کد خبر 1485451
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
باتوم و گاز اشک‌آور پلیس فرانسه بر سر معترضان

با شرکت تقریبی ۱/۵ میلیون نفر؛ فرانسه شاهد بزرگ‌ترین تجمع ضددولتی در روز کارگر بود.

به گزارش مشرق، دیروز همزمان با روز جهانی کارگر بسیاری از نقاط جهان شاهد برگزاری تجمعات ضد دولتی بود.در این بین حضور گسترده شهروندان فرانسوی در خیابان از آشفتگی عجیب اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور حکایت داشت. لشکرکشی میدانی مردم فرانسه به امید آنکه صدای آن‌ها از سوی مسئولان خریداری داشته باشد تاکنون گوش شنوایی نداشته و به در بسته خورده است. نخستین تجمعات ضددولتی در سرزمین فرانک‌ها در قالب جنبش جلیقه‌زردها از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها کلید خورد و تا یکی دو سال به چالش عمده‌ای برای دولت تبدیل شد. در ادامه، تظاهرات مردمی علیه قانون جنجالیِ افزایش سن بازنشستگی مدنظر امانوئل مکرون شکل گرفت که از سه ماه پیش آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

در این مسیر، روز گذشته راهپیمایی گسترده اول ماه می (روز کارگر) بر پا شد، اقدامی که «لوران برگر» دبیرکل کنفدراسیون دموکراتیک کار (سی‌اف‌دی‌تی) آن را بزرگ‌ترین تظاهرات در

۳۰ تا ۴۰ سال گذشته فرانسه خوانده است. به گفته بِرگِر در تظاهرات اخیر بیش از ۱.۵میلیون نفر مشارکت داشتند. وزیر کشور فرانسه پیش از آن پیش‌بینی کرده بود نزدیک به ۶۵۰هزار نفر در راهپیمایی حضور یابند. برای برقراری امنیت در این تظاهرات حدود ۱۲هزار افسر به‌کار گرفته شد که فقط ۵هزار تن آن‌ها در پاریس مستقر بودند. با این حال تظاهرات امسال بنا بر گزارش‌ها از هر سال تندتر بوده است. طبق گزارش ها راهپیمایی روز جهانی کار در پاریس و چندین شهر دیگر به درگیری شدید منجر شده و پلیس ضدشورش برای مقابله ‌با تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کرده است.

حضور پرشمار شهروندان فرانسوی در خیابان در حالی است که راهپیمایی هرساله روز کارگر در این کشور بین ۱۰۰ تا ۱۶۰هزار نفر را به خیابان‌ها می‌کشاند. بر پایی تجمع گسترده بی‌ارتباط با تحولات چند ماه اخیر فرانسه و تصمیمات دولت این کشور نیست. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ۲۶ فروردین رسماً دستور اجرای قانون جنجالی افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال را صادر کرد. این لایحه از سه ماه پیش با تظاهرات هفتگی مردم روبه‌رو شده و جریان‌های مخالف تأکید کردند به حرکت اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

همزمان نهادهای نظارتی از جمله عفو بین‌الملل و شورای اروپا در مورد «استفاده بیش از حد از زور» توسط نیروهای امنیتی فرانسه و نقض حقوق اولیه انسانی از سوی آن‌ها هشدار دادند. اعضای «دیده‌بان آزادی‌های عمومی پاریس» تصویر تاریکی از خشونت‌های توجیه‌ناپذیر نیروهای فرانسوی از جمله ترساندن معترضان، آزار کلامی و فیزیکی و استفاده کورکورانه از تسلیحاتی مانند گلوله‌های پلاستیکی و بمب دودزا را به تصویر کشیدند.

اما همزمان با روز کارگر و کمتر از یک هفته مانده به مراسم پرهزینه تاج‌گذاری چارلز سوم، هزاران تن از کارکنان بخش‌های عمومی انگلیس نیز، از نظام آموزشی و درمان تا حمل‌ونقل و خدمات شهری، موج جدیدی از اعتراضات به شرایط نامطلوب کاری و دستمزدهای پایین را به راه‌انداخته‌اند. در آلمان، هلند و اسپانیا هم تجمعات بزرگی بر پا شده است.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس