کد خبر 1491383
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

سران گروه هفت در اجلاس هیروشیما از چین خواستند تا با اعمال فشار بر روسیه، این کشور را به توقف حمله به اوکراین ترغیب کند.

به گزارش مشرق، سران هفت کشور پیشرفته جهان موسوم به گروه هفت(جی۷) در جریان اجلاس این گروه در هیروشیما ژاپن، با هشدار درباره «فعالیت‌های نظامی‌» چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه، از این کشور خواستند با اعمال نفوذ بر روسیه، این کشور را نسبت به توقف حمله نظامی به اوکراین تهییج کند.

جی۷ در آخرین بیانیه اجلاس هیروشیما، نگرانی‌های زیاد خود درباره فعالیت‌های اقتصادی و نظامی چین را ابراز کردند. با این حال، این گروه همچنان به‌دنبال باز گذاشتن درهای همکاری و اجتناب از تشدید تنش بین قدرت‌های بزرگ جهان به همراه ژاپن، با دومین اقتصاد بزرگ دنیا هستند.

این گروه در بیانیه خود آورده است: آماده ایجاد روابط سازنده و باثبات با چین بوده و اهمیت تعامل و برقراری رابطه شفاف و ابراز مستقیم نگرانی‌هایمان به چین را درک می‌کنیم. رویکردهای سیاسی ما با هدف لطمه به چین طراحی نشده و به‌دنبال سد کردن پیشرفت و توسعه اقتصادی چین و درصدد تفکیک و پرداختن صرف به امور داخلی و منافع خودمان هم نیستیم.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اراده جی۷ برای رهاسازی زنجیره‌های تامین حساس از نفوذ چین، آمده است: مقاومت اقتصادی به ریسک‌زدایی و تنوع‌بخشی نیاز دارد. نسبت به کاهش وابستگی بیش از حد به چین در حوزه زنجیره‌های تامین حیاتی متعهد هستیم.

این ائتلاف همچنین درباره «فعالیت‌های نظامی‌گرایانه» چین در دریای جنوبی چین هشدار داد و تاکید کرد که «صلح و ثبات در تنگه تایوان جزو لاینفک امنیت جهانی است.»

جی۷ همچنین در بخش دیگری از این بیانیه، از چین خواست تا با اعمال فشار و نفوذ بر روسیه، این کشور را نسبت به «توقف حمله نظامی به اوکراین و خروج بی‌درنگ، کامل و بی‌قید و شرط نیروهایش از کی‌یف» ترغیب کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس