه نسبت به شرایط قبل از کرونا کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است. همچنین آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تنها از سوی تماشاخانه‌های دولتی و تماشاخانه ایرانشهر اعلام شده و آمار مستندی از دیگر تماشاخانه‌های خصوصی در دست نیست.

*تئاتر شهر

نمایش «مکبث زار» به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی که از روز ۲۷ فروردین ماه اجرای خود را در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان آغاز کرده بود، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه با مجموع ۲۸ اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان)، میزبانی از ۶ هزار و ۷۶۵ تماشاگر و فروش ۷۶۷ میلیون و۶۵۵ هزار تومان به اجرای خود پایان داد.

نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟

این نمایش در آمار اعلامی هفته گذشته و تا پایان روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه با مجموع ۲۴ اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) و میزبانی از ۵ هزار و ۲۶۶ به فروشی معادل ۶۰۲ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان دست پیدا کرده بود.

به این ترتیب این نمایش در هفته اخیر یک هزار و ۵۳۹ مخاطب را میزبانی کرده و فروشی نزدیک به ۱۶۵ میلیون تومان را تجربه کرده است.

نمایش «مردمان خشمگین» به کارگردانی ایرج افشاری نیز که از روز ۲۷ فروردین ماه در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه با مجموع ۳۱ اجرا ، ۲ هزار ۲۰۰ تماشاگر، (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) و ۱۶۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروش از مجموعه تئاتر شهر خداحافظی کرد.

نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟

این نمایش هم تا روز جمعه ۲۲ اردیبهشت با قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، مجموع ۲۴ اجرا و ۱۷۰۰ تماشاگر، (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) ۱۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروش داشت.

«مردمان خشمگین» هم در هفته اخیر نزدیک به ۵۰۰ تماشاگر را به تئاتر شهر کشانده و ۳۷ میلیون تومان نیز فروخته است.

نمایش «لانگ شات» به کارگردانی محمدرضا مالکی هم که از روز ۲۷ فروردین ماه در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر اجرای خود را آغاز کرده بود شامگاه روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه با ۳۲ نوبت اجرا، قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) و یک هزار و ۶۱۷ تماشاگر و فروش ۱۲۱ میلیون ۳۱۰ هزار تومان به اجرا های خود پایان داد.

نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟

«لانگ شات» در آمار اعلامی گذشته با ۲۶ نوبت اجرا، قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) و هزار و ۲۳۸ تماشاگر، ۹۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان فروش داشت.

محمدرضا مالکی کارگردان و بازیگر نمایش لانگ شات پس از پایان آخرین اجرای عمومی این اثر نمایشی در تالار سایه، ضمن قدردانی از مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شهر توضیح داد: تئاتر با نفس شما تماشاگران زنده است پس دمتان گرم که این چنین تئاتر را در این روزهای سخت حمایت می کنید.

وی ضمن معرفی اعضای گروه تولید و اجرای این نمایش افزود: ما طی روزهای گذشته این نمایش را هر شب به عاشقان سینما تقدیم می کنیم. هنرمندانی که عاشقانه این سینما را به ویژه دربازیگری دنبال کردند اما آن گونه که باید دیده نشدند. پس این کار دربست به آنها تقدیم می شود.

سید محمد جواد طاهری رئیس مجموعه تئاتر شهر هم در این مراسم ضمن قدردانی و ابراز خرسندی از حضور جمشید هاشم پور در تالار سایه توضیح داد: «نمایش «لانگ شات» و آنچه محمدرضا مالکی با هنرمندی هرچه تمام تر روی صحنه برد، تراژدی بسیاری از دغدغه مندان و علاقه مندان بازیگری است که در قالب یک اتفاق مستند به شیرینی روی صحنه تئاتر به تماشاگران ارائه شد. تراژدی که بسیاری از علاقه مندان سینما را به جایگاه و آرزویی که در این زمینه داشتند، نرساند.»

این نمایش هم در هفته اخیر با فروش نزدیک به ۳۰ میلیون تومانی ۳۷۹ مخاطب را میزبانی کرده و میانگین در هر اجرا ۶۴ مخاطب داشته است.

نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» به کارگردانی ملیکا رضی که از روز ۲۱ اردیبهشت در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان روی صحنه رفته تا روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه با مجموع ۶ اجرا (احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) ۱۳۶ تماشاگر، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروش داشته است.

نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟

این نمایش هم در آمار اعلامی گذشته و تا روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه با مجموع ۲ اجرا (احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) ۳۹ تماشاگر، ۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان فروش داشت.

به این ترتیب این نمایش هم در هفته اخیر ۱۰۰ تماشاگر را در ۴ اجرا میزبانی کرده و به طور میانگین در هر اجرا ۲۵ مخاطب داشته است.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: سیاه نمایش ایرانی وارد جایی ناشناخته می شود که همان کاخ لیر است؛ او متوجه می شود دلقک لیر شاه مدتی است گم شده؛ بنابراین عده ای از او می خواهند جای دلقک را برای لیر پر کند. این تازه آغاز داستان ماجراست.

*تماشاخانه سنگلج

نمایش «ماشین دودی» به کارگردانی حسین تفنگدار هم که از ۶ فروردین ماه در تماشاخانه سنگلج با ظرفیت ۲۳۶ نفر و قیمت بلیت ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان روی صحنه رفته است (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) تا روز ۲۹ اردیبهشت با ۳۳ نوبت اجرا و ۴ هزار و ۲۲۴ تماشاگر به فروشی معادل ۱۹۸ میلیون و ۷۷۱ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟

«ماشین دودی» هم پیش از این تا روز ۲۲ اردیبهشت با ۲۹ نوبت اجرا و ۳ هزار و ۴۹۵ تماشاگر به فروشی معادل ۱۶۳ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان دست پیدا کرده بود؛ بنابراین این نمایش در ۴ اجرای هفته اخیر میزبان ۷۲۶ مخاطب است. میزان فروش این نمایش در این بازه زمانی ۳۵ میلیون تومان بوده است.

نمایش «کنیزک و پادشاه» به کارگردانی ریحانه چزانی هم که از ۱۹ اردیبهشت ماه در تماشاخانه سنگلج با ظرفیت ۲۳۶ نفر و قیمت بلیت ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان روی صحنه رفته است (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) تا روز ۲۹ اردیبهشت با ۸ نوبت اجرا و ۱۶۰تماشاگر به فروشی معادل ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار دست پیدا کرده است.

نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟

این نمایش هم تا روز ۲۲ اردیبهشت ماه با ۴ نوبت اجرا و ۶۷ تماشاگر به فروشی معادل ۱ میلیون و ۷۸۷ هزار تومان دست پیدا کرده بود که با این حساب در هفته اخیر با نزدیک به ۹۰ تماشاگر فروشی نزدیک به ۳ میلیون تومان داشته است.

*تالار هنر

نمایش «سیندرلا» به کارگردانی مریم کاظمی هم که از روز ۲۰ اردیبهشت با قیمت بلیت ۶۰ و ۷۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۷ اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) و یک هزار و ۵۴۹ تماشاگر به فروشی معادل ۹۶ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان دست یافته است.

این نمایش هم در آمار اعلامی هفته گذشته با مجموع ۳ اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) و ۶۴۲ تماشاگر به فروشی معادل ۴۲ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان دست یافته است.

نمایش «درگوشی» به کارگردانی نرگس اصغری نیز که از روز ۲۵ اردیبهشت ماه با قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان در تالار هنر به تازگی میزبان مخاطبان تئاتر است، تاکنون با مجموع ۴ اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) و ۲۳۵ تماشاگر به فروشی معادل ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان دست یافته است.

*تماشاخانه ایرانشهر

آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های «معرکه در معرکه»، «کافه کات»، «گربه نره و روباه مکار» و «باغ آلبالو» که فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری در سالن‌های استاد سمندریان و ناظرزاده‌ی کرمانی‌ به صحنه رفتند به تفکیک اجراها مشخص شد.

نمایش «معرکه در معرکه» به کارگردانی سیاوش طهمورث که از روز پانزدهم فروردین ماه در سالن استاد سمندریان با ظرفیت ۲۷۶ تماشاگر و قیمت بلیت۲۰۰، ۱۸۰ و ۲۲۰ هزار تومان به‌روی صحنه رفت؛ با ۳۸ اجرا تا تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ماه و با میزبانی از ۶۴۲۸ تماشاگر، فروشی معادل ۱ میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان داشته است.

سیاوش طهمورث کارگردان و بازیگر نمایش «معرکه در معرکه» معتقد است نسل امروز مانند ۳۰ سال قبل با مفاهیم مستتر در این اثر نمایشی ارتباط برقرار می‌کند.

وی در این رابطه گفته است: «مسائل انسانی هیچ‌وقت در جامعه بشری کهنه نمی‌شود در نتیجه اگر نسبت به ۳۰ سال قبل نسل عوض شده و ما داریم صحبت‌های ۳۰ سال قبل را باز هم تکرار می‌کنیم، دلیلش این است که از چیزی صحبت می‌کنیم که کهنه نمی‌شود و حتی ممکن است ۳۰ سال بعد هم اگر زنده باشم و قدرتش را داشته باشم باز این نمایش را اجرا کنم. دلیل دومش هم این است که وقتی جامعه به رکود و تکرار خودش می‌رسد و وقتی که پیشرفت آن‌چنانی در روحیه انسانی ندارد، مجبور هستید دوباره حرفی را تکرار کنید تا بتوانید آن مفاهیم را دوباره به مخاطبتان القا کنید.»

نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟

گفتنی است به دلیل استقبال تماشاگران اجراهای نمایش «معرکه در معرکه» تا تاریخ پنجم خرداد ماه تمدید شده است.

نمایش «کافه کات» به کارگردانی حسین کیانی که از روز چهارم اردیبهشت ماه در سالن استاد سمندریان با ظرفیت ۱۵۰ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۲۰ و ۱۵۰ هزار تومان به روی صحنه رفت؛ با ۲۲ اجرا تا تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ماه توانست با میزبانی از ۱۴۶۰ تماشاگر به فروشی معادل ۱۵۸ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان دست پیدا کند.

نمایش «گربه نره و روباه مکار» به کارگردانی اوشان محمودی که از روز پنجم اردیبهشت ماه در سالن ناظرزاده‌ی کرمانی با ظرفیت ۲۱۲ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۶۰، ۱۲۰ و ۲۰۰ هزار تومان به روی صحنه رفت؛ با ۲۱ اجرا تا تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ماه توانست با میزبانی از ۲۹۸۶ تماشاگر به فروش ۴۰۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟

نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی میکائیل شهرستانی که از روز بیست و پنج فروردین ماه در سالن ناظرزاده‌ی کرمانی با ظرفیت ۲۱۲ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان به روی صحنه رفت؛ با ۲۹ اجرا تا تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ماه و با میزبانی از ۲۵۷۷ تماشاگر، فروشی معادل ۲۸۴ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس