کد خبر 1484912
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
چانگان

در حالی که انتظار داشتیم پس از آزادسازی واردات خودرو، شاهد ورود خودروهای باکیفیت خارجی با قیمت مناسب باشیم، می‌بینیم که سایپا منت وارد کردن ماشین های چینی چانگان را سر ما می‌گذارد.

به گزارش مشرق به نقل از گجت نیوز، صنعت خودروسازی جهان روز به روز در حال پیشرفت کردن است و ما فقط با دیدن خودروهای مدرن، باکیفیت، زیبا و پرآپشن حسرت می‌خوریم. چند سال پیش مشکلی برای واردات خودروهای خارجی به ایران وجود نداشت و حداقل کمی وضعیت بهتر بود. درست است که همان زمان هم درصد زیادی از مردم کشورمان توانایی خرید این خودروهای خارجی را نداشتند، اما حداقل می‌توانستیم برخی خودروهای باکیفیت از برندهای ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و… را در ایران ببینیم و خیلی‌ها هم توان خریدن آنها را داشتند و می‌توانستند از سواری با یک اتومبیل خوب لذت ببرند. از چند سال پیش، واردات خودروهای خارجی ممنوع شد؛ بهانه‌های عجیبی برای این تصمیم آورده شد و هر بار که بحث ورود مجدد خارجی‌ها مطرح می‌شد، شاهد کارشکنی‌ها و مخالفت‌هایی با این مهم بودیم.

در طول این چند سال که واردات خودروهای باکیفیت خارجی ممنوع بود، راه برای یکه‌تازی خودروسازان داخلی و مونتاژکاران باز شد. سایپا و ایران خودرو، اتومبیل‌های بی‌کیفیت و پر از مشکل خود را به ما غالب کردند و با همدستی دست‌های پشت پرده، قیمت این خودروها در بازار را به جایی رساندند که دود از سر هر کسی بلند می‌کرد. از سوی دیگر، سیل خودروهای چینی به بازار ما سرازیر شد. هر شرکتی که از راه رسید خودروهای درجه چندم چینی را با قیمت‌های نجومی به بازار عرضه کردند؛ خودروهایی که برخی از آنها حتی اسمشان را هم نشنیده بودیم و در بازار چین هم مورد استقبال قرار نگرفته بودند.

افتخار جدید سایپا؛ منت واردات ماشین چینی بر سر مردم

خدمت بزرگی که دولت و مجلس به ما کرد!

هر چه که بود، سرانجام از سال ۱۴۰۱ بحث ورود مجدد خودروهای خارجی جدی شد. باز هم مخالفت‌های زیادی از سوی مافیای خودروی بازار ایران وجود داشت، اما به‌هر حال پس از کش و قوس‌های فراوان، اواخر سال گذشته آزادسازی واردات خودرو (البته با شرط و شروط فراوان) تصویب شد. کمی بعد ثبت نام اولیه خودروهای وارداتی آغاز شد که خود این نحوه فروش نیز ماجراهای زیادی دارد که بحث آن از حوصله این مقاله خارج است. در هر صورت، اکنون اندک اندک شاهد ورود خودروهای وارداتی به گمرکات کشور هستیم و اگر همه چیز به‌خوبی پیش برود، خودروهای خارجی به دست خریدارانشان می‌رسند.

پس از آزادسازی واردات، تمام مسئولان انواع و اقسام منت‌ها را سر ما گذاشتند؛ انگار شق‌القمر کرده‌اند که بالاخره لطف کردند و اجازه دادند خودروهای خارجی وارد کشور شوند تا شاید درصد کمی از مردم جامعه بتوانند این خودروها را با قیمت‌های فضایی خریداری کنند. لااقل اگر به وعده خود عمل می‌کردند و این خودروها را با قیمت‌های اقتصادی و به‌صرفه به دست مشتریان می‌رساندند، می‌توانستیم منت گذاشتنشان را تحمل کنیم؛ اما حتی این وعده مسئولان نیز عملی نشد.

پز دادن به‌خاطر واردات ماشین چینی !

پس از این که منت‌های مسئولان را تحمل کردیم، ظاهرا حالا نوبت منت گذاشتن شرکت‌ها شده است. به‌تازگی شرکت سایپا که دل همه ما از اقداماتش و خودروهای بی‌کیفیتش خون است، متنی را به‌عنوان رپورتاژ آگهی به برخی مدیاها ارسال کرده و سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی و… آن را منتشر کرده‌اند. پیش از ادامه‌ی بحث، توجه شما را به متن منتشر شده از سوی سایپا جلب می‌کنیم:

افتخار جدید سایپا؛ منت واردات ماشین چینی بر سر مردم

اقدام و عمل گروه خودروسازی سایپا در واردات خودرو

اولین محموله خودروهای وارداتی سایپا ترخیص شد. گروه خودروسازی سایپا تا پایان سال جاری ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد می‌کند.

اولین محموله خودروهای وارداتی گروه خودروسازی سایپا، در جهت تحقق اجرای قوانین و سیاست واردات خودرو کشور، ترخیص شد و قرار است تا پایان سال جاری در راستای تنظیم بازار خودرو و پاسخ مناسب به نیاز متقاضیان ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو چانگان از سوی گروه سایپا وارد شود.

همانطور که از متن بالا برمی‌آید، سایپا ادعا دارد که وعده دادیم و عمل کردیم و بیایید از ما تشکر کنید که قرار است خودرو وارد کنیم! احتمالا هر کسی که خبر نداشته باشد، فکر می‌کند سایپا قرار است خودروهای تسلا، مرسدس بنز، بی ام و، فورد و امثال آنها را به مشتریان خود بدهد؛ اما سایپا قصد دارد صد هزار دستگاه خودرو چانگان را وارد کشور کند! بله، خودروهای چینی چانگان که از نظر کیفیت، طراحی و… تعریف چندانی ندارند. جالب اینجاست که حتی در زمان تحریم و ممنوع بودن واردات، انواع و اقسام خودروهای چینی، از جمله همین خودروهای چانگان به کشورمان می‌آمدند و هیچوقت مشکلی از بابت ورود آنها وجود نداشت.

بنابراین سایپا نه‌تنها هیچ قدمی برای بهبود کیفیت خودروهای افتضاح خود برنمی‌دارد و تازه همین اخیرا قیمت محصولات خود را نیز افزایش داده، بلکه برای واردات نیز به سراغ خودروهای بی‌کیفیت چینی رفته تا بتواند سود بیشتری از این وضعیت کسب کند. حالا که پس از مدت‌ها و بعد از کلی منت گذاشتن، واردات خودرو آزاد شده است، انتظار داریم که خودروهای مدرن و باکیفیت خارجی به بازار بیایند، نه این‌که پز واردات خودروهای چینی که سال‌هاست که در بازار کشورمان موجود هستند را بدهند. در مورد قیمت هم باید بگوییم که همین الان چانگان CS۳۵ مدل ۱۳۹۸ که توسط سایپا مونتاژ می‌شد، با قیمت ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در بازار ‌آزاد خرید و فروش می‌شود و حواله‌های خودروهای چانگان نیز با قیمت‌های نجومی دست به دست می‌شود. قطعا همین ماشین‌های چینی چانگان که سایپا منت وارداتشان را بر سر ما می‌گذارد، با قیمت‌های عجیب و غریبی به مشتریان عرضه خواهند شد.

حالا توجه شما را به مصاحبه‌ای که اخیرا مدیرعامل سایپا داشته جلب می‌کنیم. محمد علی تیموری درباره واردات ماشین های چینی چانگان و تحویل آن به متقاضیان گفته بود ما خیلی مظلومیم! همه پیش‌فروش می‌کنند و از محل پول آن ارز می‌خرند و بعد از آن خودرو را وارد می‌کنند، در حالی که ما پولمان را جور کردیم، خودرو را هم وارد کردیم و اکنون درگیر قیمت‌گذاری هستیم. مدیرعامل مظلوم سایپا در ادامه افزود:

به ما اعلام کردند قیمت تمام شده خودروهای چانگان درب گمرک ۹۰۰ میلیون تومان شده است؛ در حالی که فکر نکنم ما بتوانیم این خودرو را بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بفروشیم. نوش جان کسی که در سامانه ثبت نام کرده است.

آقای تیموری، دلمان برای مظلومیت شما کباب شد که فقط ۴۰۰ میلیون تومان سود روی هر خودرو کسب می‌کنید. هرچند بعید می‌دانیم این قیمت‌ها درست باشد و احتمالا می‌توانید سودهای بسیار بیشتری به جیب بزنید. بله آقای تیموری، نوش جان ما که با هر قیمت و هر شرایطی برای خودروهای بی‌کیفیت شما صف می‌کشیم. ای کاش به جای این حرف‌ها کمی روی بهبود کیفیت محصولات خود تمرکز می‌کردید. ای کاش از فرصت آزادسازی واردات خودرو برای عرضه خودروهای خارجی باکیفیت تلاش می‌کردید. آنوقت اگر منت می‌گذاشتید و ژست مظلومیت می‌گرفتید، کمتر حرص می‌خوردیم. آقایان مسئول، این وضعیتی که در آن گرفتار هستیم نیازمند عذرخواهی شماست، نه منت گذاشتن سر مردم! ای کاش انقدر وقیح نبودید.

منبع:گجت نیوز


پاسخ شرکت سایپا به مطلب فوق در ادامه می آید:
 
 

با سلام و احترام؛

نظر به انتشار مطلبی تحت عنوان " افتخار جدید سایپا؛ منت واردات ماشین چینی بر سر مردم" در آن رسانه در مورخه یکشنبه ۱۰/۰۲/۱۴۰۲ به نقل از گجت نیوز، با توجه به اینکه منبع اصلی انتشار این مطلب، جوابیه گروه خودروسازی سایپا را منتشر کرده است خواهشمند است نسبت به انتشار پاسخ این شرکت جهت تنویر افکار عمومی در همان صفحه و ستون اقدام مقتضی صورت پذیرد.

"چانگان" در بازارهای جهان و ایران جایگاه ویژه ای دارد

پیرو فرمان ۸ ماده ای رئیس جمهور در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰، در خصوص واردات خودرو برای انحصارشکنی و تاکید بر جبران کمبود تولید، گروه خودروسازی سایپا مذاکره با شرکت چانگان که سال ۱۳۹۷ با تحریم صنعت خودرو از کشور خارج شد را آغاز کرد. حال با احیای روابط دو مجموعه ضمن واردات خودرو، بنا شده مجددا خط مونتاژ محصولات چانگان که مقبولیت زیادی بین مردم دارد، در گروه سایپا، فعال شود.  

۹ اردیبهشت ماه نخستین محموله خودروهای وارداتی سایپا که خودروهای CS۳۵ پلاس چانگان بود، ترخیص شد و قرار است تا پایان سال جاری ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو چانگان با مدل های  مختلف این برند وارد کشور شود؛ این امر در راستای کمک به تنظیم بازار، توزیع مناسب خودرو به متقاضیان و توجه به درخواست های مکرر مردمی برای واردات خودرو چانگان، است.  

چانگان یکی از شرکت های معتبر و به نام کشور چین است و محصولات آن در کشورهای مختلف و حتی ایران مورد استقبال واقع شده است.  شرکت چانگان یکی از قدیمی ترین خودروسازان چین است؛ این شرکت با سابقه ۱۵۹ که ۳۷ سال آن را مشغول ساخت خودرو در ۱۴ پایگاه و ۳۳ کارخانه تولید خودرو و قوای محرکه در سراسر جهان بوده است. در سال ۱۹۵۸ این کمپانی اولین خودرو جیپ را در چین در تیپ های ۴ و ۶ به نام «یانگ تسه ریور» تولید کرد و تولید آن تا سال ۱۹۶۳ به ۱۳۹۰ دستگاه رسید. با این خودرو، فاصله صنعت خودروی چین با صنعت خورو دنیا پر شد. در این راستا در سال ۱۹۸۴، چانگان اولین سری خودروهای کوچک خود را تولید کرد و رسماً وارد  صنعت خودرو شد. همچنین در سال ۲۰۰۳ چانگان اولین مرکز طراحی خود را در ایتالیا تأسیس کرد و قابلیت های جهانی خود را توسعه بخشید.روند توسعه ای شرکت چانگان به صورت مستمر ادامه پیدا کرد به نحوی که در سال ۲۰۰۳، مرکز طراحی این مجموعه در ایتالیا تأسیس شد و ظرفیت تحقیق و توسعه این مجموعه در سطح جهانی گسترش پیدا کرد. مجموع این اتفاق ها سبب شد که شرکت چانگان در سال ۲۰۰۹، یکی از چهار گروه برتر خودروسازی در چین شود.

در سال ۲۰۱۴، مجموع تولید و فروش برند چینی چانگان از ۱۰ میلیون دستگاه گذشت و موجب شد چانگان اولین برند چینی باشد که وارد باشگاه ۱۰ میلیون دستگاه، می شود. در سال ۲۰۱۶ نیز حجم فروش سالانه چانگان از ۳ میلیون دستگاه فراتر رفت و در سال ۲۰۲۰ تولید و فروش تجمیعی برند چینی چانگان از ۱۹ میلیون دستگاه گذشت.

این شرکت علاوه بر همکاری های تجاری مشترک با برندهای مطرح جهانی مانند فورد، مزدا، سوزوکی، PSA و تولید محصولات این برندها در کشور چین، از سال‌ها قبل سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی تحقیق و توسعه، ارتقای برند و صادرات داشته است.  

مراکز تحقیق و توسعه شرکت چانگان نه تنها در کشور چین بلکه در سایر کشورهای صاحب نام تکنولوژی نیز قرار گرفته است. به عنوان مثال چانگان در کشورهای  ژاپن، انگلستان، ایتالیا و آمریکا، مراکز تحقیقاتی و طراحی اختصاصی خود را دارد که در توسعه محصولات جدید از آن بهره می گیرد. در مراکز تحقیقات و نوآوری چانگان بیش از ۷ هزار نفر مشغول به کار هستند و در سال ۲۰۲۱ این شرکت کمی کمتر از ۵ درصد درآمد عملیاتی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص داده که در بین خودروسازان جهانی رقم مناسبی است.

علاوه بر تمرکز روی نوآوری و تحقیق و توسعه، این شرکت بر کیفیت، حفاظت از محیط زیست و مشتری مداری نیز سرمایه گذاری کرده و همین امر باعث شناخته شدن و ارتقای برند چانگان در کشور چین و سایر بازارهای صادراتی شده است.

از نظر رتبه تولید در کشور چین، این شرکت طی سال های اخیر جزء ۵ خودروساز تولید کننده در چین بوده، به گونه ای که از ۲ میلیون دستگاه خودروی که تولید شده بیش از نیمی از این خودروها با برند چانگان در چین به فروش رسیده که نشان از قابلیت رقابتی، کیفیت و مورد اقبال بودن خودروهای چانگان در کشور چین است.   

جایگاه چانگان در چین

چانگان در سال های اخیر توانسته است با تکیه بر دانش، کیفیت و خدمات خود جایگاه بالایی در کشور چین را داشته باشد. در سال ۲۰۲۳ این کشور حداقل ۱۵ مدل پایه در بخش خودروهای بنزینی و ۷ خودروی برقی فقط با برند چانگان ( جدا از برندهای زیرمجموعه) عرضه کرده است.  

به گزارش سایت JD Power که به بررسی و تحلیل کیفیت و رضایت مشتریان خودرو و برندهای خودرویی در جهان می پردازد، در سال ۲۰۲۲ با نظرسنجی از ۴۰ هزار مالک خودرو در شهر چین، چانگان رتبه اول لیست کیفیت در بین برندهای چینی را به خود اختصاص داده و در زمینه رضایت نمایندگی ها، چانگان رتبه سوم را داشته و همچنین در بخش تست رانندگی، چانگان رتبه دوم بین برندهای چینی را به دست آورده است.

چانگان در بازارهای جهانی  

همانطور که گفته شد شرکت چانگان علاوه بر صدرنشینی در بازار چین از چند سال قبل بر روی بازارهای صادراتی سرمایه گذاری کرده، بر این اساس سیاست صادراتی چانگان همانند سایر برندهای مطرح جهانی ورود محصولات باکیفیت و مطمئن به بازارهای صادراتی بوده است. توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش در کشورهای هدف، ارتقای سطح رضایت مشتریان و در نهایت ارتقای برند این خودروساز از جمله برنامه های چانگان در بازارهای صادراتی بوده است.  در سال ۲۰۲۲ شرکت چانگان رتبه چهارم صادرات خودروی چین را (با صادرات حدود ۲۵۰ هزاردستگاه خودرو) به خود اختصاص داد و به همین دلیل یکی از رهبران صادرات خودرو در بازار چین است.  

در حال حاضر چانگان به تمام قاره های جهان صادرات دارد، حتی در کشورهایی مانند امارات متحده عربی و عربستان که بازارهای رقابتی با تنوع محصولات بالا دارند. چانگان طی سه سال اخیر توانسته است نفوذ خوبی به بازارهای جهانی داشته باشد به نحوی که این شرکت به بیش از ۳۳ کشور جهان صادرات داشته است. در بازارهایی که اهمیت استراتژیک برای این خودروساز داشته است شرکت چانگان اقدام به سرمایه گذاری و احداث خطوط تولید نیز داشته است که نشان دهنده اطمینان این خودروساز از محصولات و اقبال مشتریان از این برند بوده است.

پیشرفت چانگان در خودروهای برقی

دراین میان کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو برقی در جهان شناخته می شود، از همین رو شرکت چانگان در زمینه توسعه محصولات با سوخت های نوین از پیشروترین خودروسازان چین است. همکاری با شرکت های مطرح مانند هوآووی در توسعه تراشه‌های خاص و تولید خودروهای برقی از جمله فعالیت‌های چانگان در این زمینه است. در حال حاضر تعداد خودروهای برقی این برند به سرعت در حال افزایش است .

وضعیت چانگان در ایران

بر اساس این گزارش، گروه خودروسازی سایپا در انتخاب شرکای تجاری خود همواره حساسیت بالایی داشته و از همین رو سعی کرده شرکت های را برای همکاری برگزیند که در سطح جهانی رتبه مناسبی دارند؛ بر این اساس همکاری با برندهای برتر اروپایی مانند رنو و سیتروئن و آسیایی مانند کیاموتور در سابقه همکاری گروه خودروسازی سایپا با خودروسازان جهانی دیده می شود.  

گروه سایپا، در انتخاب شرکای چینی معیارهای سختگیرانه مانند کیفیت خودرو، رضایت مشتری، خدمات پس از فروش و همچنین قیمت تمام شده مناسب را لحاظ کرده است. بدین جهت باید تاکید کرد که گروه خودروسازی سایپا در همکاری با شرکای تجاری، ابتدا نظرسنجی از مشتریان ایرانی و کلینیک خودرو را انجام می دهد تا از انتخاب خود اطمنیان کافی پیدا کند. در خصوص انتخاب چانگان نیز چنین رویه ای طی شده است؛ سعی بر این بوده و هست که مناسب ترین محصولات، منطبق با سلیقه و خواست مشتریان ایرانی در کشور مونتاژ و یا وارد شود.

سابقه همکاری گروه سایپا با چانگان به سال ۱۳۹۴ و با ورود خودروهای ساخته شده چانگان برمی گردد که بلافاصله گروه سایپا در خطوط جدید کاشان به تولید محصولات چانگان پرداخت. فروش حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو چانگان در بازار ایران و استقبال مشتریان که هنوز پس از سال‌های تحریم پیگیر ورود مجدد چانگان به بازار ایران هستند می تواند گواه انتخاب درست برند و محصول برای بازار ایران باشد.  

سال گذشته نمونه های اولیه چانگان به ایران وارد شد و با دعوت از مشتریان کلینیک خودرو، جهت نهایی سازی و انطباق محصول با سلیقه مشتریان ایرانی اقدامات لازم صورت گرفت؛ بر این اساس واردات محصولات CS۳۵ پلاس، CS۵۵ پلاس و UNI-T که از به روزترین محصولات چانگان است و در کشور چین فروش بالایی دارد، به ایران آغاز شد و به زودی به دست مشتریان ایرانی می رسد.  

    

      با تشکر  

اداره اطلاع رسانی و فضای مجازی گروه خودروسازی سایپا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 1
    بنز هم می‌آورد، مینوشتید : منت واردات بنز طاغوتی بر سر مردم..... بنزین باید بشه لیتری صد هزار تومان..... مدتی بعد از آن شاهد حل شدن مشکلات مربوط به خودرو خواهید بود. الان چهل چهار ساله برای مقابله با این مشکل دارین زور می‌زنید و هی نتیجه معکوس میگیرید 🙊🙉🙈
  • سروش IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    3 0
    این ها چطوری هست اینقدر پول از ملت به عناوین مختلف میگیرند همیشه ورشکسته هستن؟؟!!!!
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    آشغال ، آشغاله.حتی اگر میلیاری بفروشن.خرید این زباله ها هدر دادن سرمایه است و جنایت در حق کشور است.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    تا وقتی امور کشور دست مافیا باشه کشور روی خوش نخواهد دید
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    کشور داره رو پولی که دولت به واسطه فروش فرغونهای م‌نتاژی ایران خودرو و سایپابه مردم میفروشه میچرخه.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    دلال و مافیا
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    دلال و مافیا
  • حجی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    درود بر شرفت
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    آقایون فورد آمریکایی می خواهید؟
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    حرف حق زدین شما الان لوازم خودروهای برند رو راحتر تو بازار پیدا میکنی تا چانگان برلیانس
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    بقول مشرق خیلی ازین خودروها درجه سه و در چین استقبال نمیشود برای نمونه جک k7 در خود کشور میلیاردی چبن کلا ۵ هزار تا فروخته
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    بسیاری از برندها با کیفیت خوب که بعلت رقابت بالا در جهان فروششان کم است اگه انتخاب و مذاکره میشد حتما اینجا امکان تولید بود سانگ یانگ - میتسوبیشی - سئات - اشکودا - لادا - سوزوکی و....
  • علی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    13 0
    احسنت و صد آفرین به شعور و تعصب نویسنده.واقعا جای تشکر دارد.
  • دهقان IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 0
    کرمان موتور که کلا مونتاج می‌کنه بدیشم به این هست نمایندگی هاست حتی مرکزی به بهانه اینکه این خودرو بیش از پنج سال کرده از پذیرش جهت تغییر خودداری میکنند خودرو لیفان x60من ده بار وقت گرفتم بردم از پذیرش خودداری کردند گفتن عمرش بعد پنج سال پایان اومده
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    6 0
    مشرق اینجور حرفا دارم شاخ در میارم تا دیروز هرکی از خودرو سازی زیر خبرهات نقد میکرد رو نشر نمیدادی الان به خودرو سازی تیکه میندازی
  • سهیل IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    تا سعید محمد رو خاندوزی نقره داغ نکرده، بزارن وزیر صمت آنوقت واردات خودرو را مانند واکسن نشان میدهد حیف مافیا نمیخواهد سعید محمد وزیر شود
  • علی IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    دولت قبلی ممنوع کرد الان که بیش از یکسال دولت جدید اومده چرا اینا کاری نمیکنن؟
  • حسن IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    از قدیم گفته اند " خلایق هر چه لایق"!!!
  • محمد IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اوضاع مثلاً خودرو سازی مون خیلی بدتر از این حرفاست.و چون خیلی هم مفت مفت آیدی داره برای مجریانش،ول کن این جریان نخواهندبود، مثلما کیفیت هزینه داره که هیچ وقت این هزینه رو نمیکنن،این رشته سر درااااز دارد و زالو ها نمیگذارن این قضیه درست شده...
  • هیچ IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    خداازت نگذره تیموری
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    1 0
    این ازبرکات دولت مردمی است که پراید۱۰۰میلیون تودوسال شد۴۰۰میلیون
  • علی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    هعیییییییی.یعنی ی روزی ی مرد پیدا میشه به این قائله خاتمه بده؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    1 0
    اگر مجموعه نظام باز هم در باره معیشت مردم، خودرو و.. تعلل و کار اساسی نکند و باز باند بازی ها و انحصارگرایی ها ادامه یابد به زودی شاهد اتفاقات تلخ در جامعه خواهیم بود...
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    البته نویسنده عزیز همه حرفهای شما درست اما انجایی که گفتید چانگان کیفیت چندانی ندارد کمی بی انصافی کردین.البته با ماشینهای ژاپنی و و اروپایی مقایسه نمیکنم.
  • یه ایرانی IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    0 0
    عجبا تیتر شما هم بو داره
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    3 1
    تقصیر خود ماست که جو گیر میشیم و میگیم ایران گلستانه ایران خود جهنمه
  • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    2 0
    تا کی حسرت برندهای امریکایی و اروپایی بخوریم سه نسل ایرانیان با پدر سوخته بازی از بین رفت.
  • امیر طاها IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    با هزار منت لگن های کشور کمونیستی چین.لعنت به شما..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس