جنجال لندن در تایوان؛ لیز تراس، خواهان «ناتوی اقتصادی» علیه چین شد

نخست‌وزیر پیشین انگلیس در سفر تحریک‌آمیز خود به تایوان، خواستار ایجاد یک «ناتوی اقتصادی» برای مقابله با پکن شد.

به گزارش مشرق، «لیز تراس» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن، در نهایت به جزیره تایوان سفر کرد و اظهاراتی تحریک‌آمیز علیه چین مطرح کرد.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش کرد، تراس در سفری به تایوان که چین آن‌ را یک «نمایش سیاسی خطرناک» توصیف کرده است، تصریح کرد که این جزیره، «در خط مقدم نبرد جهانی برای آزادی» قرار گرفته است.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در جریان یک سخنرانی تحریک‌آمیز در تایپه تصریح کرد که کشورهای آزاد باید خود را برای یک تایوان آزاد متعهد کنند و آماده حمایت از این جزیره با گام‌ها و اقدامات منسجم باشند و همچنین خواستار یک «ناتو اقتصادی» برای مقابله با چین شد.

وی ادامه داد که سفر وی با هدف نشان دادن حمایت خود از تایوان صورت گرفته است. تراس برای دیداری پنج روزه، دوشنبه هفته جاری وارد تایوان شد و قرار است با مقام‌های عالیرتبه این جزیره دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

تراس که تنها برای مدت ۴۹ روز در سال ۲۰۲۲ بعنوان نخست‌وزیر بریتانیا فعالیت داشت و یکسال قبل از آن نیز به عنوان وزیر امور خارجه انگلیس کار می‌کرد، عالیرتبه‌ترین سیاستمدار انگلیسی محسوب می‌شود که پس از «مارگارت تاچر» نخستین زن نخست‌وزیر انگلیس به تایوان سفر کرده است.

سفارت چین در انگلیس با انتقاد از سفر تراس به تایوان تصریح کرده است که این سفر «یک نمایش سیاسی خطرناک بوده است چیزی جز ضرر برای بریتانیا نخواهد داشت».

پکن تایوان را به عنوان استانی از چین می‌داند و «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین، توسل به زور را برای دستیابی به «اتحاد مجدد» با تایوان رد نکرده است و بارها مقام‌های چین در خصوص هرگونه اقدام تحریک‌آمیز کشورهای خارجی در خصوص تایوان هشدار داده‌اند.

تراس در جریان سخنرانی خود و در پنل روز چهارشنبه گفت‌وگو در یک اندیشکده تایوانی به نام «بنیاد چشم انداز» (پراسپکت)، گفت: « ما نمی توانیم بدون قدرت محکم وانمود کنیم که بازدارندگی معناداری داریم. اگر در خصوص جلوگیری از درگیری در دریای چین جنوبی جدی هستیم، باید در خصوص همکاری دفاعی جدی باشیم و واقعی عمل کنیم».

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا تصریح کرد که جهان نمی‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل یا سازمان تجارت جهانی تکیه کند و در ادامه خواستار ایجاد یک «شبکه آزادی» شد که در آن، کشورهای آزاد برای توسعه یک «ناتو اقتصادی» به منظور مقابله با چین، همکاری کنند.

تراس در ادامه به نشست آتی هفت کشور صنعتی جهان اشاره کرد و گفت که گروه هفت (G۷) که اوایل هفته آینده در هیروشیما نشست برگزار می‌کنند و باید اقداماتی اقتصادی را علیه چین هماهنگ کنند و پکن را به قلدری در وسعت گسترده متهم کرد.

تراس در ادامه مدعی شد که پکن از مشارکت بین‌المللی تایوان بعنوان راهبرد استفاده می‌کند و خواستار پیگیری و تأیید سریع عضویت تایوان در توافقنامه جامع مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) و ممانعت از عضویت چین شد.

گاردین سپس ادامه داد که تراس یکی از اعضای جنگ‌طلب حزب محافظه‌کار بریتانیا است و به نظر می‌رسد که سخنرانی او در تضاد و انتقاد از اظهارات اعضای فعلی دولت و همتایان اروپایی بریتانیا است.

طبق این گزارش،‌«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه بریتانیا ماه گذشته میلادی، تغییرات اقلیمی را بعنوان موضوعی مطرح کرد که تعامل با چین در این زمینه را ضروری دانست و گفت که منزوی کردن پکن اشتباه است.

روز چهارشنبه، تراس تصریح کرد که «پیام‌های متناقض زیادی از سوی جهان آزاد وجود دارد» به نظر وی ناشی از این ایده اشتباه است که غرب همچنان می‌تواند در برخی موضوعات با چین همکاری کند.

تراس در ادامه خواستار تعطیلی مؤسسات کنفوسیوس مستقر در بریتانیا و رد از سرگیری گفت‌وگوهای اقتصادی با پکن شد و گفت: «ما نمی‌توانیم بیش از این با اقتصاد چین همکاری داشته باشیم».

این اولین بار نیست که سفر یک مقام خارجی به برانگیخته شدن خشم چین موجب شده است و پیش از این نیز پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در ماه آگوست سال گذشته میلادی به تایوان، پکن به طرز چشمگیری تمارین نظامی خود در اطراف جزیره تایوان را افزایش داد.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس در پاسخ به این سؤال که آیا پتانسیل بدتر کردن اوضاع تایوان با سفر به این جزیره را در نظر گرفته است، گفت که دولت تایوان او را دعوت کرده است و «آن‌ها بهترین موقعیت را برای درک آن‌چه که برای کمک می‌توانند، انجام دهند، در اختیار داشتند».

وی در این خصوص گفت: «پکن تلاش می‌کند دیدارها را محدود کند، تلاش می‌کند حامیان تایوان را ساکت کند و افراد را در جهان دچار رعب و وحشت کند. فکر می‌کنم باید مقابل این قلدری بایستیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    لیزی جوون عزیزم ناتوی حمایت از حیوانات وحشره ها تشکیل بدید چینی ها دارن نسل همه ی موجوداتو از بین میبرن لامصب ها همرو سیخ میکشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس