تکنولوژی

یک مطالعه جدید از دانشکده مهندسی «جرجیا تِک» نگاهی دقیق‌تر به استفاده از خطوط کابل بالاسری (OCL) برای تامین انرژی مورد نیاز کامیون‌ها انداخته و جوانب زیست محیطی و اقتصادی آن را بررسی کرده است.

به گزارش مشرق از «تک‌اکسپلور»، کابل‌های برق از حدود ۱۴۰ سال پیش در بالای سر واگن‌ها و اتوبوس‌های برقی نصب شده است.

کابل های برق در کشور ژاپن برای تامین برق قطارهای تندرو مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون کشورهای آمریکا، آلمان و سوئد در حال آزمایش یک فناوری در بزرگراه‌ها هستند با این امید که از این طریق انتشار گازهای آلاینده از کامیونها را از میان ببرند.

این تیم تحقیقاتی می‌گوید که این فناوری برای برخی از کشورها از جمله آمریکا، سوئد و آلمان ایده‌آل است اما در برخی کشورها مانند هند و چین و در برخی ایالت های آمریکا «کنتاکی» تا زمانی که شبکه برق پاک‌تر نشده است نباید استفاده شود.

طبق این تحقیق، قرار دادن کامیون‌های برقی در جاده در مناطقی که شبکه‌های برق آلاینده هستند بیش از آنکه سود داشته باشد زیان خواهد داشت.

برای کشورهایی مانند هند، لهستان و آفریقای جنوبی که وابستگی شدید به سوخت های فسیلی دارند ، قرار دادن کامیون های برقی در بزرگراه ها به این معنی است که بجای از بین بردن انتشار گازهای آلاینده محل انتشار آنها جابجا می‌شود.

همچنین به گفته این محققان، استفاده از فناوری OCL مستلزم وجود زیرساخت هایی با هزینه بالا است اما مزایای این فناوری در مناطقی که از انرژی‌های خورشیدی، باد و سایر منابع پاک استفاده می‌کنند بیش از هزینه آن است.

در میان کشورهای مورد بررسی سوئد بهترین وضعیت را برای این فناوری دارا است چرا که ۹۹ درصد از انرژی برق آن از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود. کشورهای آلمان، برزیل، فرانسه و بلژیک نیز وضعیت مناسبی دارند. این در حالی است که کشورهای چین، هند، لهستان، آفریقای جنوی و استونی آماده استفاده از این فناوری نیستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس