درگیری‌های سودان/ مصر و عربستان پروازها به خارطوم را متوقف کردند

بدنبال شدت گرفتن تنش‌ها، عربستان و مصر پروازهای خود به سودان را متوقف کردند.

به گزارش مشرق به نقل از نیوعرب، مقامات عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کردند که تمامی پروازها بین این کشور و سودان تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

مصر هم روز شنبه پروازهای خود به خارطوم پایتخت سودان را به دلیل تشدید درگیری‌ها بین ارتش سودان و گروه شبه نظامی نیروهای واکنش سریع (RSF) متوقف کردند.

شرکت هواپیمایی مصر اعلام کرده که پروازهای خود به خارطوم را به مدت ۷۲ ساعت به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت هواپیمایی اعلام کرد: «با توجه به اطلاعات دریافتی در مورد وضعیت ناپایدار امنیتی در سودان، هواپیمایی مصر به مشتریان محترم خود اعلام می‌کند که از امروز شنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ به مدت ۷۲ ساعت پروازهای خود به فرودگاه خارطوم را به طور موقت متوقف می‌کند.»

حملات هوایی و تبادل توپخانه روز شنبه خارطوم را لرزاند. این تنش‌ها همزمان با آن صورت گرفته که شبه نظامیانی با نام گروه واکنش سریع به جنگ با ارتش روی آورده و ارتش و شبه نظامیان حملات خود را به پایگاه‌های یکدیگر شدت بخشیده اند. جنگ میان ارتش و شبه نظامیان چند روز پس از هشدار ارتش صورت گرفت که اعلام کرد سودان در یک نقطه عطف خطرناک قرار دارد.

از چند ماه پیش به این سو تنش لفظی میان شبه نظامیان به فرماندهی ژنرال حمیدتی و ارتش به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح برهان شدت گرفته بود. شبه نظامیان مدعی هستند که کنترل محل ریاست جمهوری و همچنین فرودگاه خارطوم را در دست دارند، اما ارتش این ادعاها را رد کرده است.

همزمان گروه‌های مدنی غیرنظامی و سیاسی خواستار آتش بس فوری برای جلوگیری از فروپاشی کامل سودان در جنگ داخلی شده‌اند. اتحادیه پزشکان نیز گفت که سه غیرنظامی از جمله در فرودگاه خارطوم و در ایالت کردوفان شمالی کشته و حداقل ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

همزمان وزارت امور خارجه ترکیه، قطر، امارات و عربستان سعودی هر یک به درگیری‌های مسلحانه بین شبه نظامیان واکنش سریع و نیروهای ارتش سودان واکنش نشان دادند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نسبت به درگیری‌های حال حاضر سودان نگران هستیم.

همچنین وزارت امور خارجه قطر هم طی بیانیه رسمی خود طرف‌های درگیر را به خویشتن داری و توقف فوری درگیری‌ها دعوت کرد.

وزارت امور خارجه امارات هم خواستار توقف درگیری‌های مسلحانه و حل تنش و بحران کنونی از طریق گفتگو شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی هم با انتشار بیانیه‌ای، نیروهای واکنش سریع و نیروهای ارتش سودان را به خویشتن‌داری و گفتگو دعوت کرد و خواستار توافق بین این دو گروه شد.

از سوی دیگر، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز شنبه ضمن محکوم کردن ناآرامی‌های اخیر در سودان از طرفین خواست هر چه سریع‌تر درگیری‌ها را متوقف کنند. دبیرکل سازمان ملل متحد درگیری‌ها میان ارتش سودان و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» را به شدت محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: دبیرکل از فرمانده نیروهای مسلح سودان و رهبر نیروهای پشتیبانی سریع دعوت می‌کند که فوراً درگیری‌ها را متوقف کرده، آرامش را بازگردانده و برای حل بحران روند گفتگو را آغاز کنند.

دوجاریک در این بیانیه هشدار داد که تشدید درگیری‌ها باعث می‌شود غیرنظامیان آسیب بینند و وضعیت بی ثبات انسانی در سودان وخیم‌تر نیز بشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس