کد خبر 1490903
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶
‌

رئیس جمهور گفت: مهار تورم را با رشد تولید پیگیری می‌کنیم و نمی‌خواهیم مانند گذشته، این اقدام همراه با رکود محقق شود.

مشرق، آیت الله ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و آبادانی مَکُران اظهارداشت: از همه سرمایه گذاران، کارآفرینان، شرکت‌های فعال، کارگران و مهندسان و همه افرادی که در ‏خلق این اثرات ارزشمند برای کشور در منطقه که نوید تولید، ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ‏کار هستند، تشکر می‌کنیم که تمام امورات به صورت علمی با مطالعه لازم و مرحله به مرحله پیش می رود.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت بسیاری است، مَکُران مورد بحث برای همه کارآفرینان و سرمایه گذاران و کسانی است که به ‏آینده درخشان برای ایران فکر می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: در دیدارهایی که با مسوولان عالی کشورها طی این ۲ سال داشته‌ایم، کمتر شخصیت و رئیس دولتی ‏بوده که مهمان ما باشد اما به چابهار و ظرفیت‌های آن اشاره نکند؛ از نشست شانگهای گرفته تا سایر ‏نشست‌ها با روسای مناطق، همه به ظرفیت بندر چابهار و مَکُران اشاره کرده‌اند.

وی بیان کرد: در دیدار امروز با نخست وزیر پاکستان هم اشاره شد که چابهار منطقه بسیار مستعدی است که ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد. ‏

رئیسی اظهارداشت: این منطقه بسیار با استعداد و قابل توجه هم برای سرمایه‌گذاری و هم اقتصاد دریا، گردشگری، توسعه ‏در حوزه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی است که به درستی این منطقه انتخاب شده است.

وی افزود: در بازدید امروز مجموعه باختر و کشت و صنعت چابهار را دیدم، این مجموعه نشان داد به طور منظم سرمایه‌گذاری و ‏پیشرفت آن دنبال شده است. ‏

رئیس جمهور بیان کرد: برخی اراضی به بخشی‌هایی واگذار شده که هنور کار جدی روی آنها صورت نگرفته که خود جای ‏سوال است.

وی تصریح کرد: برای تولید موانعی داریم و از ابتدا رهبر انقلاب بر روی تولید تاکید کرده اند، بویژه در هشت سال اخیر که محور بیانات ایشان برای ‏همگان موضوع تولید بوده است.

رئیسی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی محور تولید است، ادامه داد: پیشرفت، رفع مشکلات اجتماعی و ‏اقتصادی، استقلال سیاسی و اقتصادی در گرو تولید است و رفع نگرانی نسبت به رشد نقدینگی با موضوع تولید است که هر چه به ‏سمت تولید برود این نگرانی را کم می‌کند.

وی بیان کرد: مهار تورم را در رکورد دنبال نمی‌کنیم بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: یکی از مشکلات این است که نرخ استهلاک بیشتر از نرخ سرمایه گذاری است و این خوب نیست که باید نسبت به این شاخص نگران شد و حتما دنبال کرد تا این ‏موضوع تغییر کند و نگرانی رفع شود.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران هم باید تلاش کنند تا نشان دهیم رشد سرمایه گذاری بیشتر از استهلاک است.

بانک‌ها از تولید حمایت کنند

رئیسی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید حتما از سرمایه‌گذاری و تولید حمایت کنند، گفت: اگر نقدینگی بانک ها به سمت تولید نیاید باید تسهیلات تکلیفی آنها با نگاه ‏رشد تولید باشد چون تمام نگاه‌ها باید با رشد تولید تنظیم شود در غیر این صورت جایی از کار ایراد دارد.

وی اظهارداشت: برخی از بانک‌ها ساختمان‌هایی می‌گیرند به دلیل اینکه ارزش افزوده ای برای آنها دارد که این یکی از آسیب های نظام پولی ما به شمار می رود و به جای اینکه تولید رونق گیرد و چرخ‌های آن بچرخد، پول در یک ساختمان محبوس می‌شود و این اقدام مشکلی در کشور را حل نمی‌‏کند. ‏

برخی از بانک‌ها ساختمان‌هایی می‌گیرند به دلیل اینکه ارزش افزوده ای برای آنها دارد که این یکی از آسیب های نظام پولی ما به شمار می رود و به جای اینکه تولید رونق گیرد و چرخ‌های آن بچرخد، پول در یک ساختمان محبوس می‌شود و این اقدام مشکلی را در کشور حل نمی‌‏کند

رئیس جمهور گفت: نظام بانکی باید تلاش کند که بانک‌ها ثروت خود را در مسیر تولید برای کمک به سرمایه گذار بکار گیرند.

وی بیان کرد: نسبت به مجوزهای کسب و کار در کارهای خُرد سامانه‌ای ایجاد شد که از نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سواحل مکران به طور جد می‌خواهیم برای مجوزهای کلان ‏در کشور بدون هیچ توقفی مجوز دریافت کنند.

رئیسی تصریح کرد: ما باید علاوه‌بر مسائل کلی و جلسه‌ای، مصداقی جلو برویم؛ اگر مصداقی پیش نرویم مشکل حل نمی‌شود تاکید می‌کنم این موضوع با ‏حساسیت و دلسوزی دنبال شود.

وی افزود: فعالیت‌های اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند باید مصداقی دنبال شود تا شاهد رفع مشکلات آنها باشیم.

رئیس جمهور گفت: مجوزهای دولتی باید تسهیل و توجیه منطقی داشته باشد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

وی بیان کرد: باید تسهیلات لازم در شهرک‌های صنعتی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران به نحوی باشد که مشوق آنها باشد نه مانع آنها، معتقد ‏هستیم گران دادن اراضی به تولید کنندگان و سرمایه گذاران مانع کار آنها می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: جلوگیری از خام فروشی در صنایع پتروشیمی بسیار مهم است و معتقدیم این زنجیره باید تکمیل و تداوم داشته باشد تا ارزش افزوده، ‏تولید و اشتغال بدنبال داشته باشد.

آیت الله رئیسی اظهارداشت: ارزش افزوده باید در جیب مردم و مجموعه‌های کاری بیاید و از خام فروشی در صنایع پتروشیمی جلوگیری کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: فضای این منطقه برای اقتصاد گردشگری نسبت به سایر نقاط بیشتر است و اشتغال ایجاد می‌کند و در این زمینه باید زیرساخت‌ها مورد ‏توجه قرار گیرد. ‏

وی افزود: توجه به بومی گزینی باید مورد توجه باشد. گاهی نیروهای بسیار مستعدی در روستاها وجود دارند که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده ‏کرد؛ باید مراکز فنی حرفه‌ای را فعال تا نیروهای کارآمد داشته باشیم در کنار آن باید به موضوع بومی گزینی اهمیت داد.

رئیسی تصریح کرد: نسبت به مساله شیلات باید پیگیری شود که چرا وزارت جهاد کشاورزی باعث شده پس از چهار ماه مجوز به برخی افراد داده نشود ‏این مورد باید مصداقی دنبال و رفع شود. ‏

وی اظهارداشت: یکی از بخش‌هایی که می‌توان مورد توجه قرار گیرد بخش تعاونی است که کارآفرینان و جوانانی که سرمایه ندارند مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس جمهور افزود: اعتقاد و باور من این است ثبات در قیمت‌ها می‌تواند به تولید ثبات دهد و تولید را قابل پیش‌بینی کند این نوسان برای تولید کننده و ‏مصرف کننده مضر است.

وی بیان کرد: بدنبال این هستیم در سال جدید که با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری شده است به ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و قیمت‌ها برسیم.

رئیسی افزود: فلسفه وجودی وزار در جلسات شوراها رفع مشکلات است باید رفع مشکلات سرمایه گذاران در دستور کار باشد.

وی اظهارداشت: امکانات، پول، عمر و جوانی برای ما آزمون الهی است باید از ظرفیت خود و افرادیکه می‌توانیم برای انجام ‏امورات کمک کنیم بهره‌مند شویم.

رئیس جمهور گفت: برخی بروکراسی‌های اداری سرمایه‌گذار را خسته می‌کند نباید این روند تداوم داشته باشد. ‏

وی افزود: شهدای ما تاریخ ساز و زمانه ساز شدند برخی با موانع جدی برای انجام امورات مواجه بودند اما رفتند و موانع را رفع کردند، شما نیز ‏باید برای تداوم مشکلات بزرگ راه را هموار و مشکلات را حل کنید نباید خسته شوید در سال "رشد تولید و مهار تورم" خستگی معنا ‏ندارد.

رئیسی بیان کرد: لازمه پیشرفت انگیزه است، انگیزه حرف اول را می‌زند، انگیزه همراه با توکل بر خدا، اقدام و عمل، کار جمعی، انسجام و پیگیری ‏سازمان‌های اداری است تا شاهد باشیم کارهای نو و خوبی در این منطقه با دست توانای شما انجام شود.

وی تاکید کرد: منطق ما منطق ما می توانیم است که سرلوحه آن دفاع مقدس است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    17 1
    کدوم تولید ؟ این مونتاژ لوازم خانگی و خودرو اسمش تولید نیست ارز کشور هدر میده و اتفاقا این جور تولید من دراوردی علت اصلی تورم است
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    10 1
    فعلا بهار تورمه
  • حمید IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    9 1
    منطق شما ایراد دارد اقای رئیس! هیچ کشوری در دنیا به تنهایی نمیتواند و شما هم نخاهید توانست! در دفاع مقدس هم جام زهر را نوشیدند و در اقتصاد هم خواهید نوشید
  • ناشناس IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    12 1
    دروغگو
  • موسی مارگا IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    10 3
    راحل نجات کشورازاین وضعیت بخدا فقط وفقط به سرانجام رسیدن برجام هست وبس دیگه مابقی حرف ها همش بیراه رفتنه
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 29
    تا الان خوب کار کردی سیدجان امیدواریم بهتر بشه وضعیت البته باید به مردم ب جای یارانه سبدکالا بدهی سیدجان
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    خلق پول بانکها گرفته شود. حسن روحانی و احمدی نژاد هم به خاطر خلق پول بی رویه مجازات شوند. عامل ربا به نام ذخیره قانونی هم دور ریخته شود
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    2 27
    نمیدونم چرا مشرق نظرات و کامنت‌های موافق با دولتی که ما میفرستیم رو منتشر نمی‌کنه و‌ فقط نظرات مخالفین و نق زدن‌های غیرکارشناسی و عوامانه رو منتشر می‌کنه
  • دوستدار وطن IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    4 3
    برای تولید نیاز به تکنولوژی و زیرساخت وجود دارد که تکنولوژی اش را خیلی عقب هستیم و زیرساخت هم یا نداریم یا مستهلک شده ، سرمایه ی خارجی هم که تحریم هستیم و نیست میماند سرمایه داخلی که نفت میفروشیم شدیدا زیرقیمت بازار و با پولش واردات غذا و دارو و غیره میکنیم ، انسداد سیاسی هم مانع حل این اوضاع است.تنها راه تضعیف بیشتر از این و در نهایت فروپاشی کامل است.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 1
    بیکاران می اینستاگرامی که دیگه به دلیل تورم و تحریم و بانکها نیست
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    مثل همین مدتی که پی گرفتید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس