کد خبر 1483525
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
محسن مهدیان

اگر قرار بر همدلی و وحدت است نه نماینده‌های دولت و مجلس، بلکه رسانه‌های این‌دو نیز نباید بر آتش اختلاف بدمند به نحوی که مردم تقابل برداشت کنند. مردم باید از استیضاح خیرخواهی و دلسوزی برداشت کنند.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

رهبرانقلاب اخیرا طی چند سخنرانی بر وحدت مسئولان تاکید کردند. این درحالی است که مجلس تصمیم دارد وزیر صمت را استضاح کند. برخی معتقدند این استیضاح خلاف تاکید بر وحدت است. در این باره ذکر چند نکته ضروری است.

یکم. وحدت امری مقطعی نیست. وحدت مسئولان موضوعی نیست که صرفا برای این ایام باشد. وحدت یک ضرورت همه زمانی و همه مکانی است. با این توضیح معنی نمی دهد که حق قانونی مجلس در سوال و استیضاح وزیر نادیده گرفته شود.

اما...

دوم. تاکید رهبرانقلاب بر وحدت مسئولان چیزی فراتر از یک توصیه اخلاقی و همیشگی است. توجه به این راهبرد سیاسی در یک مقطع زمانی مشخص و آن‌هم با تکرار تاکیدات، معنادار است. علت هم روشن است. شرایط اقتصادی کشور به نحوی نیست که بدون وحدت و همدلی مشکلات حل شود. اما آیا این الزام اقتضایی نیز دلیلی بر نادیده گرفتن حق مجلس می شود؟

خیر. چرا؟

سوم. مجلس حق دارد به وظیفه قانونی خود عمل کند. اما این حق قانونی را باید با رعایت این راهبرد سیاسی در این مقطع خاص ببیند. ماجرا صفر وصد نیست. قابل جمع است.

چطور؟

چهارم. وقتی شرایط کشور نیازمند وحدت و همدلی مسئولان است نیازمند مراقبت و ملاحظات بیشتری هستیم. استیضاح حق قانونی است اما قدم آخر را ابتدا برنمی دارند.

تصمیم برای استیضاح نیازمند یک ملاحظه اساسی است.

توجه کنیم که هدف استیضاح نمی تواند و نباید نمایش و تبرج سیاسی باشد. مجلس باید مراقبت کند در سال منتهی به انتخابات گرفتار اقدامات نمایش‌گونه نشود. این متن بنای قضاوت ندارد؛ اما نباید مجلس خود را در مظان این اتهام قرار دهد. از این‌رو اگر اصل بر وحدت است پیش از تقابل ولو قانونی، باید تلاش شود با تعامل و گفت وگوهای علنی و غیرعلنی اختلافات حل و فصل شود. اگر همیشه نیز چنین می کرده است با توجه به ضرورت همدلی در این شرایط خاص، باید مدارای مضاعف داشته باشد.

و اگر پس از همه این مقدمات باز هم نیازبه استیضاح وجود داشت، حجت بر مجلس تمام است و کسی حق ندارد نماینده مردم را به بهانه وحدت از حق قانونی اش منع کند.

در نهایت همین نیز یک ملاحظه کلیدی دارد و آن مراعات اخلاق رسانه ای و ادبیات نقد و سوال و تذکر و استیضاح است. اگر قرار بر همدلی و وحدت است نه نماینده‌های دولت و مجلس، بلکه رسانه‌های این‌دو نیز نباید بر آتش اختلاف بدمند به نحوی که مردم تقابل برداشت کنند. مردم باید از استیضاح خیرخواهی و دلسوزی برداشت کنند که اگر چنین شد همین نیز بر منش وحدت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    اگه این مهدیان از فاطمی امین دفاع نمیکرد، جای تعجب داشت
  • امیر IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    چقدر گفتگو؟! چقدر تعامل با این وزیر!!! چندتا کارت زرد دادن به این آقای وزیر!!! بابا اینکاره نیست مگه زوره!!!
  • علی افصحی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 13
    امام خامنه ای « قوای سه گانه باید همکاری و هم افزایی کنند» راهبردی که امام خامنه ای برای قوای نظام اسلامی در همین روزها تعیین فرمودند. هم افزایی به این است که تعامل را بیش از تعارض و تخالف مد نظر داشته باشند.اصل اتحاد چنان مهم است که امام خامنه ای حتی این راهبرد اتحاد را به همه آحاد مردم تسری دادند که اختلاف سلیقه و افکار باشد اما همه با هم و در کنار هم زندگی کنند. اختلاف حتماً زادگاهش باطل نیست می تواند از اعمال حق در موقعیت نامناسب هم باشد. و این نکتهٔ ظریفی است. بسیاری از اختلافاتی که حق به جانبند در این ردیف طبقه بندی می شوند. محق بودن در روابط اجتماعی کافی نیست بلکه اعمال حق و مهندسی احقاق حق بسیار مهم تر از اصل حق داشتن است. چه بسیار جنایاتی که محق ها رقم می زنند ! مثلا طلب صد هزار تومانی را با قتل وصول می کند ! یا در برابر یک بی ادبی ، عضوی از بدن بی ادب را ناقص می گرداند و... از جمله حقوق مجلس هم استیضاح است اما تشخیص زمان مناسب آن بسیار مهم است. در شرایطی در آغاز سال بوده و مسائل جدی بودجه و زارتخانه ها ، مسائل جاری وزارت معظمی چون « صمت » که از جمله وزارت خانه هائی است که بیشترین ارتباط را با سفرهٔ مردم را دارد و...به نظر می رسد زمان مناسبی برای استیضاح نباشد‌ .
  • ستایش IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    امام حسین علیه السلام با فاسدان چگونه رفتار میکردند؟ امام علی فاسدان را عزل نمیکرد؟
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    2 0
    معلوم شد وحدت بین اصولگرایان هم حاصل نخواهد شد چون بحث سهم خواهی است نه خدا خواهی!
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    3 0
    مجلس مگه کاره ای هس؟!
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    زهی خیال باطل
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    بسه بابا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس