کد خبر 1490361
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
بانک ها چگونه به کارمندان خود وام می دهند؟

دریافت وام یک چالش بزرگ برای مردم است چرا که هر بانکی برای پرداخت تسهیلات شرایط خاص خودش را دارد اما ظاهرا کارمندان بانک ها از این قانون مستثنی هستند.

به گزارش مشرق، مدت‌ها است که دریافت وام یک چالش برای متقاضیان است چرا که بانک‌ها به دلایل مختلف از اعطای وام به مردم سرباز می‌زنند اما در همین حین وام برای کارمندان بانک‌ها به راحتی تعلق می‌گیرد.

عدم نظارت مؤثر بر پرداخت وام

کارکنان بانک‌ها در شرایطی که دریافت وام برای اقشار دیگر بسیار مشکل است، توانسته‌اند به تسهیلات بانکی دسترسی داشته باشند؛ وقتی با برخی از کارمندان بانک‌ها صحبت می‌کنیم از سختی و حقوق پایین این شغل گله کرده و اعتقاد دارند که این وام‌ها حق آنهاست.

اما این وام‌ها چه به حق باشند و چه نه، حاصل فقدان نظارت از سوی نهاد ناظر بر شبکه بانکی یعنی بانک مرکزی است. زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهند که بخش بزرگی از وام بانک‌ها به کارکنان خود از منابع قرض‏‌الحسنه بانک‌ها پرداخت می‌شود.

با این حال، سپرده‌های قرض‌الحسنه، جزو منابع ارزان‌قیمت به حساب می‌آیند که بانک‌ها مکلفند از آنها در مصارفی مثل تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، اشتغال و فرزندآوری استفاده کنند. با این حال به نظر می‌رسد که این وام‌ها سر از جیب خودی‌ها در می‌آورند و نظارتی بر این موضوع وجود ندارد.

مبارزه جدی بانک مرکزی با تخلفات اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارمندان خود

اعطای وام بانک‌ها به کارکنان خود موضوعی که به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی خاندوزی، یک تخلف است و بانک مرکزی باید به آن ورود کند.

خاندوزی در ادامه بیان کرد: اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارکنان حتماً یکی از تخلفاتی است که بانک مرکزی به جدیت باید با آن مبارزه کند موضوعی که موجب شده سرمایه اجتماعی و اعتماد برخی از گروه‌های مردمی هم از بین برود.

تسهیلات وام به کارمندان بانکی عین بی عدالتی

مهدی پازوکی، استاد دانشگاه درخصوص اعطای وام به کارمندان بانک‌ها گفت: این کار اشتباهی است که تبعیض به این آشکاری صورت می‌گیرد و دولت باید به این موضوع رسیدگی کند این کار همانند این است که به استاد دانشگاه‌ها گفته شده است که فرزندانشان در صورتی که دانشگاه‌های دور مانند سیستان و بلوچستان قبول شده اند می‌توانند انتقالی دریافت کنند و در شهر خودشان درس بخوانند این که به کارمندان بانک وام داده شود حکایت این تبعیض است.

وی در ادامه افزود: درست است که باید به کارمندان بانک تسهیلات ویژه داد تا دچار انحراف نشوند اما نه اینکه وام با شرایط خاص داده شود این کار خود فساد است که باید از ریشه درست شود و اقتصاد ایران نیاز دارد که به سلامت اقتصادی بازگردد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اگر قرار است که وامی پرداخت شود باید به همه متقاضیان داده شود نه تنها کارمندان بانک‌ها این عین بی عدالتی است که مردم برای وام تلاش کنند به هیچ برسند.

بررسی‌ها درخصوص اعطای وام به کارمندان نشان می‌دهد این موضوع صحت داشته است و برخی از کارمندان بانک‌های خصوصی و دولتی مبالغ بالایی تسهیلات دریافت کرده اند در صورتی که مردم برای دریافت تسهیلات باید هفت خان رستم را طی کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 1
    به راحتی
    • شهرام IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      کارمند بانک از صبح زود تا بوق سگ کار میکنه برای حقوق ماهی ۱۲تومن! خیلی کمتر از حقوق یک کارگر. اگر همین وام هم نخوان بدن ولله قسم یک نفر تو بانک نمی مونه و همه استعفا میدن. بعدش ببینم این مردم پرمدعای همیشه طلبکار و همیشه ناراضی میخوان کارهای بانکیشون رو چطوری انجام بدن!
  • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 1
    این کار پارتی بازی است و حرام است به فتوای من
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      2 2
      اون موقع که کارمندان بانک بعد از کادر درمان بیشترین تعداد فوتی رو در دوران کذونا داشتن شما کجا بودی تون موقع که تو سرما و گرما اکثر ادرات و مراکز دولتی و غیر دولتی تعطیل هستند #باستثنای_بانک‌ها شما کجا بودی خوبه که مصوبات کارمندان بانک رپ با سایر اقشار مقایسه کنید. خوله که میزان دریافتی کارمندان بانک رو با باقی سازمان ها و شرکت ها مقایسه کنید بعد حرف بزنید. دست بردارید از این لمپنیزم خبری. بازم نزدیک انتخابات شد این حرف های پوپولیستی رو شروع کردید تا مثلا با فساد مبارزه کنید. کی از کارمندان بانک بهتر برای تخریب و زدن حرف های صد من یه غاز. هیچ خطری برای گوینده نداره. محبوبیت هم براش داره.. جرات دارن یه کلمه در مورد کادر درمان و پزشکان بگن؟ جرات دارن در مورد نیروهای مسلح بگن؟ یا مثلا دریافتی کارکنان و قضات قوه قضاییه؟ دست بردارید از این شانتاژ خبری که تا می خواهید فرافکنی کنید دم دستی و کم خطر ترین افراد کارکنان خدوم ها هستن... خدا جای حق نشسته و به نیت های شما آگاهه
    • مدافع وطن IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 0
      خدایا ببین کی از چی حرف می‌زند. کارمندان بانک ها هر سال دو نوبت کت و شلوار دست دوز از برندهای مطرح کشور تحویل می‌گیرند کفش چرمی و کمربند و کیف و پالتوی زمستانی هم اضافه کن و نیروهای مسلح هر ۴ سال یکبار لباس استحقاق تحویل می‌گیرند که کل قیمت لباس نیروهای مسلح از بازار بگیری با یک میلیون میشه خرید ولی هر دست کت و شلوار بالای ۷ میلیون پولشه.وام خودرو و وام ضروری و وام قرض الحسنه و مسکن و ..... از مزایای شما بانکی هاست که از پول مردم بهتان می‌رسد.کدوم سرما و گرما رو تجربه کرده اید کدوم شب بیداری هارو تجربه کرده اید کی با اراذل و اوباش درگیر شده اید و هزاران چرای دیگر تنهاترین اقشار ضعیف در حقوق بگیر دولت نیروهای مسلح و معلمان هستند وسلا
  • شاهرخ TR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 0
    وام به کارمندان بانک چه با سود کم یا زیاد دهها سال است اتفاق افتاده الان که کفگیر به ته دیگ خورده خودش را نشان میده
  • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 0
    به فتوای من اگر وام همراه درصد و سود بانکی مثلا 18 درصد باشد این ربا است وحرام است
  • محمد IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    اگر نشر بدین مشرق به راحتی وام عالی میدن بعد من کارگر نمیتونم یه وام کوچیک با سود بالا بگیرم وقتی بیشتر بانک‌ها بیشترین میزان وام دادن رو به کارمندان خودشون میدن چیزی برای مردم عادی جامعه باقی نمیمونه این وضعیت به هیچ عنوان عدالت نیست و مصداق ظلم هست فقط با کارامون اسلام زیر سوال بردیم چجوری میخواهیم جواب خدا رو بدیم
  • بشار عبدالواحد IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 2
    این وام حلال نیست به فتوای من
    • بشار عبدالواحد IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 0
      بانک های ما اسلامی است
  • بشار عبدالواحد IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    وام خوبی می دهند خداییش
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 2
    همش دروغ و جو سازیه همچین خبرایی نیست
    • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 0
      دروغ آن ذات توست ای پلید بی وجود
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      2 0
      ساکت باش دیگه لازم نیست کسی تکذیب کنه هم میدونن واطرافشون دارند کارمندان بانک که ظرف چندسال صاحب خانه وماشبنهای ان چنانی شده اندو خودشان هم میگن که وامهای درشت بدون سود میگیرند
  • کامران IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    چرا نمایندگان مجلس نظارتی بر این تخلف بانک ها ندارند و قانونی برای جلوگیری از این سوء استفاده و مجازات متخلفین وضع نمیکنند؟
  • لیلا شاهوردی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    1 0
    من همسرم بازنشسته بانک ملی هستش الان ۳ تا پسر مجرد تو خونه دارم اگر وام میدادن الان همشون ازدواج کرده بودن پسرم ۳۲ سالشه میخواد یه مغازه بزنه هرکاری کردیم بهمون وام ندادن که براش کاری کنیم مجرد هست رشته حسابداری خونده روزی هزار بار این کارمند بودن واون بخور نمیر رو میزنه توی سرمون که چه فایده یه عمر کارمند بانک بودی هیچی نداریم وحتی یه وام به خاطر بچه هاتون بهتون نمیدن که پیشرفت کننددیواری کوتاه تراز کارمند بانک پیدا نکردید بسه تورو خدا برو حقوق قوه قضایی ها رو درآر یا برو حقوق کارمند های سپاه رو درار که کارمند سپاه ۲۸ سالشه خونه وماشین داره
  • یاسر IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    اونموقع که وام میلیاردی به اعضای هیئت علمی دانشگاه ها میدن لال میشید چیزی نمیگید، به وام ۳۰۰ میلیونی مسکنی که له کارمندان بانک میدن گله میکنید؟ یه کارمند بانک به اندازه ۵ تا کارمند ادارات دیگه کار میکنه اگه عدالت میخواید باید حقوق ۵ تا کارمند رو بهش بدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس