دروغی دیگر از رسانه های معاند/ فروریختن خانه سعدی شیرازی صحت ندارد

چندی است فیلمی در شبکه‌های معاند در حال پخش است که در آن ادعا می‌شود منزلی تاریخی به نام مِدْحت متعلق به شیخ اجل سعدی شیرازی در بافت تاریخی این شهر فروریخته است.

به گزارش مشرق، چندی است فیلمی در شبکه‌های معاند در حال پخش است که در آن ادعا می‌شود منزلی تاریخی به نام مِدْحت متعلق به شیخ اجل سعدی شیرازی در بافت تاریخی این شهر فروریخته است.

اینکه رسانه‌های بیگانه به هر دلیل کوچک یا بزرگ، با ربط و یا بی ربط و به قول قدیمی‌ها « پیاز در دست به دنبال آبگوشت» برای ایجاد التهاب و متشنج کردن شرایط در تلاش هستند، امری به اثبات رسیده است.

اما پخش این ویدیو نگرانی باستان شناسان و آثار باستانی و میراث فرهنگی دوستان را با خود به همراه داشت که خبرنگار فارس را بر آن داشت تا پیگیر ماجرا از سوی مسوول مربوطه شود.

معاون میراث فرهنگی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه کارشناسان این اداره کل طبق بررسی‌های لازم این ساختمان را مربوط به دوره قاجار می‌دانند، در ادامه عنوان کرد: اینکه بخاطر یک شعر گفته شود این منزل متعلق به شیخ اجل است، گفته قابل استنادی نیست.

محمد تقی قلعه نویی گفت: ما بر اساس مبنای ظواهر یک ساختمان از جمله سنگ‌های استفاده شده، نوع معماری، سبق و سیاق آن، زمان ساخت را تشخیص می‌دهیم.

وی عنوان کرد: این خانه واقع در خیابان ۹ دی، کوچه منطقی نژاد بوده که امثال این ملک در بافت تاریخی شیراز بسیار زیاد است پس نمیتوان با صراحت گفت که متعلق به ۷۰۰ سال گذشته است.

معاون میراث فرهنگی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به اینکه این ملک مالک شخصی دارد، گفت: در قانون مرمت‌سازی ملک‌هایی با مالک خصوصی، پنجاه درصد توسط دولت و پنجاه درصد نیز توسط صاحب خانه مرمت انجام می‌پذیرد.

قلعه نویی افزود: در خصوص این خانه آقای مدحت(مالک ملک) نه کمک کردند و نه اجازه مرمت را به ما دادند، فقط گفته شد سرویس بهداشتی و راهرو را درست کنیم که کارهای لازم برای این دو بخش انجام شد.

وی با بیان اینکه سقف ساختمان در طبقه دوم به دلیل فرسودگی و وجود حشره‌هایی که چوب های سقف را کاملا از بین برده اند، فرو ریخته است، در ادامه اظهار کرد: که با این حال باز اگر مالک متمایل باشد، مرمت این بخش نیز توسط این اداره صورت می‌پذیرد.

قلعه نویی در پایان ضمن تشکر بابت پیگیری این موضوع عنوان کرد: پیگیری موارد این چنینی باعث میشود با آگاه سازی که صورت می‌گیرد، رسانه های بیگانه و معاند نتوانند به ناحق و با غرایضی که دارند آسیبی به کشور و جمهوری اسلامی ایران وارد کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس