اوکراین به لطف آمریکا و اروپا سومین وارد کننده سلاح در سال 2022 شد

داده‌های موسسه مطرح سوئدی نشان داد که اوکراین اینک به سومین وارد کننده سلاح در سال 2022 تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، یک اندیشکده سوئدی روز دوشنبه اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف را به سومین وارد کننده بزرگ سلاح در جهان در سال ۲۰۲۲ تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» سیپری (موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم) گزارش کرد که از سال ۱۹۹۱ و زمانی که اوکراین در بحبوحه سقوط اتحاد جماهیر شوروی مستقل شد، تا پایان سال ۲۰۲۱ تسلیحات کمی وارد کرد، اما حمله روسیه به این کشور در سال گذشته به طرز چشمگیری این روند تغییر داد و اینک اوکراین سومین کشور وارد کننده سلاح است.

«پیتر ویزمن» محقق ارشد برنامه انتقال تسلیحات سیپری خاطرنشان کرد که در پی حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی می‌خواهند تسلیحات بیشتر را «سریع‌تر» وارد کنند.

سیپری در گزارش خود آورده است که صادرات تسلیحات مدت‌هاست تحت سلطه آمریکا و روسیه بوده و این دو کشور بزرگترین صادرکنندگان بزرگ سلاح در سه دهه گذشته بوده‌اند. فرانسه نیز سومین صادر کننده سلاح در جهان شناخته شده است.

داده‌های موسسه سیپری نشان داد که صادرات تسلیحات آمریکا خلال سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۷ و ۲۰۱۸-۲۰۲۲، ۱۴ درصد افزایش یافته و این کشور ۴۰ درصد صادرات تسلیحات جهانی را به خود اختصاص داده است.

طی ماه‌های اخیر بارها مقام‌های اوکراین از کشورهای غربی خواسته‌اند که به این کشور برای مقابله با روسیه، جنگنده بدهند و تاکنون آمریکا و متحدانش از اجابت این درخواست سر باز زده‌ و برخی مقام‌های ارشد اروپایی گفته‌اند که این تصمیم باید توسط ناتو گرفته شود.

در همین رابطه، دولت فنلاند اعلام کرده که ممکن است جنگنده‌های «اف-۱۸ هورنت» خود در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد. «سنا مارین» نخست وزیر فنلاند روز شنبه گفت که چنین بحثی می‌تواند در فنلاند مطرح شود به ویژه که این کشور در حال خرید جدیدترین جنگنده برای جایگزینی با هواپیماهای موجود است .

روسیه بارها نسبت به تداوم کمک‌رسانی نظامی غرب به اوکراین و پیامدهای منفی آن که منجر به تشدید درگیری‌ها می‌شود، هشدار داده است. «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه اقدامات آمریکا و ناتو در جنگ اوکراین مملو از برخورد قدرت‌های اتمی است، اخیرا گفت که اقدامات بی‌ثبات‌کننده واشنگتن می‌تواند پیامدهای جهانی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    6 3
    به برکت جنایت پوتین تروریست و نوکران جنایتکارش
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      0 0
      خودت را نعل وارونه نزن دردت میگیرد
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      0 2
      جنس امروز افتضاح بوده 😉
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      0 1
      به برکت سود سرشار کارخونه های اسلحه سازی یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون که تو اوکراین جنگ راه انداختن و حماقت غربگداها و اغتشاشو های داخلی که این مسئله رو نمیفهمن!!!
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      1 0
      دلایل حمله روسیه به اکراین مشخص میکند که پوتین جنایتکار است یا کشورهای غربی که به تعهدات خود عمل نکردند و با فریب مردم اکراین یک نوکر صهیونیست را رییس جمهور کردند و...
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    1 0
    احسنت ..بزنید پوزه روس هارو به خاک بمالید.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    1 0
    روسیه برای نبرد سال آینده و نابودی ذخایر موشکی اوکراین به 25000 پهباد شاهد نیاز دارد خود ایران هم باید برای خودش 50 هزار عدد باید ذخیره نماید ناتو تنها زبان زور را می فهمد
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    1 0
    روسیه باید بسیج نسبی دیگری را اعلام نماید چون برای فتح سه استان شمالی رود دونیپر روسیه بهتر می باشد حمله ای از شمال کیف آغاز کند
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    1 0
    چین در هر صورت تحریم خواهد شد چه با تسلیح اوکراین چه با حمله به تایوان اما تحریم به خاطر اوکراین بهتر از تحریم بخاطر تایوان است چون جنگ با تایوان جنگ در خانه برای چینی ها محسوب می شود پس بهتر است چین روسیه را تسلیح نماید و جنگ نیابتی به سبک ایرانی ها انجام دهد
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    1 1
    اوکراینی ها در این جنگ از تاکتیک گرونگیری مردم وسپر انسانی دارند استفاده می کنند که مانع استفاده از تمام ظرفیت نظامی دسته های تانک و توپخانه ارتش روسیه می شود روسیه باید با کوچاندن روستاها و شهرهای مسیر عملیات اش باید مانع این اقدام شود
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    2 0
    اینجور پیش بره کم کم قویترین و با تجربه ترین ارتش اروپا هم‌ میشه ‌‌. ۹ ماهه که روسیه رو زمینگیر کرده
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    خاکبرسرت زلنسکی.اینهمه حمله سلاح و مهمات بهش دادن پس چکار کردی،ما اگه زمان جنگ اینهمه تسلیحات بجای تو داشتیم سال اول جنگ صدام نامی دیگه وجود نداشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس