1

ریل‌گذاری ماه‌های اخیر در حوزه سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی درحال ثمردهی است و روند تحولات منطقه‌ای و جهانی، به‌ویژه در حوزه غرب‌آسیا، از شکل‌گیری روندهای جدید در خاورمیانه و خلیج‌فارس حکایت دارد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر که ترکیه در دام دوقطبی انتخاباتی، ابعاد تازه واگذاری خودرو به نهادها و سایه تکرار ۹۹ بر سر بورس در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

ریل‌گذاری ماه‌های اخیر در حوزه سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی درحال ثمردهی است و روند تحولات منطقه‌ای و جهانی، به‌ویژه در حوزه غرب‌آسیا، از شکل‌گیری روندهای جدید در خاورمیانه و خلیج‌فارس حکایت دارد؛ روندهایی که مسیر خروج از زیرسایه نظم هژمونیک آمریکایی را در پیش گرفته است؛ از جمله آن پرونده برجام است.

روزنامه همشهری درباره گره‌گشایی از پرونده دیپلماسی در دولت سیزدهم نوشته است:

افزایش محسوس سطح رفت‌وآمدهای دیپلماتیک جمهوری‌اسلامی و رایزنی‌های انجام شده دراین چارچوب، نشان‌دهنده عزم تهران برای پیشبرد اهداف ترسیمی در حوزه‌های «دیپلماسی اقتصادی» و «دیپلماسی همسایگی» است؛ موضوعی که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری دیروز خود نیز بر آن تأکید کرد. بررسی گام‌های برداشته شده ازسوی تهران با هدف گره‌گشایی از مشکلات حوزه دیپلماسی و سیاست‌خارجی و برداشتن گام‌های روبه‌جلو دراین عرصه، نشان می‌دهد جمهوری‌اسلامی تا میزان قابل‌توجهی در شکل‌دهی به روندها و رویکردهای منطقه‌ای موفق عمل کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است:

سیر صعودی روابط جمهوری‌اسلامی با دولت‌های عربی، یکی دیگر از دستاوردهای تهران در پیشبرد «دیپلماسی همسایگی» به‌حساب می‌آید، موضوعی که سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری دیروز خود نیز بر آن تأکید و تصریح کرد تبادل هیأت‌ها برقرار است و شاهد اتفاق‌های مثبتی نیز دراین حوزه بوده‌ایم. روند روبه‌جلوی مناسبات با کشورهای امارات، عربستان و کویت از یک‌سو و شکل‌گیری چشم‌انداز جدید در روابط ایران با مصر، بحرین و اردن ازسوی دیگر، نشان‌دهنده حرکت منطقه درمسیر راهبردی نوین است.

آقای حقوقدان قاتل‌ها را معرفی کنید! / سوگواری اصلاح‌طلبان در سالروز خروج آمریکا از برجام

روزنامه هم‌میهن در یادداشتی به قلم ولی نصر مشاور اوباما نوشته است که در سالگرد برجام تنها باید با آمریکایی‌ها توافق جامع کرد، در این یادداشت آمده است:

برای واشنگتن و متحدانش، یک توافق منطقه‌ای گسترده مزایای زیادی خواهد داشت. این توافق هم به‌عنوان مدیریت بحران عمل می‌کند، هم به محدود کردن بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک می‌کند و هم محدودیت‌های دائمی و اقدامات شفاف‌سازی را در برنامه هسته‌ای تهران ایجاد می‌کند و از رقابت میان همسایگان ایران برای تطابق با فناوری چرخه سوخت هسته‌ای تهران جلوگیری می‌کند. به‌عبارت دیگر، این توافق، توافقی به مراتب بادوام‌تر و قدرتمندتر از برجام خواهد بود. اگر این توافق تنش‌ها را بین ایران و همسایگانش کاهش دهد، به ایالات متحده این امکان را می‌دهد که بیشتر بر نگرانی‌های دیگر و سیاسی مهمی مانند تغییرات آب‌وهوایی و رقابت قدرت‌های بزرگ تمرکز کند. مهمتر از همه - و برخلاف یک برجام احیاشده - این توافق در واقع امکان وقوع را دارد. ممکن است بلندپروازانه به نظر بیاید، اما جهان به ترتیباتی نیاز دارد که در آن، مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای را با هم ادغام کند. البته اگر بخواهید ثبات پایدار در خاورمیانه ایجاد کنید و برای دست‌یافتن به این امر گاهی اوقات جاه‌طلبی ضروری است. گاهی اوقات، بهترین راه برای حل یک مشکل آزاردهنده، بزرگتر کردن آن است.

آقای حقوقدان قاتل‌ها را معرفی کنید! / سوگواری اصلاح‌طلبان در سالروز خروج آمریکا از برجام

در حالی که هم‌میهن توافق منطقه‌ای بدون آمریکا را بیهوده می‌داند، روزنامه ایران از نظم جدید منطقه بدون نفوذ غرب خبر داده و نوشته است:

امریکا گرچه طی سال‌های اخیر کوشیده بود با تقویت همپیمانان خود در منطقه خاورمیانه، عرصه عمل ایران را محدود کند اما به نظر می‌رسد در نزاع خودساخته‌ای که با کشورمان چه با حضور نظامی مستقیم و چه با ابزار حمایت از تروریسم تکفیری بر سر نفوذ منطقه‌ای رقم زده، حاصلی جز شکست نیافته است. به این ترتیب واشنگتن پس از آنکه در جنگ‌های نیابتی فرسایشی درمانده شد و از سوی دیگر خود به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران در عرصه دیپلماسی و تحریم‌ها اعتراف کرد، زمان را مناسب دید تا بر راهبردی در خاورمیانه متمرکز شود که نقطه کانونی آن حمایت از عادی‌سازی رابطه اسرائیل و کشورهای عربی و همچنین سرمایه‌گذاری عمده بر عملیات‌های اطلاعاتی و نیابتی علیه نیروهای نظامی برون‌مرزی جمهوری اسلامی بود.

روزنامه ایران نوشته است:

راهبردی که عملاً امکان اجرای آن با توافق تهران و ریاض به عنوان دو بازیگر مهم منطقه از میان رفته و تصمیم‌گیرندگان در امریکا را به موضع‌گیری‌های شتابزده و سفرهای سراسیمه به منطقه وادار کرده است. موضع‌گیری اخیر مشاور امنیت ملی امریکا ناظر به چنین فضایی صورت گرفته است. «سالیوان» پرونده هسته‌ای و مذاکرات نیمه‌تمام وین را دستاویزی برای دامن زدن به تنش‌های دیپلماتیک جدید قرار داده و تلویحاً مسئولیت همه اقدامات تخریبگرانه اسرائیل علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوجه امریکا کرده است.

آقای حقوقدان قاتل‌ها را معرفی کنید! / سوگواری اصلاح‌طلبان در سالروز خروج آمریکا از برجام

روزنامه خراسان نیز در سرمقاله خود با عنوان برجام در برزخ حیات و مرگ می‌نویسد:

روزهای سخت و دردناک برجام در اتاق مراقبت های ویژه در حال گذر است و همه همچنان که از بلند شدن این بیمار رو به موت ناامیدند اما دلشان هم نمی خواهد مرگ قطعی را اعلام کنند. ظریف همچنان معتقد است آمریکا بدون هیچ جایگزینی، منافع همه - به ویژه آمریکایی ها و ایرانی ها- را به خطر انداخته و در این مسیر تنها به منافع اسرائیل اندیشیده تا یک دستاورد دیپلماتیک منحصر به فرد را از بین ببرد و این یعنی برای بازگشت، ایالات متحده نباید به ریسمان پوسیده ای به نام نتانیاهو دست بیندازد و امیدوار باشد که جایگزین بهتری برای برجام است.

آقای حقوقدان قاتل‌ها را معرفی کنید! / سوگواری اصلاح‌طلبان در سالروز خروج آمریکا از برجام

قاتل‌ها را معرفی کنید!

تشکیل هیئت ویژه بررسی ناآرامی‌های سال گذشته به دستور رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی، سوژه گزارش برخی روزنامه‌ها شده است.

روزنامه جوان نوشته است:

بیش از ۸۰ نیروی حافظ امنیت طی کمتر از سه ماه به دست اهالی آشوب و اغتشاش به شهادت رسیدند و اگر سخن نعمت احمدی - در مقام یک حقوقدان رسانه‌ای- درست باشد، باید حداقل بیش از ۸۰ دادگاه فقط برای قاتلان این شهدا برگزار می‌شد و حکم قتل نیروی حافظ امنیت هم که روشن است؛ یعنی بالای ۸۰ قصاص به نفس. پس چرا چنین نشده است؟
اصلاح‌طلبان مثل همیشه که همه چیز را از چارچوب تنگ جناحی خود می‌بینند، هیئت ویژه رسیدگی را هم می‌خواهند به فضای تار و پرحاشیه سیاسی‌کاری ببرند. باید از آقای حقوقدان بپرسیم فهرست قاتل‌ها را طبق همان چیزی که گفته، «اطلاع‌رسانی درست» انجام شده، به رسانه‌ها بگوید و فهرست احکام اجرایی شده در مورد آن‌ها را هم بیان کند تا روشن شود ادعای او در مورد تبعیض بین طرف‌های درگیر و ایجاد تلویحی تشکیک در ذهن مخاطب چقدر منطبق بر واقع است.

آقای حقوقدان قاتل‌ها را معرفی کنید! / سوگواری اصلاح‌طلبان در سالروز خروج آمریکا از برجام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 4
  • Ami IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    9 10
    جان ناچیز همه‌ی کارمندان مشرق فدای انقلاب و ایران اسلامی و رهبرمان
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      2 0
      از احکام مضحک سلبریتی ها تعجب نکردم چون اگر شما هم از وضعیت نفوذ تفکر غربگرایی در بخش‌مهمی از بدنه قضاییه خصوصا در تهران خبر داشته باشید خون گریه میکنید. اصلاحات اصلی باید آنجا انجام شود. العدل اساس الملک
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      3 1
      جانت در بیاد
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      5 1
      و جان بی مقدار مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت ولی فقیه فدای کارکنان مشرق و حامیان جمهوری اسلامی ایران!
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      5 1
      حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      4 1
      افساد طلبان بی لیاقت همچنان بر سر جنازه برجام گریه و زاری می کنند.
    • SE ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      3 0
      برجامیان در خیانت به ایران به امضاکنندگان ترکمنچای چندتا سور خفن زده اند و با پررویی ولکن معامله خیانتبار خویس نیستند. مسئول مجازات خائنین کدام دستگه است و چرا در مجازات اینان اقدامی نمیکن؟!
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    2 3
    متاسفانه ایران چه از نظر اقتصادی چه سیاسی گاو شیرده یه گروه خارج از کشور شده و فقط در راستای تامین منافع اون گروه قدم بر میداره تا وقتی این وضعیت باشه برجام ها هم فایده نخواهند داشت
  • US ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    2 2
    توافق منطقه ای !! :)) دل خوشی داره این دولت بی سواد...به خدا اگر بدونند دارند چکار می‌کنند!!
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    2 2
    مطلب درست و حسابی که برای گفتن ندارید و لذا هرجا که کم می اورید به اصلاح طلبان می تازید .
  • علی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    1 0
    متن نوشته روزنامه هم میهن در باز نشر مشاور اوباما و دیگری تحت عنوان راهکار دو کارشناس امور ایران بدون هیچ توضیح و یا نقدی از سوی مدیریت این روزنامه بسیار تعجب برانگیز هست از این بابت که ایا این روزنامه که از یارانه دولت جمهوری اسلامی بهره میبرد نماینده دولت امریکا برای رسیدن به منافع مدنظر آنهاست یا منافع ایران برایش مهم هست که اگر بود لااقل نظر مدیریت این روزنامه زیر این متن میبایست بیاید که نیامد مطلب دیگر این هست که اگر امریکا پایبند به توافقات و تعهدات خود بود به تعهدات برجامی خود عمل میکرد نه اینکه تصور شود با پیشنهاد توافق جامع منطقه ای مورد نظر این دو کارشناس امریکائی امور ایران همه چیز گل و بلبل خواهد شد و امریکا به تعهدات جدید خود عمل خواهد کرد تازه در متن فوق آمده امریکا با این توافق به اهداف مد نظر خود که اولا محدودکردن فعالیتهای هسته ای ایران و دوما ایجاد محدودیت دائمی در شفاف سازی مسائل هسته ای ایران و سوما جلوگیری از نفوذ منطقه ای ایران فکر میکند نه به منافع ایران حاصل از این توافق کذائی و چهارم اینکه همانطور که در متن بالا آمده امریکا بدنبال انجام این توافق برای تمرکز بر کنترل قدرتهای جدید جهانی از جمله چین میباشد چون خودشان هم میدانند در نظم جدید جهانی در صورت کنار زدن امریکا توسط چین در عرصه اقتصادی دیگر برتری قدرت امریکا در جهان معنایی نخواهد داشت اما عامل اصلی بی ثباتی در منطقه ایا غیر از امریکا میباشد ؟ یقینا خیر و فقط کافی است امریکا از این منطقه خارج شود آرامش به منطقه بازخواهد گشت و روابط دوستانه بین همسایگان در منطقه باعث ایجاد امنیت پایدار خواهد شد
  • علی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    2 1
    ارتباط منطقه ای خیلی خوب اما کافی نیست
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    2 2
    کرباسچی چقدر از آمریکاییها مزد می گیرد که برایشان تبلیغ می کند؟ خوب همین را بیشتر هم از راه رانتخواری در کشور خودمان دریافت می کند پس مزدوری برای اجانب چرا؟ ثروتش را مصادره کنید چون همه اش هم از راه نامشروع بدست آمده قانون هم داریم آنوقت قلمش می شکند زبانش هم لال می شود
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس