کد خبر 148432
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۴

در اين پروژه فرزند استاكس‌نت متولد خواهد شد كه "غلبه بر ميدان جنگ سايبري را ساده‌تر مي‌نمايد. "

به گزارش مشرق، سازمان اصلي پروژه‌هاي تحقيقاتي پنتاگون از پروژه جديد و محرمانه جنگ سايبري رونمايي مي‌كند. اما مديران دارپا(سازمان پروژه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته دفاعي) سوگند ياد مي‌كنند كه اين پروژه هيچ ارتباطي با ساخت ويروس استاكس‌نت جديد ندارد. درعوض، اين پروژه كه در حال حاضر تحت عنوان "برنامه ايكس" معرفي شده است، در آينده با هدف حملات آنلاين به شبكه‌هاي ارتباطي بخش اعظمي از عمليات‌هاي نظامي آمريكا را به خود اختصاص مي‌دهد. به گزارش دارپا، در اين پروژه فرزند استاكس‌نت متولد خواهد شد كه "غلبه بر ميدان جنگ سايبري را ساده‌تر مي‌نمايد. "

دارپا سالهاي طولاني را صرف تحقيقات پشتيباني نموده است تا بتواند سيستم دفاع سايبري را تقويت نمايد. "پروژه ايكس" حاصل بخشي از تلاش فزاينده و نسبتاً جديد اين سازمان در حوزه عمليات‌هاي تهاجمي آنلاين است كه در پنتاگون اين سازمان عمده مسئوليت آن را در فضاي اينترنت برعهده دارد. در ماههاي اخير، به هر يك از سلسله مراتب اين سازمان از مديران ارشد گرفته تا سطوح پايين‌تر ضرورت ارتقا- و عادي سازي- توانمندي ايلات متحده آمريكا براي طراحي حملات سايبري عليه دشمنان گوشزد شده است.

اين به معناي تامين ابزارهاي لازم براي كمك به برنامه‌ريزان جنگ است تا در كوتاهترين زمان ممكن حملات آنلاين را طرح‌ريزي و آغاز نمايند. در مورد پروژه ايكس، اين به معناي يافتن روش‌هايي براي ارزيابي ميزان خسارت وارده توسط بدافزارهاي نظامي جديد نيروهاي خودي البته پيش از اجراست. و نيز به معناي تهيه نقشه ديجيتالي ميدان جنگ است كه به فرماندهان اجازه مي‌دهد تا روند جنگ را به راحتي بر روي آن نظاره‌گر باشند، همانطور كه "كن گابريل"(Ken Gabriel) قائم مقام سابق دارپا به روزنامه واشنگتن پست گفت: "نگاهي گذرا اما دقيق به آنچه كه در اينترنت- يا فضاي سايبري در لحظه‌اي از زمان به نظر مي‌رسد."

آنگونه كه مديران دارپا روز دوشنبه در جريان مراسم رونمايي از اين پروژه 5 ساله و 100 ميليون دلاري خاطرنشان ساختند، اين برنامه اصولاً شباهتي به ساخت اسلحه ندارد: " برنامه ايكس عملاً بودجه‌اي را از محل پروژه‌هاي تحقيق و توسعه در ارزيابي ميزان قابليت آسيب‌پذيري يا ساخت نسل جديد سلاح سايبري صرف نمي‌كند."

اما اين برنامه قطعاً يك عمليات تكميلي است. در اين راستا، جلسه محرمانه‌اي با حضور محققان مربوطه براي 20 سپتامبر در دست برنامه‌ريزي است.

دستگاه اطلاعاتي و دفاعي آمريكا برخي اوقات تمايل چنداني براي اجراي حملات شبكه‌اي نداشته است زيرا از اين مسئله مي‌ترسد كه اثرات اينگونه حملات فراتر از رايانه‌هاي هدف گسترش يابد. براي مثال، در زمان حمله نظامي سال 2003 به عراق، كابينه بوش بدون توجه به خسارات جانبي، چندين طرح مختلف را براي حملات گسترده آنلاين به سيستم مالي بغداد ارائه نمود.

اين تنها دليل براي عدم اجراي چنين عمليات‌هايي نيست. فرماندهان نظامي آمريكا همچون ژنرال "كيت الكساندر"(Keith Alexander) مدير آژانس امنيت ملي علناً نگراني خود را از اين مسئله ابراز داشته است كه آمريكا ممكن است نتواند به درستي به حملات سراسري عليه خاك اين كشور پاسخ دهد مگر آنكه طرح‌هاي از پيش تعريف شده در اختيار داشته و از "قوانين دائمي جنگ" آگاه باشند كه به آنها اجازه مي‌دهد تا "سريعاً" ضدحملات را آغاز نمايند. اين افسران نظامي معتقدند كه تعلل بيش از چند دقيقه ممكن است توانمندي آمريكا براي پاسخ به حملات را تضعيف نمايد.


"پروژه ايكس" با هدف حل همزمان هر دو مسئله طراحي شده است، يعني با طرح‌ريزي خودكار نقشه‌هاي ماموريت كه اجراي آنها به مانند "عملكرد خلبان خودكار در هواپيماي مدرن" ساده است و در عين حال نيز مشتمل بر "شيوه‌هاي رسمي براي تعيين كميت قابل اثبات ميزان خسارت وارده احتمالي از جانب هر يك از نقشه‌هاي ماموريت" خواهد بود.

پس، در زمان اجراي اين برنامه، دارپا مايل است تجهيزاتي در اختيار داشته باشد كه سيستم‌هاي عملياتي را تحت كنترل دارند و مي‌توانند در برابر مشكلات ناشي از جنگ آنلاين همه‌جانبه ايستادگي نمايند: "واحدهاي رزمي مقاوم كه مي‌توانند وظايف جنگ سايبري را اجرا نمايند همچون نظارت بر ميزان خسارت وارده در جنگ، تقويت ارتباطات، استقرار تسليحات و پدافند قابل تنظيم.

توانايي اجراي عمليات در مناطق خطرناك، كسب آمادگي براي ماموريت‌هاي احتمالي و ارزيابي ميزان تاثير حملات- امروزه اينها از جمله وظايف عادي نيروي هوايي، دريايي و زميني هستند. هدف پروژه ايكس واگذاري اين ابزارها به نيروهاي جنگ شبكه‌اي است. "جيم لوئيس"(Jim Lewis) از تحليل‌گران باسابقه عمليات‌هاي آنلاين در مركز مطالعات استراتژيك و بين‌الملل توضيح مي‌دهد: "نكته مهم درك اين مسئله است كه برنامه ايكس در كدام مرحله بخشي از عمليات‌هاي نظامي معمول خواهد بود."

البته، بسياري از منتقدان سياست آمريكا معتقدند كه استفاده از سلاح سايبري نيز متداول است. عمليات جاسوسي آنلاين آمريكا عليه ايران در داخل و خارج كاملاً جنجال برانگيز بوده است. دولت روسيه و متحدانش بر اين باورند كه استفاده از تسليحات سايبري بايد طبق معاهدات بين‌المللي ممنوع اعلام گردد. اما اينجا در ايالات متحده آمريكا، اين ترس وجود دارد كه با نفوذ ويروس استاكس‌نت و ساير بدافزارهاي نظامي، دولت اوباما چنين حملاتي را به عنوان ابزار دفاع از كشور مشروعيت بخشيده باشد- و بدين ترتيب از ديگر كشورها نيز دعوت نموده تا به زيرساخت‌هاي حساس ما نيز حمله كنند.

پروژه جديد سازمان دارپا توسط يك شركت پيمانكار دفاعي و هكر سابق مديريت مي‌گردد. "دانيل رولكر" كمك كرد تا شركت فعال در حوزه شناسايي نفوذ با عنوان Sourcefire و واحد عمليات‌هاي DC Black شركت ريتون فعاليت خود را آغاز نمايند. در گزارش نوامبر 2011، ‌رولكر روش فعلي "هكر در برابر هكر" براي جنگ آنلاين را مورد انتقاد قرار داد. به اعتقاد وي، اين روش تناسب چنداني با اين نوع جنگ ندارد- از لحاظ فني افراد ماهر بسياري وجود دارند- و از طرفي در اينكه با چه سرعتي مي‌توان آن را به اجرا درآورد نيز محدوديت وجود دارد. وي همچنين افزود: "ما با دست‌كم گرفتن دشمن پيروز جنگ نخواهيم بود، بلكه با استفاده از فناوري مي‌توانيم برنده ميدان باشيم."

در عوض، رولكر ادامه داد، ايالات متحده آمريكا به مجموعه‌اي از ابزارها براي تحليل شبكه، اجراي خودكار حملات سايبري و كسب اطمينان از نتايج حاصله نياز دارد. ضمن اينكه، او اين ابزارها را "ستون‌هاي اصلي جنگ سايبري" ناميد. در حال حاضر، اين برنامه تحت عنوان پروژه ايكس شناخته مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس