حجاب

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تذکر لسانی به شرطی جواب خواهد داد که قبل از آن گفت و گوی صمیمانه داشته باشیم و اگر بخواهیم که گفت و گویی اثر بخش داشته باید همراه با ملایمت و نرمی باشد.

به گزارش مشرق؛ برنامه «رویداد» در رادیو گفتگو، طی چند روز به بررسی موضوع حجاب و عفاف پرداخت. آنچه در ادامه می‌آید، خلاصه‌ای از نظر کارشناسان در این زمینه است.

در مسئله حجاب قبل از تذکر لسانی صمیمت اجتماعی لازم است

دکتر امیرحسین بانکی پور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: طبق قانون مصوب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حجاب، وزارت کشور متولی اجرایی و هماهنگی بین دستگاه ها است و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ناظر و تصمیم گیرنده کلان می باشد و در حال حاضر با برگزاری جلسات در این خصوص عملکرد خوبی داشته است.

وی درباره مردمی سازی حجاب گفت: هر گاه برهنگی در هر نقطه از دنیا در فضای عموم جامعه ترویج و ایجاد شد متعاقب آن به پاشیدگی خانواده منجر شد. در کشور ما حجاب مانع از ایجاد برهنگی است، اگر حجاب وجود نداشته باشد متعاقب آن برهنگی ایجاد می شود. لذا؛ حتی کسانی که ممکن است مقید به مسائل شرعی نباشند می بایست از زوایه حفظ خانواده از حجاب حراست کنند و این موضوع باید به یک حرکت مردمی تبدیل شود.

بانکی پور خاطرنشان کرد: در این حرکت عمومی همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند مردم باید تذکر لسانی بدهند و غیر از آن برعهده حاکمیت است. متاسفانه شاهد هستیم که گاهی تذکر لسانی به درگیری لفظی منجر می شود که برای جلوگیری از آن می بایست قبل از تذکر لسانی در ابتدا فضاسازی مناسبی برای گفت و گو ایجاد شود و در ابتدا یک صمیمیت و محبت اجتماعی شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: تذکر لسانی به شرطی جواب خواهد داد که قبل از آن گفت و گوی صمیمانه داشته باشیم و اگر بخواهیم که گفت و گویی اثر بخش داشته باید همراه با ملایمت و نرمی باشد.

گودرزی: نهادهای فرهنگی به عناصر هویت فرهنگی بی توجهی کرده اند

دکتر گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: لباس و پوشش بخشی از هویت فرهنگی ملت ها و اقوام است و طبیعتا یک ملت با عناصر هویتی آن شناخته می شود. در اقوام کشور همچنان این هویت برقرار است و پوشش زنان، دختران و مردان در سنین مختلف در پیشینه تاریخ ایران لباس های خاصی داشتند و آنها را متمایز می کرد. پاسداشت و حفظ این هویت فرهنگی در سطح ملی، نواحی و منطقه ای به عناصر مختلف از جمله لباس و پوشش بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه ایرانیان از دوره باستان عفاف و حجاب و پوششی که اسلام بر آن صحه گذاشته وجود داشته است، عنوان کرد: دیوارنگاره ها و تاریخ مکتوب کشور ایران نشان دهنده آن است که پوششی که اسلام آن را تائید کرده، وجود داشته است.

گودرزی در ادامه گفت: مهمترین اشتباه و کوتاهی که نهادهای فرهنگی در مسئله عفاف و حجاب انجام داده اند، از سر بی توجهی به عناصر هویت فرهنگی است. وزارت فرهنگ و ارشاد در جهت حفظ و گرامیداشت مسئله عفاف و حجاب برای زنان و هم مردان کوتاهی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین اشکال در حوزه سیاستگذاری لباس است و گفت: در حوزه عفاف و حجاب براساس گزارش از سوی کمیته فرهنگی مجلس شورای اسلامی منتشر شده که بیش از ۳۰ نهاد و سازمان و وزارتخانه متولی بودند که به نوعی در این حوزه خاص تعلیق و کوتاهی کرده اند و وظایف خود را واگذار کرده اند.

حجت الاسلام تقوی: هنجارشکنان حجاب، آگاهانه یا ناآگاهانه پیاده نظام دشمن هستند

حجت الاسلام تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئله حجاب باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد این امر به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد تبیین است.

وی با اشاره به اینکه کار اصلی سازمان صدا و سیما جهاد تبیین است، گفت: پوشش و نوع لباس همیشه نماینگر بخشی از فرهنگ جامعه بوده است و انسان با انتخاب نوع پوشش، رنگ، جنس و شکل و مدل لباس تلاش بر این داشته تا بخشی از فرهنگ خود را در جامعه به نمایش بگذارد.

تقوی خاطرنشان کرد: در اسلام موضوع حجاب از ضروریات و مُسلمات دین اسلام است و هیچ کس هم نمی تواند منکر آن شود و یک اصل قرآنی به شمار می آید. براساس تعالیم اسلامی زن و مرد در ارتباط با یکدیگر باید مقرراتی را رعایت کنند و برای حفظ حدود حریم ها حجاب واجب شده است.

وی در رابطه با حمایت مردم از مسئله حجاب گفت: بدحجابی، برهنگی یا بی حجابی جلوه ای از آثار تهاجم فرهنگی است و رعایت نکردن حجاب در کشور نوعی هنجار شکنی و قانون ستیزی است. بنابراین؛ مبارزه با بی حجابی نوعی مبارزه با بی حجابی در ارزش های اخلاقی است و دشمن می خواهد تا ز این طریق جامعه و انقلاب را به چالش بکشد.

تقوی همچنین گفت: در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن خانواده را مورد هجمه قرار داده و هنجارشکنان حجاب آگاهانه یا ناآگاهانه پیاده نظام دشمن هستند. بنابراین؛ مردم باید برای مبارزه با بی حجابی در صحنه حاضر شوند.

وی با بیان اینکه از راه های مبارزه با بی حجابی تبیین مردم و قانون دانست و گفت: باید به سالم سازی محیط، تحکیم بنیاد خانواده، حیا اجتماعی و همچنین مبارزه فرهنگی و اجتماعی پرداخت. در امر قانون نیز باید به شکلی اجرا شود که باعث هرج و مرج در جامعه نشود و از طرفی دستگاه های قضایی باید در صحنه باشند.

دکتر روح افزا: حجاب تنها پوشش نیست

دکتر فرشته روح افزا عضو سابق شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبر مبنی بر اینکه "خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند، بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند"، اظهار داشت: حجاب در تمامی ادیان وجود دارد. مردم به خصوص جوانان باید با منفعت حجاب آشنا شوند.

وی افزود: اینکه بدانیم که حجاب تنها پوشش است، تفکری اشتباه است. بلکه باید بدانیم که لایه آخر آن پوشش است. نگاه، نوع صحبت کردن، راه رفتن، رفتار اجتماعی و در انتها پوشش شامل مسئله حجاب می شود.

روح افزا خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد محیط داخل خانواده را با جامعه یکسان کنیم به حریم خصوصی افراد ورود کرده ایم و سایر توانمندی های جامعه تحت شعاع قرار می گیرد. هیچ کس با زیبا بودن و پوشش دلخواه و یا آرایش کردن مخالفتی ندارد، لیکن باید در حریم خانه و امن صورت بگیرد و حکومت باید به این مسئله دقت داشته باشد.

وی بیان کرد: هر رفتاری در اجتماع دارای اثرات اجتماعی است و پوشش نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دکتر لاجوردی: امر فرهنگسازی در مسئله عفاف و حجاب لازم است، اما کافی نیست

دکتر زهره سادات لاجوردی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عفاف و حجاب مقوله ای چند وجهی است و نمی توان آن را در مسائل فرهنگی و اجتماعی محصور کرد و به دور از واقعیت جامعه است. به خصوص در شرایط کنونی که افراد ضدانقلاب خارج نشین و منافقین و ایادی آنها از مقوله حجاب به منظور بر هم زدن امنیت جامعه و کشور استفاده می کنند. لذا اگر بخواهیم تنها به امر فرهنگی بسنده کنیم و اقدامات دیگری را همزمان با آن پیش نبریم، به نظر کار درست و عاقلانه ای نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه امر فرهنگسازی در مسئله عفاف و حجاب لازم است اما کافی نیست، افزود: فرهنگسازی بخشی از جامعه را مصون نگه می دارد و از فساد اخلاقی و فساد اجتماعی پیشگیری می کند اما شرایط کنونی نشان دهنده آغاز جنگ ترکیبی علیه کشور ماست و به منظور فروپاشی خانواده است.

لاجوردی با اشاره به اینکه در کنار فرهنگسازی در خصوص عفاف و حجاب باید برخورد سلبی هم داشته باشیم و با قانون شکنان طبق قوانین برخورد شود، خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف فرهنگی خود در انتهای سال ۱۴۰۱، گزارشی را از روند فعالیت های ۳۲دستگاه ارائه و بررسی کرد و حاکی از آن بود که بیشتر دستگاه ها در این زمینه کم کاری و ترک فعل داشتند.

وی بیان کرد: با دست روی دست گذاشتن به بهانه اینکه بحث عفاف و حجاب در جامعه تنها می بایست بوسیله فرهنگسازی حل شود، کشف حجاب و حضور اشخاص با ظاهر نامناسب در جامعه نهادینه خواهد شد. لذا؛ مسولین می بایست یکدل و یکصدا شوند و با این مسئله به شکل منطقی برخورد کنند.

جلالی: فرهنگسازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حوزه عفاف و حجاب

حسین جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله عفاف و حجاب نه تنها زنان بلکه مردان را نیز در بر می گیرد و باید به آن توجه داشت، در خصوص فرهنگسازی عفاف و حجاب گفت: گوهر ارزشمند عفاف و حجاب نباید در معرض قرار بگیرد و نیازمند محافظ و پوشش است.

وی در ادامه گفت: دستگاه های متعددی در حوزه عفاف و حجاب دخیل هستند که دارای وظایفی هستند که متاسفانه به دلیل نداشتن آئین نامه اجرای و راهکار تاکنون به آن عمل نکرده اند و و در بُعد سلبی (بازدارندگی) و بُعد ایجابی (فرهنگسازی) سردرگم بودند.

جلالی در رابطه با بعد ایجابی مسئله عفاف و حجاب توضیح داد: در بعد فرهنگسازی نقش صدا و سیما در حوزه های انیمیشن، سینما و فیلم ها بسیار می توانند تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه بُعد ایجابی مسئله عفاف و حجاب بسیار سخت تر از بُعد سلبی آن است، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تمام توان خود را بر بعد سلبی مسئله عفاف و حجاب گذاشته است تا قانون بعد بازدارندگی شروع شود و این مسئله به یک پیشگیری بیانجامد تا بتوان بر بعد ایجابی سرمایه گذاری کرد.

جلالی معتقد است که این دو بعد باید در کنار هم در یک خط حرکت کنند و نمی توان از بعد ایجابی غافل ماند. قانون بعد سلبی این مسئله به دولت ارائه شده است. بنابراین؛ جلسات متعددی در یکسال اخیر پیش بینی شده که تا بر بعد ایجابی و فرهنگسازی این مسئله کار شود. امید است که نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارت کشور در مسئله عفاف و حجاب از بعد ایجابی به خوبی عمل کرده است، اما عملکرد دستگاه های دیگر آنطور که باید و شاید خوب نبوده که بتوانیم از آنها نام برد.

وی در پایان گفت: متاسفانه آموزش و پرورش به قدری درگیر مسائل مالی است که مسئله فرهنگسازی عفاف و حجاب جزو اولویت های دست چندم خود قرار داده است.

‎‎گفتنی ست؛ «برنامه رویداد» به تهیه کنندگی بهزاد محمودزاده شنبه تا چهارشنبه ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰ از رادیو گفتگو پخش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    3 0
    هیچ چیز بهتر از اخلاق خوب و نیک مردم را به انقلاب و دین جذب نمی‌کند ان شالله
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    0 1
    قصه تعریف نکن.
  • بی حجاب IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    5 5
    من و دوستام تهرانیم و هر روز بی حجاب میگردیم . احساس خوبی هم داریم
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      1 1
      بزودی به فرموده اقا جمعتون میکنیم راه باطل تو این کشور تهش زباله دون تاریخ بوده تو و رفیقاتم روش
  • مهدی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    4 0
    فرهنگ سازی درست + تشویق درست + تنبیه درست
  • NL ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    1 1
    در دین اکراه نیست!
  • NL ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    0 0
    بالاخره یکی در جمهوری اسلامی پیدا شد که یه حرف درستی زد! به بچه دوساله هم نمیشه چیزی رو به زور تحمیل کرد چه برسه به اینکه بخواهید به زور طرز پوشش یه انسان بالغ رو تغییر بدید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس