سریال خون سرد

وقوع تراژدی قتل با الهام از یک سریال شبکه نمایش خانگی نشان داد، این مجاری ساختارشکن نه تنها سبک زندگی و فرهنگ عامه را در معرض تهدید قرار داده، بلکه جان شهروندان را به مخاطره انداخته است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - توزیع سریال «خون سرد» آن از ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در پلتفرم فیلم نت آغاز و به صورت هفتگی این سریالراس ساعت ۱۲ روزهای جمعه در این پلت فرم منتشر می‌شد. توزیع سراسری این مجموعه در ۲۵ آذرماه سال گذشته به پایان رسید.

جنایتی با الهام از سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ سریال «خون‌سرد» خون‌ ریخت

روایت سریال

داستان این سریال پلیسی‌ و جنایی با ماجرای تحقیقات سرگرد امیرعلی طلوعی (شهرام حقیقت‌دوست) روی پرونده ربودن «لیلا کریمی» در ترکیه و پرونده قاچاق دختران آغاز می‌شود. طلوعی عاملان این پرونده‌ را پیدا می‌کند اما موفق به دستگیری و طرح اتهام علیه آنان نمی‌شود.

جنایتی با الهام از سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ سریال «خون‌سرد» خون‌ ریخت
شخصیت امیر شاهسواری در سریال خون سرد

سرگرد در بررسی‌هایش بـه نام امیر شاهسواری می‌رسد. وی این موضوع را با دوستش دکتر کسری کیا (امیر آقایی) در نقش پزشک همکار پلیس در میان می‌گذارد. کیا با خاطرات تلخی از دوران کودکی به علت رفتارهای پدرخوانده‌اش و آزار مادرش زندگی می کند.

این درد و کینه عمیق قدیمی او را به سمت قتل‌های سریالی می‌کشاند. کسری به‌واسطه ظاهر موجه و نفود در اداره آگاهی،حضور رفیق صمیمی‌اش امیرعلی، سابقه‌اش در پزشکی قانونی و همچنین هوش و ذکاوت خاصش مانع موفقیت پلیس در کشف این پرونده می‌شود.

کسری تمام پرونده‌های زن‌آزاری که پلیس به‌صورت ناقص به آن پی می‌برد یا همسرش در مواجهه با موکلانش کشف می‌کند را به‌صورت غیرقانونی پیگیری می‌کرد و با پیدا کردن عاملین آن‌ها را به کارخانه قدیمی پدرش می‌برد و آنان را به قتل می‌رساند. ادامه پیدا کردن این قتل‌ها تا جایی پیش می‌رود که کسری برای پنهان نگاه داشتن عملکردش اقدام به کشتن همکار پزشک خود می‌کند.

در روایت موازی سریال، خواهر کوچک کسری در پی کشف خیانت مشهود همسرش اقدام به قتل وی می‌کند و کسری با پاکسازی محل وقوع جرم، خواهرش را از مشارکت در قتل مبرا می‌کند.

چرا سریال خون سرد تبلیغ مستقیم و مشروعی برای آدمکشی است؟

یکی از نخستین افرادی که توسط امیرعلی شکار می‌شود امیر شاهسواری است. محکومی که عامل اصلی قاچاق دختران ایرانی در ترکیه است. پلیس در تحقیقات برای متهم کردن به مستندات قانونی دست پیدا نمی‌کند و کسری کیا به روش سریال‌هایی نظیر دکستر، هانیبال و بریکینگ بد، شاهسواری را شکار می‌کند و به کارخانه قدیمی و متروک پدرش می برد و او را روی صندلی معروف خود می‌نشاند و با وسایل جراحی که در اختیار دارد او را به قتل می‌رساند.

این مجموعه با قتل شاهسواری آغاز می‌شود اما پس از چندی مشخص می شود کسری حرفه خودسرانه اقدام به قتل را پیش از این آغاز کرده است. اگر مستندات کاراکتری نظیر امیرشاهسواری تکمیل و او جلب به دادرسی شود، کمترین حکم برای او اعدام است. شاید از منظر مخاطب‌شناسی قتل این شخصیت مشروع به نظر برسد، اما سایر قتل‌های کسری کیا عملی نیست که بتوان با درونمایه انتقامی و نمایشی مشروع جلوه داد.

این سریال همانطور که اشاره شد با گرته‌برداری مستقیم از سریال دکستر ساخته شده و از جزئیات داستانی بریکینگ‌بد و هانیبال استفاده می‌کند. نکته مهمی که از دید دستگاه‌های نظارتی مغفول مانده این است که آیا معادل سریالی که در فرهنگ غربی ساخته شده و مجازات فردی را مشروع جلوه می‌دهد که نسبتی با فرهنگ نمایشی ایرانی دارد؟

جنایتی با الهام از سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ سریال «خون‌سرد» خون‌ ریخت

جنایتی با الهام از سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ سریال «خون‌سرد» خون‌ ریخت

از جمله گزینه‌هایی که توسط کسری کیا به قتل می‌رسند افرادی هستند که در اشکال مختلف به زنان آزار می‌رسانند و این افراد حتی در مجازات‌های سنگین قضایی مشمول حکم اعدام نخواهند بود، اما مخاطب با مجازات فردی این افراد به شدت همذات پنداری می‌کند. این ترویج نمایشی در شرایط روی می دهد که جامعه ایرانی با شیوع خشونت افسارگسیخته‌ای در آثار نمایشی مواجه است و طبیعی است پمپاژ این حجم از خشونت در متن جامعه، خودنمایی خواهد کرد.

جنایتی با الهام از سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ سریال «خون‌سرد» خون‌ ریخت

قاتل محبوب و پلیس مغلوب

در این سریال پلیس در اغلب پرونده‌هایی که در این سریال نمایش داده می شود، مغلوب قاتل محبوب سریال می‌شود.این شگرد در ادامه همان موازنه تازه‌ نمایشی است که در شبکه نمایش خانگی رواج پیدا کرده و القاء تصویر پلیس شکست خورده همواره دنبال می شود.

«خون‌سرد» چگونه تراژدی خلق کرد؟

در روزهای پایانی آذر ماه سال همزمان با انتشار آخرین قسمت از سریال خون‌سرد، روش‌های خودسرانه در کشتن افراد توسط دکتر کسری کیا دستمایه یه برادر کشی می‌شود.

اواخر آذرماه گذشته پزشک سرشناسی در تهران، در خیابان فرشته به سبک «پزشک قاتل» سریال «خون سرد» برادرش را در مطبش به قتل رساند و به مدت سه روز جسد او را در ساختمان اداری مطبش مخفی کرد.

جنایتی با الهام از سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ سریال «خون‌سرد» خون‌ ریخت

این پزشک سرشناس تهرانی برادر خود را به صندلی بست و در ابتدا رگ دست و پای او را زد، بعد از قتل نیز جسد را مثله کرده و در نقاط مختلف تهران پخش کرد.

جنایتی با الهام از سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ سریال «خون‌سرد» خون‌ ریخت
نمایی از سریال خون‌سرد

او در تشریح بازسازی صحنه این قتل اعتراف کرد که شیوه قتل را با کپی‌برداری از سریال «خون سرد» انجام داده و به همان نحوی که در سریال نمایش داده شد مقتول را به صندلی بسته و سپس اقدام به زدن رگ او با تیغ کرده است.
پرونده این جنایت مخوف، توجه‌ها را معطوف به سریال خون سرد به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه‌کنندگی بهمن کامیار کرد این سریال محصول سال ۱۴۰۱ بوده که تأثیر خود را در کمترین زمان گذاشته است.

لازم به ذکر است تهیه کننده این سریال بهمن کامیار از وکلای سرشناس دادگستری است.

بیشتر بخوانید:

شبکه نمایش خانگی چگونه چرخه خشونت و پلیس‌کشی را عادی‌سازی کرد؟


با انتشار گسترده روایت قتل مذکور در رسانه‌ها و الهام قاتل از یک سریالی که نمونه‌های خارجی کپی شده، یک ضرورت را در نظرت یادآوری می‌کند، بازسازی سریال‌های خارجی خشونت آمیز به بومی سازی خشونت در جامعه منجر خواهد شد.قطعا دستگاه‌های قضایی، نظارتی و انتظامی کشور بازهم با این سئوال مواجه هستند که چه عملکرد نظارتی در قبال سریالی که خشونت را به متن جامعه پمپاژ داشته‌اند؟!

نکته مهم در مورد این جنایت الهام گرفته شده از یک سریال شبکه نمایش خانگی این است که قاتل از توده‌های فرودست اجتماعی، اقشار سرخورده با سطح سواد پایین نبوده است. او پزشک بوده و در محدوه گرانقیمت تهران زندگی می کرد. طبیعتا تاثیرپذیری قاتل نشان می‌دهد الگوپذیری از اثر نمایشی مرزهای بالادست و فرودست، فقیر و پولدار، طبقه متوسط را به راحتی درمی‌نوردد و تراژدی خلق می‌کند.

برخی منتقدان ممیزی‌ها و سازندگانی آثاری از این با این رویکرد دستگاه‌های نظارتی را توجیه می‌کنند که فیلم و یا سریالی اثر بر مردم نخواهد داشت و با نمایش عریان قتل و قاتل، در جامعه نمونه سازی نخواهد شد و این خشونت صرفا در ابعاد مدیومی که نمایش داده می شود باقی خواهند ماند.

وقوع چنین تراژدی نشان داد، تولیدات فاقد نظارت در شبکه نمایش خانگی نه تنها سبک زندگی و فرهنگ عامه را در معرض تهدید قرار داده، بلکه جان شهروندان را به مخاطره انداخته است.

امید می‌روند این آشفتگی در در مدیریت پر از اعوجاج ساترا اصلاح و روندهای نظارتی باسازی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    60 7
    فقط الله میداند که چه نیت های شوم و پلیدی ممکنه در این سریال های خانگی با هدف تضعیف پلیس خوابیده و اینجوری میخوان به مخاطب القا کنن
    • CA ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      3 3
      عضو کمیسیون اصل نود: بازرس ویژه رییس جمهور اسامی نمایندگان دریافت‌کننده خودرو را به کمیسیون اصل ۹۰ دهد
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      5 1
      ففط اعدام کارگردان
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      4 1
      عمو این سریال فقط یه کپی احمقانه از سریال دکستر هست که حتی به خاک پاشم نمی رسه اون قاتلی هم که داداششو با کمک منشیش کشته همشون دکتر هستند و بسیار روش های متفاوتی برای قتل یه نفر بلدن شما خون نجستو کثیف نکن
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    13 7
    مشرق‌جان اگر می‌تونی بچه‌ها رو جمع کن سریال بساز. تولید محتوی کن فیلم‌نامه بنویس. وگرنه مردم جذب سریال‌های مخرب‌تر از سریال‌های خودمون یعنی جذب سریال‌های ترکی می‌شوند. ترکیه جزو سه سریال ساز بزرگ جهانه و داره فرهنگ و تاریخشو صادر می‌کنه. ما چی ؟ درگیر کارهای سطحی کلیشه‌ایی و بعضاً “کلیشه‌ی ضد کلیشه‌ایی”
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    14 4
    حالم از فیلم های سیاه نمایی و تضعیف خوبی ها و بدبختی ها و منفی یازی بهم میخوره. ای کاش فیلمی هم در وصف اسطوره غیرت شهید الداغی بسازن و موج مثبت و امید و غیرت و خوبی ها را به جامعه القا کنن. ان شالله
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    18 5
    چه سریال مضخرفی بود
  • منتظرالحجة IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    9 6
    مشرق جون چرا مسولین مربوطه ساکت و بی تفاوت هستند تا دیروز به حسن روحانی و دار و دسته اش بد و بیراه می گفتیم حالا کی مقصره ؟ کی قراره توی این مملکت مافیا ها ریشه کن بشوند
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      6 3
      سرچ کن ببین صاحب امتیاز این لجن زارهای تصویری چه کسانی هستند و چه کسانی زمان دولت روحانی میلیاردها تومان پول بیت المال را به این جماعت نفوذی و گرین کارتی داده است تا قبح کثافت هایی مثل سند هرزگی ۲۰۳۰ و همجنس بازی و آدمکشی و مشروب خواری را برای مردم مسلمان ایران بشکنند و اینکه متأسفانه چیزی که باعث گنده شدن روز افزون اینها می شود کم کاری شدید و شک برانگیز نهادهای امنیتی و نظارتی و قوه قضائیه است
    • حذف سهامدارن IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      1 3
      اولا اگر راه حلی داشت که تا حالا انجام می دادند ، مثل اینه پایی که از مرض قند سیاه شده یا بخاطر قانقاریا، بویش درآمده را بخواهی شخصا ببری ، قطعا دردناک خواهد بود...دوما ، طرف پدرش و پدر بزرگش یا جدش، جز بزرگان انقلاب بوده چی جوری حذفش کنند یک چیزی میگی ها...راه حل بدید و حلاجی کنید نه مطالبه الکی
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    6 2
    در روز روشن هم در سینما و شبکه خانگی و هم سیما رقص و رفتار نامحرم ها با هم.... حتی به اسم دوران قبل ازدواج... را مثل نقل و نبات کردن و ترویج می کنند وقتی مجوز دارند این چیزها که دیگر عادی هست
  • مجید IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    4 1
    خداوند می فرماید: ((.. مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ... )) کسانی که با این روش ها قتل را رواج می دهند بدون شک در خون مقتول شریک هستند
  • باربد IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    4 5
    اتفاقا جزو معدود سریال های خوب بود
  • شهروند IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    2 1
    متاسفانه وقتی دستگاه های نظارتی توان انجام وظیفه به شکل درست رو نداشته باشن و ضعیف باشن یا از حرف این و اون بترسن ، نتیجه ای بهتر از این رو نباید انتظار داشت ! در کشوری مثل آمریکا سه ارگان نظارتی دولتی وجود داره که میتونن به راحتی اجازه ی ساخت فیلمی رو ندن ، اما در کشور ما ظاهرا یه سری تهیه کننده ها هستن که دارن واسه خودشون قلدری میکنن و دستگاه های نظارتی رو هم ظاهرا عددی حساب نمیکنن! عجب اقتداری دارن دستگاه های نظارتی اینجا
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      2 0
      پرونده این جنایت مخوف، توجه‌ها را معطوف به سریال خون سرد به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه‌کنندگی بهمن کامیار کرد/// آدمای درجه 3 سر از رشته سینما درمیارن و اغلب زباله تولید می کنن برای مخاطبین درجه 4 .
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 1
    مظلوم فرهنگ اعتقادی و ارزشی و میهنی و مقدور پول های تزریق شده پشت تمام فعالیت ولنگ و واز رسانه های شبکه های خانگی که از نیاز هنرمندان سوءاستفاده و با مفاسد موجود خود قاطی و بخورد جامعه میدهند و دستگاه های مقهور مسئول نظاره گر و سست و کاهل در تصمیم و عمل بطوری که بعد از اتفاقات و نهیب هم برای جبران فرصت رفته گوئی شبهه نمک خورده به ذهن متبادر میشود
  • جایزه های گران با بهای فروش وطن IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 1
    فقط کافیه سرچ کنید بهمن کامیار و جوایز و لوکیشن جشنواره ها را مشاهده کنید ...انگلیس ، فرانسه ، کانادا ، استرالیا ، کره جنوبی ، هلند ... و گوگولی هایی مثل ترکیه و مالزی ...همه دیگر میدانیم این جشنواره ها محلی است برای مذاکره کارفرمایی و کارگزارها و دریافت فاند ، پول و بودجه ... و تعریف سناریو و پروژه... پروژه هایی با مضمون ملت علیه ملت ، سیاه نمایی و... با هدف غایی از بین بردن دستاورد های کشور پر پتانسیل تمدن دار و تمدن سازی چون ایران در دوره های کوتاه شده 50 سال یکبار
  • سید علی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    2 1
    بر طبق آیه قرآن قاتل عمد 5 مجازات دارد : وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً هر کس ، فرد باایمانی را از روی عمد به قتل برساند ،۱. مجازاتِ او دوزخ است۲. در حالی که جاودانه در آن می ماند و ۳.خداوند بر او غضب می کند و۴. او را از رحمتش دور می سازد و ۵.عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است. اونوقت تو همین زندان ها آدم داریم بخاطر ۵۰ هزار تومان آدم کشته است.
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    2 2
    در قتل جرج فلوید و خاشقچی و...هم از این سریال الهام گرفته شده بود
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    6 4
    دقیقا مردم را چی فرض کردید شما؟ با دیدن یک سریال ملت قاتل میشن؟ زیاد نگران نباشید بعد از این سریال دو تا سریال از صدا و سیما می‌بینیم تمام این شرارت ها را میشوره و میبره
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    ایران ۴۰میلیون ترک ندارد بلکه ۹۰ میلیون ترک دارد و ۹۰میلیون فارس دارد و ۹۰ میلیون کرد دارد. زنده باد برادری مقدسِ ایران
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 1
    قبلل از عید قیمت آپارتمان در منطقه نظام آباد متری 30 میلیون بود ، بعد از تعطیلات شده متری 80 میلیون
  • یاسر IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    دستگاه های فرهنگی-نظارتی کشور و سیاست گذاران فرهنگی، چرا همیشه بعد از تولید و نشر سریال ها و فیلم ها بیدار میشوند و پیامدهای ناگوار را تحلیل و بررسی میکنند؟!!!!!!! یک راهبرد تعریف شود و ریل گذاری شود تا روی همان، تولیدات فرهنگی صورت گیرد.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    2 0
    هزاران بار بنده حقیر کامنت گذاشتم سایت های مختلف سالای اخیر گفتم فیلم های سینمایی و سریال های ایرانی استانداردها رو رعایت نمیکنه جنبه تخریب روانی مخاطب درش قوی تر از سرگرم کنندگیه خشونت و بدآموزی درش بالاست افسردگی میاره ناامیدی میاره تصویر غیر واقعی و سیاه از ایران بیرون میده هیچ انگار آب در هاون کوبیدنه فقط خودشان را آدم میدانند مخاطب را هیچ به حساب میارن بدتر کردن و بهتر نکردن الان من سال هاست نگاه نمی کنم مگه فیلم یک اثر مثبت و ارزشمند باشه!
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 1
    یه بهانه جدید برای محدودتر کردن مردم علت اصلی مشکل صدا و سیماست که همه رو فراری داده روز اول باید برنامه هایی در تلویزیون ساخته میشد برای همه ملت نه فقط باب میل یک عده
  • jjb IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    در سریال هانیبال، "هانیبال لکتر" تقریباً با همین سبک ها آدم هاشو می کشت!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    این فیلم ها و سریال ها از طرف اساتید ، دکترا ، معاون و رئیس ادارات و و مدیر گه ها بخاطر زنشون هست تهیه کننده گان ونویسندگان با دانشگاه‌ها و ادارات در ارتباطن
  • علوی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    شما که میدانید بهمن کامیار وکبل مالک موسسه فرشتگان بود و پول تهیه کنندگی این سریال از کجا امده و شلنگ تخته ای هم علیه نظام در جشنواره کن انداخت حالا سرشناس به مفهوم چی ؟ چرا نسخه قضایی ش پیچیده نشد؟ پرونده ش چی شد؟! شرم کنید شدید قالپاق دزد بگیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس