چند فروند جنگنده ارتش چین یک هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی آمریکا را بر فراز «تنگه تایوان» رهگیری کردند.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها روز دوشنبه اعلام کردند که چند فروند جنگنده ارتش چین یک هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی آمریکا را بر فراز «تنگه تایوان» رهگیری کردند.

به گزارش وبگاه «نیروی دریایی آمریکا» در این عملیات که روز جمعه رخ داد یک فروند هواپیمای «پی-۸» نیروی دریایی آمریکا توسط جنگنده‌های چینی رهگیری شد. آمریکا مدعی شده که این هواپیما بر فراز آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کرده است.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است: «پرواز این هواپیما از تنگه تایوان نشان دهنده تعهد ایالات متحده به یک اقیانوس هند و آرام آزاد و باز است. ایالات متحده به پرواز، دریانوردی و عملیات در هر جایی که قوانین بین المللی اجازه دهد، از جمله در تنگه تایوان، ادامه خواهد داد.»

این در حالی است که «شی یی» سخنگوی فرماندهی شرق چین پرواز این هواپیما را «تحریک آمیز»خواند.

شی گفت: «کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی آمریکا اقدامات تحریک‌آمیزی انجام داده‌اند و کاملا ثابت می‌کند که ایالات متحده برهم زننده صلح و ثبات در تنگه تایوان و ایجاد کننده خطرات امنیتی در تنگه تایوان است.»

این مقام نظامی چین به نوع هواپیماهای چینی حاضر در این ماموریت هیچ اشاره‌ای نکرد.

تنش‌ها بین ایالات متحده و چین از زمانی که «تسای اینگ ون»رئیس جمهور تایوان از کالیفرنیا دیدار کرد، افزایش یافته است.

جمعه گذشته وزارت دفاع تایوان از پرواز ۳۸ جنگنده و هواپیمای نظامی چینی نزدیک این جزیره خودمختار خبر داد.

این بزرگترین نمایش نظامی ارتش چین پیرامون تایوان از زمان رزمایش گسترده این کشور در اوایل ماه جاری میلادی است که در آن محاصره این جزیره را تمرین کرده بود.

از زمان دیدار «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با « رئیس جمهور تایوان در کالیفرنیا، چین فعالیتهای نظامی خود را در آبهای نزدیک تایوان افزایش داده است. پکن همواره مخالف تبادل و سفر مقامات تایوانی به کشورهای دیگر است؛ اقدامی‌که آمریکا طی یک سال گذشته بارها آن را نقض کرده است و هیات‌هایی از کنگره آمریکا و دیگر نهادهای حاکمیتی این کشور به تایوان سفر کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس