بی‌سابقه از زمان جنگ سرد؛ افزایش 480 میلیاردی هزینه نظامی اروپا

یک موسسه معتبر سوئدی در گزارشی نوشت که هزینه‌های نظامی اروپا در سال ۲۰۲۲ بشدت رشد کرد و به سطح بی‌سابقه‌ای از زمان جنگ سرد تاکنون رسیده است.

به گزارش مشرق، تحقیقات موسسه معتبر سوئدی نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی اروپا در سال ۲۰۲۲ با سرعتی بی‌سابقه‌ از زمان جنگ سرد، رشد کرده و به سطح زمان جنگ سرد تاکنون رسیده است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «نان تیان» از کارشناسان موسسه «سیپری» در سوئد روز دوشنبه گفت: «جنگ در اوکراین سبب افزایش هزینه‌های بودجه اروپا می‌شود، اما تنش‌های حل‌نشده در شرق آسیا بین ایالات متحده و چین وجود دارد».

بر اساس این گزارش، اروپا در سال ۲۰۲۲، ۱۳ درصد بیشتر از ۱۲ ماه گذشته صرف هزینه‌های نظامی کرد. این بیشترین افزایش در بیش از ۳۰ سال گذشته بود. تیان گفت: «در اروپا، این رقم در بالاترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد است.»

این گزارش حاکیست، هزینه در اروپا که در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۸۰ میلیارد دلار بود، در دهه گذشته یک سوم افزایش یافته است و احتمال می‌رود این روند در دهه آینده ادامه یابد و تسریع شود. اوکراین به تنهایی هزینه‌های نظامی خود را هفت برابر کرده و به چهل و چهار میلیارد دلار یا یک سوم تولید ناخالص داخلی رسانده است. این کشور علاوه بر این از میلیاردها دلار کمک‌های تسلیحاتی از خارج، بهره برده است.

بی‌سابقه از زمان جنگ سرد؛ افزایش ۴۸۰ میلیاردی هزینه نظامی اروپا

برآوردها نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی روسیه در سال گذشته ۹.۲ درصد افزایش یافته است. در گزارش تحقیقی موسسه سیپری آمده است که ایالات متحده به تنهایی ۳۹ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص داده است. چین که با ۱۳درصد در رتبه دوم قرار گرفت. در ردیف بعدی، روسیه با ۳.۹ درصد، هند با ۳.۶ درصد و عربستان سعودی با ۳.۳ قرار دارند.

مجله آمریکایی «فارین پالیسی» نیز گزارش داد فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۲۲ به لحاظ تعداد و ارزش تقریباً دو برابر شده است. در حالی که درگیری در اوکراین ذخایر نظامی اروپا را خالی کرده، تاجران اصلی سلاح آمریکا همگی شاهد افزایش سرسام آور قیمت سهام خود هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ح IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    خدا روکه نداشته باشی اصلا 4800 میلیارد دلار اضافه کن فایده نداره!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس