کد خبر 1488520
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
انتقاد مصباحی مقدم از کارمزد وام قرض الحسنه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:اعطای وام قرض الحسنه هزینه‌ای دارد که می‌توان آن را مطالبه کرد و نمی‌توان کارمزد ۴ درصدی را برای این وام‌ها در نظر گرفت.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در سومین دوره همایش ملی قرض نیکو با تأکید بر تجربه عملیاتی بانکداری قرض‌ الحسنه اظهار داشت: توسعه فرهنگ قرض‌ الحسنه بسیار مهم است، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چند صندوق قرض‌ الحسنه داشتیم، اما امروزاین فرهنگ به گونه‌ای توسعه پیدا کرده که علاوه بر منابع قرض‌ الحسنه بانک‌ها، ۲ بانک قرض الحسنه هم داریم.

وی افزود: صندوق امداد ولایت باید ارتقاء جایگاه پیدا کند؛ من پیشنهاد دادم که از منابع مالی آستان قدس رضوی یک بانک عظیم قرض‌ الحسنه داشته باشیم که امیدوارم عملیاتی شود؛ مطلع هستم که حجت الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی هم مدنظرشان اعطای وام قرض‌ الحسنه بدون کارمزد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برخی از مراجع و فقها و علما دریافت کارمزد برای اعطای وام قرض الحسنه را جایز نمی‌دانند اما اعطای وام قرض الحسنه هزینه‌ای دارد که می‌توان آنرا مطالبه کرد، نمی‌توان کارمزد ۴ درصدی را برای این وام‌ها در نظر گرفت.

وی گفت: فرهنگ قرض الحسنه در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به قدری گسترش پیدا کرده که مایه افتخار است؛ وقتی ابعاد قرض الحسنه را در اجلاس کشورهای اسلامی در مالزی به علمای سایر کشورها ارائه کردم شگفت‌زده شدند که میلیون‌ها ایرانی از این فرهنگ استفاده می‌کند.

مصباحی مقدم افزود: اراده‌ای قوی به منظور توسعه وام قرض‌ الحسنه وجود دارد؛ تورم بالایی در جامعه داریم که باید آن‌ را مهار کرد، توسعه فرهنگ قرض الحسنه می‌تواند در مهار تورم و کاهش آن تأثیر بگذارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خداوند در کلام الله مجید فرموده که قرض‌ الحسنه قرض به خداوند است؛ اگر قرض‌ الحسنه در جامعه نبود گرایش به ربا افزایش پیدا می‌کرد و در مجموع خداوند برای از بین رفتن ربا و پرهیز از گرایش مردم به ربا، قرض الحسنه را بیان کرده اند.

وی گفت: احترام صدقه بگیر و قرض الحسنه بگیر باید در جامعه اسلامی رعایت شود؛ نباید مومن برای گرفتن قرض الحسنه، صدقه و زکات ذلیل شود، باید عزت مومن که عزت خداوند است حفظ شود.

مصباحی مقدم اظهار داشت: هم اکنون کمیته امداد و صندوق امداد ولایت واسطه خیر هستند اما باید عزت مددجو و احترام به او هنگام دریافت قرض الحسنه حفظ شود؛ قرض الحسنه نوعی انفاق محسوب می شود؛ اگر فردی قرض الحسنه دریافت کند به شرطی که ثابت شود امکان پرداخت آن‌ را ندارد باید بخشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس