کد خبر 1489950
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

در بحبوحه افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره میانجی‌گری پکن برای پایان جنگ بین مسکو و کی‌یف، پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری چین و اوکراین، برای اولین بار یک مقام ارشد دولت چین به اوکراین می‌رود.

به گزارش مشرق، «لی هوی»، نماینده ویژه دولت چین در امور اورآسیا فردا تور اروپایی خود را آغاز خواهد کرد و اولین مقصدش اوکراین و آخرین مقصدش روسیه است؛ دولت چین اعلام کرده هدف از این سفرها و دیدار با مقامات مختلف، بحث‌ و رایزنی درباره راه‌حل سیاسی برای بحران اوکراین است.

بنا بر اعلام وزارت خارجه چین، لی هوی «به منظور ارتباطات عمیق و از نزدیک با طرف‌های مختلف به منظور تعیین راه‌حل سیاسی برای بحران اوکراین» به کشورهای لهستان، فرانسه، و آلمان هم سفر خواهد کرد.

لی هوی اولین و مهمترین مقام ارشد دولت چین است که پس از آغاز جنگ در اوکراین به کی‌یف سفر می‌کند.

سفر این مقام ارشد دولت چین، چند هفته پس از گفت‌‍وگوی تلفنی «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین با «ولودمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین انجام می‌شود.

اواخر فروردین اواخر فروردین، بلومبرگ به نقل از افراد آگاه اعلام کرد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال ارائه طرحی به دولت چین است که می‌تواند زمینه گفت‌وگوی بین اوکراین و روسیه را ایجاد کند. طبق این طرح فرانسه پیش‌بینی شده که مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف تابستان امسال آغاز شود.

ماکرون برای پیش‌برد این طرح، «امانوئل بُن»، مشاور ارشد سیاست خارجی خود را مأمور کرده تا در این زمینه با «وانگ یی»، وزیر خارجه پیشین و دیپلمات ارشد چین همکاری و چارچوبی را برای آغاز گفت‌وگوها ایجاد کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته به دعوت رئیس جمهور چین برای یک سفر رسمی سه روزه وارد چین شدند و پس از دیدارهای طولانی با «شیء جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین پکن را ترک کردند.

سران چین و فرانسه درباره جنگ اوکراین بیانیه مشترکی منتشر و بر حمایت از تمام تلاش‌ها برای برقراری صلح در اوکراین بر پایه قوانین بین‌المللی تأکید کردند. دو طرف همچنین حمله‌های مسلحانه (اوکراینی‌ها) به تأسیسات هسته‌ای (نیروگاه زاپروژیا) را محکوم کردند.

علی‌رغم مخالفت‌های اخیر سران آمریکا و اروپا با «طرح ۱۲ ماده‌ای صلح چین» برای بحران اوکراین، کاخ الیزه (مقر رسمی و دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه) روز چهارشنبه و قبل از ورود ماکرون به پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی توافق کردند که برای پایان‌دادن جنگ اوکراین با چین وارد تعامل شوند.

در بیانیه بیانیه کاخ الیزه آمده است که «دو رهبر تمایل مشترک خود را برای تعامل با چین برای تسریع در پایان‌دادن جنگ اوکراین و مشارکت در ایجاد صلح پایدار در منطقه اعلام کردند.»

پیش از این وزارت خارجه چین، ۵ اسفند در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح ۱۲ بندی خود را برای نحوه پایان‌دادن به جنگ و درگیری‌ها در اوکراین را منتشر کرد. این «طرح صلح» در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس