پورمحمدی: بی‌توجهی نسل جدید نسبت به تاریخ کشور خطرناک است

مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: نسل جوان ما با توجه به اثرپذیری بسیار زیادی که از رسانه‌های معاند داشته، دچار غفلت تاریخی شده و استمرار این بی‌توجهی نسبت به تاریخ نتایج خطرناکی برای کشور خواهد داشت.

به گزارش مشرق، در حاشیه هفتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چند دقیقه‌ای با حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر اسبق دادگستری و مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت‌وگو کردیم.

او در ابتدا درباب اهمیت مطالعه تاریخ گفت: یکی از شاخصه‌های تمدنی در هر اجتماع برای پیشرفت و ترقی توجه به تحولات گذشته است. رسیدن به موفقیت و پیشرفت در جوامع بشری همیشه در گرو دانستن اتفاقات گذشته بود؛ چرا که از این طریق می‌توان نقاط قوت و نقاط ضعف را شناسایی و پیش‌بینی دقیق‌تری نسبت به آینده داشت.

وی افزود: تاریخ و مطالعه سرگذشت جوامع هنوز از جذابیت و اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیاری از کشورها نسبت به تاریخ گذشته خود دچار نوعی گسست شدند و این بیگانگی با تاریخ، زمینه‌ساز اتفاقات ناگوار و جبران‌ناپذیری است که اجتماع بشری را با سقوط مواجه می‌کند. با این دید باید گفت کشور ما با جذابیت تاریخی و پیشینه‌ای که دارد از هر حیث مطالعه کردن از سرگذشتش مهم است. تاریخ باستان، تاریخ پس از اسلام، تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی همگی از زمینه‌هایی هستند که نه فقط برای ایرانیان بلکه برای جامعه جهانی حائز اهمیت است. نمی‌توان در مورد تاریخ بشر مطالعه کرد و نسبت به تاریخ ایران بی‌تفاوت بود. این موضوعی است که بسیاری از محققان غیر ایرانی در عرصه تاریخ، جامعه‌شناسی، تمدن و... به آن اذعان داشتند.

وزیر اسبق دادگستری اشاره کرد: نسل جوان ما با توجه به اثرپذیری بسیار زیادی که از رسانه‌های معاند داشته است، دچار نوعی غفلت تاریخی شده است. امروزه باید نسبت به این امر اهتمام ورزیده شود چرا که استمرار این بی‌توجهی نسبت به تاریخ نتایج خطرناکی برای کشور خواهد داشت. ما شاهد آن هستیم گاهی اختلافات و تفاوت سلایق یا بروز برخی ناکارآمدی‌ها موجب شده است بخشی از جامعه ما دست به نفی تاریخ بزند و حقایق تاریخی را به صرف برخی تفاوت نظرهای سیاسی منکر شود. مثل این می‌ماند دو برادر در خانواده‌ای با هم اختلاف داشته باشند و بخواهند که بنیان و اصالت این خانواده را نفی کنند. غفلت تاریخی موجب می‌شود که سایرین بر ما یک تفوق فرهنگی پیدا کنند. تاریخ ما انقدر واضح و روشن است که بدون احتیاج به سوگیری خاصی می‌توان به بهترین شکل آن را روایت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    1 0
    اتفاقا اخیرا جوانان به تاریخ کشور خیلی علاقه مند شدند البته نه اون تاریخی که شما روایت می کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس