نمایش نقشه گوگل برای کاربران ایرانی در وب‌سایت‌ها مسدود شد

در حالی که گوگل پیش از این ادعا کرده بود که در کنار مردم ایران است، در عمل در حال قطع دسترسی ایرانیان به فناوری‌ است و چندی است که نمایش نقشه را در سایت‌ها برای کاربران ایرانی قطع کرده است.

به گزارش مشرق، بررسی‌های کاربران فضای مجازی نشان می‌دهد که گوگل نمایش نقشه در وب‌سایت‌ها را برای آی‌پی‌های ایران مسدود کرده است.

این بدین معناست که در صورتی که وب‌سایتی از نقشه گوگل در صفحه خود استفاده کرده باشد، این نقشه برای کاربران با آی پی ایران نمایش داده نخواهد شد.

پیش از این دسترسی ایرانیان به بسیاری از خدمات و قابلیت‌های دیگر شرکت گوگل نیز مسدود شده بود.

حذف و تبعیض در گوگل پلی نیز برای اپلیکیشن‌های ایرانی اعمال شده بود. این اپ استور طی سالهای اخیر به بهانه تحریم‌ها و رعایت قوانین کشورش (آمریکا) اقدام به حذف و محدودسازی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های ایرانی در حوزه‌های مسیریابی، بانکی و مالی و خرید اینترنتی کرده است.

چندی پیش یکی از مدیران گوگل اعلام کرده بود دلیل عدم دسترسی کاربران ایرانی به سرویس‌های این شرکت اقدام دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا برای وادار کردن شرکت‌ها به همخوانی با تحریم‌ها است. دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا شرکت‌هایی را که جهت همخوانی با تحریم‌ها، تلاش کافی برای مکان‌یابی کاربران خود انجام نمی‌دهند، ردیابی می‌کند. از همین رو انتظار می‌رود شرکت‌های فناوری بیشتری مجبور به بستن سرویس‌های خود برای کاربران ایرانی شوند.

اعمال سیاست‌های تحریمی گوگل علیه کاربران ایرانی در حالی ادامه دارد که مطابق با آمارهایی که پیش از این از سوی شورای عالی فضای مجازی ارائه شده است، گوگل سالانه صدها میلیارد تومان در ایران درآمد دارد اما عملاً ۴۴ درصد از کلیه خدمات این سرویس دهنده برای کشور ما مسدود است و در این بین ۱۰۰ درصد از خدماتی که مورد نیاز توسعه دهندگان و کسب و کارها است، در ایران قابل دسترسی نیست.

گفته شده است که در حوزه سیستم‌عامل ۶۳ درصد، در حوزه تبلیغات کسب و کار ۶۳ درصد و در حوزه آمار تحلیلی ۳۸ درصد از خدمات گوگل در دسترس مردم ایران قرار ندارد.

بررسی کارشناسان نیز نشان می‌دهد که کاربران ایرانی در بیش از ۹۹ درصد خدمات پایه کاربردی به API گوگل وابستگی دارند و حذف اپلیکیشن‌های ایرانی و محدودیت دسترسی به آنها زنگ خطری برای کسب و کارهای ایرانی و از کار انداختن توسعه فناوری‌های فضای مجازی محسوب می‌شود که باید برای آن فکری کرد.

به نظر می‌رسد تنها راه قطع این وابستگی، ایجاد استقلال در لایه خدمات پایه کاربردی در زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است؛ موضوعی که در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات بر آن تاکید شده است.

البته تحریم‌های فناوری علیه ایران تنها مربوط به گوگل نمی‌شود و شرکت‌های دیگری مانند اپل نیز به خاطر تبعیت از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، دسترسی آی پی‌های ایرانی را به بسیاری از خدمات و سرویس‌ها مسدود کرده اند.

این در حالی است که چندی پیش و در جریان اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران دولت آمریکا در حمایت از اغتشاشات اعلام کرد که تحریم‌های حوزه فناوری اطلاعات را برای کشور ایران برداشته تا مردم ایران از خدمات فناورانه بهره ببرند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بشار عبدالواحد IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    3 3
    خاک توسر اسنپ
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      1 1
      چرا اونوقت؟
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    5 1
    آمریکا کشوریست که ایران را تحریم فلج کننده کرده است این عمل شاید عبرتی برای مردم ایران شود این تحریم ها در حالی وضع شده که به گفته آمریکایی ها ایران در حال ساخت بمب اتم بوده با اینکه در سال ۲۰۱۵ با توافق برجام آژانس تایید کرد ایران به دنبال ساخت بمب اتم نبوده آیا مردم ایران درس عبرت از آمریکایی ها نمی گیرند!؟
  • FR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    10 2
    تا حالا کلا اینترنت به نفع مخالفین و معارضین جمهوری اسلامی ایران بوده وگرنه خیلی زودتر کل انرا قطع مرده بودند
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      1 0
      ها؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس