کد خبر 148017
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹

آغاز پخش "به کجا چنین شتابان" به زبان بوسنیایی، ساخت نمایش رادیویی "تخته پاره‌ای در سیلاب"، اعلام ویژه برنامه‌های رادیویی اجلاس جنبش عدم تعهد، پخش مستند "ایران: اردبیل" و نقد و بررسی فیلم‌های هالیوودی با موضوع انتظار از تازه‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، نحوه ارتباط و تعامل با دوستان و پدر و مادر و احترام به همسالان خودشان در برنامه "شاپرک" به نمایش در می‌آید. شاپرک که در 365 قسمت 15 دقیقه‌ای برای کودکان و خردسالان پخش می‌شود، مسائل اخلاقی، دینی و مذهبی را به صورت داستان و نمایش و با زبان ساده بیان می‌کند.

این برنامه در نوبت صبحگاهی بین ساعت 7:30 لغایت 7:50 از رادیو دری مشهد برای شنوندگان رادیو پخش می‌شود.

پخش "به کجا چنین شتابان" از شبکه سحر

مجموعه تلویزیونی "به کجا چنین شتابان" در حال پخش از شبکه جهانی سحر برای بوسنیایی زبانان جمهوری بوسنی و هرزگوین و سایر بوسنیایی زبان‌های منطقه بالکان است. این مجموعه به سرپرستی رحمان رستم پور در 48 قسمت 40 دقیقه‌ای به زبان بوسنیایی زیرنویس شده است.

مجید جاودان ترجمه این اثر را بر عهده داشته و بهزاد لاجورد اپراتور زیرنویس آن بوده است. مجموعه تلویزیونی "به کجا چنین شتابان" به نویسندگی و کارگردانی ابولقاسم طالبی و تهیه کنندگی حسن شکوهی از تولیدات شبکه تهران است.

داستان این سریال ‌در یک خانواده سنتی روی می‌دهد. با مرگ پدربزرگ، حلقه فامیل گرد مادربزرگ شکل می گیرد که تلاش می‌کند فرزندانش را ضمن سفارش به رعایت دین و اخلاق، با صمیمیت و دوستی دور هم جمع کند. پسر او هاتف، اختلاف دیرینه ای با فریدون داماد خانواده دارد و از فساد مالی او رنج می برد از این رو به پسرش یونس نسبت به نزدیک شدن به فریدون هشدار می دهد اما یونس که در آرزوی رسیدن به ثروت و زندگی پرتجمل است، جذب شرکت ساخت و ساز فریدون می‌شود و ...

آهو خردمند، رضا رویگری، بابک حمیدیان، علی عمرانی، نگین صدق‌گویا، فریبا متخصص، شراره دولت آبادی، بهروز بقایی و پرستو گلستانی جمعی از بازیگرانی هستند که در مجموعه تلویزیونی "به کجا چنین شتابان" ایفای نقش کرده‌اند.
 
"به کجا چنین شتابان" از 30 مردادماه هر روز ساعت 12:45 به وقت تهران روی آنتن سیمای بوسنیایی  از کانال1 شبکه سحر است.
 
ویژه برنامه‌های رادیو ایران به مناسبت برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد
 
رادیو ایران به مناسبت برگزاری اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در تهران برگزار می‌شود اقدام به تولید و پخش برنامه‌های مرتبط می‌کند. همزمان با برگزاری اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در تهران برگزار می‌شود، رادیو ایران ویژه برنامه‌های خاصی را برای پوشش رسانه‌ای مناسب از این رخداد مهم صورت می‌دهد که زمان پخش برنامه‌ها عبارتند از
 
برنامه "نگاه روز" 31 مرداد، ساعت 15:30، برنامه "فصل تازه" ویژه مراسم اختتامیه کنفرانس سران که در 10 شهریور پخش می‌شود، برنامه " موج روز" 4 الی 8 شهریور ماه ساعت 11:15، برنامه  " جهان سیاست"  25 مرداد الی 11 شهریور ماه ساعت 18:35، برنامه " نیروی سوم" 31 مرداد الی 6 شهریور ماه ساعت 11:30 و برنامه " بررسی رادیوهای بیگانه" 3، 10 و 17 شهریورماه ساعت 8:30 روی آنتن می‌رود.
 
همچنین برنامه "رویدادهای هفته" 3 و 10 شهریور ماه ساعت 14:30، برنامه " کند و کاو" 4 الی 8 شهریور ماه ساعت 14:45، برنامه " ویژه اختتامیه اجلاس" 9 شهریور ماه، برنامه " نگاه روز" 4 و 11 شهریور ماه ساعت 15:30، برنامه " سلام ایران" 21 مرداد الی 9 شهریور ماه ساعت 06:40، برنامه "ساده مثل صبح" 27 مرداد و 3 و 10 شهریور ماه ساعت 06:40 و برنامه " کوچه رادیو پلاک 19" 31 مرداد الی 8 شهریور ماه ساعت 19:05 روی آنتن می‌رود.
 
بررسی عملکرد و فعالیت های دولت در شبکه‌های رادیویی
 
همزمان با فرارسیدن هفته دولت شبکه های رادیویی به بررسی و تحلیل عملکرد دولت در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌پردازند.
 
با نزدیک شدن به هفته دولت شبکه‌های مختلف رادیویی ضمن برسی و تحلیل خدمات فرهنگی ، اجتماعی و عمرانی دولت در سالهای اخیر به معرفی اقدامات دولت در حوزه های مختلف برای تحقق شعار  تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی می پردازند.
 
از جمه موضوعاتی که در برنامه های رادیویی به آنها پرداخته می شود می توان به معرفی بهترین نمونه های سبک استقلال اقتصادی و قطع وابستگی  به کشورهای خارجی، معرفی دستاوردهای دولت در زمینه های کشاورزی، دامپروری و صنایع وابسته به آن در روستاهای کشور، معرفی اقدامات دولت در حوزه های مختلف برای تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر در قالب متن و موسیقی ، گفتگو با مسئولان دولتی درباره اقدامات صورت گرفته در سالهای اخیر و تصمیمات اتخاذ شده برای آبادانی کشور و ... اشاره کرد.
 
برنامه های شبکه های رادیویی که به مناسبت هفته دولت پخش می شوند در 90 عنوان و تعداد 383 برنامه و مدت زمان بیش از نه هزار و پانصد دقیقه به سمع مخاطبان خواهد رسید.
 
تخته پاره‌ای در "سیلاب" نمایش رادیویی شد
 
نمایش رادیویی "تخته پاره‌ای در سیلاب" به تهیه کنندگی مهتاب امینی و کارگردانی ندا هنگامی نمایش رادیویی شد.
 
این نمایش را نیلوفر سعدین نوشته و سردبیری آن به عهده ملیحه مرادی جعفری است که درباره رها کبیری دانشجوی سال آخر صنایع غذایی است که از بین همکلاسی هایش دو تا خواستگار دارد و به فرهاد جواب رد داده ؛ امیر را می پذیرد و با او ازدواج می کند ، این موضوع باعث ایجاد دشمنی میان امیر و فرهاد می شود....
 
این نمایش  با هنرمندی بازیگرانی چون رویا فلاحی، مهدی طهماسبی ، مهدی نمینی مقدم، ناهید مسلمی، بهناز بستان دوست ، اسماعیل بختیاری ، مرضیه صدرایی ، پریسا مقتدی، اکبر ملائی ، محسن بهرامی، مهرداد عشقیان، صفا آقاجانی و به  صدابرداری رضا طاهری، افکتوری نرگس موسی پور در مرکز هنرهای نمایشی رادیو تولید شد.
 
آغاز پخش مستند "ایران: اردبیل" از شبکه مستند
 
اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی "مستند ایران" به تهیه‌کنندگی حسین طاهری و کارگردانی و فیلمبرداری حمید مجتهدی، که مربوط به طبیعت و زیبایی‌های استان اردبیل است، جمعه این هفته، سوم شهریور ماه ، از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.
 
در این مجموعه که به زیبایی های تاریخی این استان نیز می پردازد مکان های دیدنی این استان از جمله مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بقعه شیخ حیدر، مشکین شهر، آبگرم سرعین، شهرتاریخی یری، چشمه‌های آب گرم سبلان و سردابه، طبیعت گردنه حیران و نمین و طبیعت فندق‌لو ابه تصویر کشیده می شوند.
 
علاقمندان می‌توانند این مجموعه را جمعه ها ، ساعت 22 و در چهار قسمت سی دقیقه ای از شبکه مستند سیما ببینند.
 
خاطرات "آژانس شیشه‌ای" در شبکه مستند زنده می‌شود
 
مراحل ساخت و پشت صحنه فیلم سینمایی "آژانس شیشه‌ای" ساخته ابراهیم حاتمی کیا، پنج شنبه ،  دوم شهریور ماه ، ساعت 16 در برنامه "یک فیلم ، یک تجربه" نمایش داده می‌شود. این مستند ساخته ناهید دل آگاه سلسله برنامه ایست که در آن به بررسی یک فیلم همگام با فیلمساز آن پرداخته می‌شود  و این بار در مستند "دل واره" ساخته امید نجوان به سراغ ساخته تحسین آمیز حاتمی کیا می‌رود و در مصاحبه با عوامل و بازیگران این فیلم خاطرات ساخت آن را مرور می‌کند.
 
ضمن این که بخشی از خاطرات کودکی حاتمی کیا نیز در این برنامه از زبان خودش تعریف می‌شوند. "آژانس شیشه ای" نیز روایتی از زندگی عباس است. یک بسیجی شهرستانی که ترکش خمپاره‌ای را کنار شاهرگ گردنش از دوران حضورش در جبهه به یادگار دارد، به اصرار همسرش نرگس برای معاینه به تهران می‌آید و در خیابان با همرزم سابقش کاظم روبرو می‌شود که با اتومبیلش مشغول مسافرکشی است و...
 
در این فیلم پرویز پرستویی ، رضا کیانیان ، حبیب رضایی ، اصغر نقی زاده و.... ایفای نقش کرده‌اند. این برنامه  با هدف بررسی ساخت مهم ترین آثارتصویری ایران هر روز ساعت 16 از شبکه مستند سیما به روی آنتن می رود و تکرار آن نیز ساعت 11 روز بعد پخش خواهد شد.
 
هجوم "گربه‌های افریقا" به تلویزیون
 
مستند جذاب و دیدنی "گربه‌های افریقا" محصول 2011، جمعه این هفته روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود. این اثر داستانی حماسی، با تصویربردای فوق العاده ، مستندی است که در یکی از وحشی ترین مکان‌های روی زمین، اتفاق می‌افتد. گربه‌های افریقایی زندگی واقعی، عزم و اراده ی باشکوه پادشاهان دشت را نشان می دهند. داستان خصوصیات مارا، توله شیر دوست داشتنی که سعی می کند در کنار شجاعت و روح بزرگ مادرش رشد کند؛ سیتا مادر مجرد پنج توله. و فنگ رهبر مغرور گله ای که باید از خانواده اش حمایت کند. وله و فنگ رهبر مغرور گله ای که باید از خانواده اش حمایت کند.
 
علاقمندان می‌توانند "گربه‌های افریقا" را جمعه سوم شهریور، ساعت 20:30 و به مدت 88 دقیقه از شبکه مستند سیما ببینند.
 
 
نقد و بررسی فیلم‌های هالیوودی با موضوع انتظار
 
مفاهیم مهدویت و فرهنگ انتظار در قالب برنامه‌ای باعنوان "فی رحاب الانتظار" در شبکه جهانی الکوثر مورد بررسی قرار  می‌گیرد. در این برنامه که به صورت هفتگی به مدت 55 دقیقه روی آنتن می‌رود، تلاش می‌شود تا مخاطبان با مفاهیم مهدویت ، انتظار و عشق به منجی که برای جهان عرب ناآشنا و بیگانه است تبیین شود و امام عصر (عج) به دور از غبار انحرافات و خرافات به مخاطبان عرب زبان معرفی شود.
 
دعوت از مهمانان و کارشناسان خبره و نام آشنای شیعه و سنی و حتی مسیحی و حضور هنرمندان و نویسندگان جهان عرب از ویژگی های این برنامه است که باعث می شود فرهنگ انتظار به دور از تعصبات مذهبی و به صورت جهان شمول و گسترده مورد بررسی قرار گیرد.
 
کیوان نژاد سیفی تهیه کننده این برنامه، که در دفتر شبکه الکوثر در بیروت تولید می شود اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین آیتمهای برنامه "فی رحاب الانتظار" نقد و بررسی فیلمهای هالیوودی که افکار انحرافی را درباره آخر الزمان ترویج می‌دهند است. علاوه بر آن آیتم‌هایی مانند معرفی سایتهای اینترنتی ، گفتگو با کارشناسان مذهبی و سینمایی ، پخش کلیپ و گفتگو با مولفان آثار عربی درباره امام عصر (عج) نیز در کنداکتور این برنامه گنجانده شده است تا از این طریق دایره المعارفی از اطلاعات مختلف و مفید در اختیار مخاطب قرار گیرد.
 
طرح مباحث علمی و جدید درباره موعود و بهره مندی از جذابیتهای بصری در برنامه سازی همچون دکور و گرافیک جذاب و موسیقی موثر از دیگر ویژگی های این برنامه است که رسیدن به هدف که همانا آشنایی عرب زبانها با فرهنگ انتظار است را تسریع می بخشد.
 
شبکه جهانی الکوثر تاکنون برنامه‌های مختلفی با موضوع انتظار تهیه و پخش کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به برنامه "الاطروحة المهدویة" اشاره کرد که با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شد و در هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت نیز مورد تقدیر قرار گرفت.
 
یدالله بهزاد کرمانشاهی در رادیو فرهنگ
 
آثار و اشعار استاد یدالله بهزاد کرمانشاهی پنج شنبه دوم شهریور در برنامه ققنوس بررسی می‌شود. "ققنوس" برنامه‌ای است از گروه فرهنگ و ادب که هر پنجشنبه ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ با موضوع شعر و معاصر تقدیم مخاطبان ادب دوست شبکه فرهنگ می‌شود.
 
شاعر دانشمند و ادیب هنرمند، استاد ید اله بهزاد، فرزند مرحوم حسین ایوانی، در نیمه بهمن ماه 1304 خورشیدی در کرمانشاه پا به عرصه وجود گذاشت. پس از طی دوران کودکی و گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، به سال 1327 خورشیدی، راهی تهران شدو در دانشکده ادبیات به تحصیل پرداخت. در آنجا، از محضر استادانی بزرگ، همچون : جلال الدین همایی، بدیع الزمان فروزان فر، احمد بهمنیار، دکتر محمد معین، دکتر ذبیح اله صفا، دکتر پرویز خانلری و دیگر استادان دانشمند آن روزگار دانشگاه تهران، بهره ها برد و توشه ها اندوخت.
 
مرتضی صداقت‌گو سردبیر و تهیه کننده، محمد سعید میرزایی کارشناس مجری، سکینه ارجمندی گوینده و ضیاالدین خالقی نویسنده این برنامه‌ است.
 
نقد جایگاه مساجد در "معراج"
 
به مناسبت هفته بزرگداشت مساجد، نقش، جایگاه و کارکردهای مختلف مساجد در برنامه "معراج" رادیو معارف بررسی می‌شود.
 
مساجد در طول تاریخ علاوه بر کارکرد عبادی، کارکردهای دیگری هم در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی داشته است. تعیین جایگاه واقعی مساجد موجب افزایش کارآیی آن در تقویت و تثبیت و بسط زیرساخت‌های فرهنگ اصیل اسلامی خواهد شد.
 
بدین منظور همزمان با هفته بزرگداشت مساجد در کشور، رادیو معارف در برنامه "معراج" به بررسی نقش، جایگاه و کارکردهای مساجد می‌پردازد. سیر محتوایی این برنامه با بیان تاریخچه‌ای از مساجد اسلامی و اهمیت و جایگاه مساجد در سیره و سخن اهل بیت علیهم السلام آغاز شده و سپس به بررسی کارکردهای مساجد در همه عرصه‌ها خواهد پرداخت.
 
همچنین در این برنامه با آسیب شناسی نقش مساجد در جامعه اسلامی، خلاء‌ها، چالش‌ها و نقاط ضعف بررسی و توسط کارشناس این برنامه استاد مهدی سجادی امین، عضو هیئت علمی دفتر مطالعات امور زنان ریشه یابی خواهد شد.
 
"معراج" کاری از گروه فقه و سیره، به تهیه کنندگی، سردبیری و نویسندگی محمد جواد محمدی پنج‌شنبه‌ها ساعت 13:30 از شبکه رادیویی معارف تقدیم معارف‌جویان گرامی خواهد شد.
 
بررسی مهرماندگار دولت در حوزه فرهنگ دینی
 
ویژه برنامه "مهر ماندگار" به بررسی طرح‌های عمرانی دولت در حوزه فرهنگی و دینی می‌پردازد. مدیر گروه خبر و برنامه‌های سیاسی با اشاره به اجرای برنامه عظیم "مهر ماندگار" توسط دولت در سال 91 برای تکمیل و بهره‌برداری از تمام طرح‌های بزرگ عمرانی، علمی، بهداشتی، صنعتی، فنآوری، کشاورزی و فرهنگی گفت: ویژه برنامه "مهر ماندگار" در هفته دولت به این برنامه عظیم دولت در حوزه فرهنگ و دین خواهد پرداخت.
 
احمد عارفخانی با بیان اینکه مهندس رحیم محمودی، رییس بخش کنترل طرح‌های مهر ماندگار و رییس بخش فناوری حوزه دستیار ویژه رییس جمهور مهمان این برنامه خواهد بود؛ گفت: در این برنامه به بررسی چیستی طرح‌های مهر ماندگار و تبیین تفاوت‌های آن با دیگر طرح‌های عمرانی در حوزه دین و فرهنگ در دوره‌های گذشته پرداخته خواهد شد.
 
عارفخانی همچنین افزود: طرح‌های مهر ماندگار در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، موسسه‌های فرهنگی، کتابخانه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی، مجتمع‌های فرهنگی و هنر دینی در سراسر کشور، امامزادگان، حرم‌های مطهر و اماکن مقدس بررسی می‌شود.
 
وی همچنین به محورهای برنامه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در این برنامه به بررسی جایگاه یکسان سازی چهره مساجد کشور در طرح‌های مهر ماندگار، مرمت مساجد و ابنیه تاریخی دینی در این طرح نیز پرداخته خواهد شد.
 
مدیر گروه خبر و برنامه‌های سیاسی رادیو معارف گفت: در این ویژه برنامه همچنین به تبیین میزان بودجه اختصاص یافته به طرح‌های عمرانی حوزه دین و فرهنگ در طر ح‌های مهر ماندگار، بیان منابع بودجه‌ای و مالی طرح در شروع و تداوم و اتمام طرح‌ در بخش‌های مختلف، بررسی روند قانونی پی‌گیری اجرای طرح‌های مهر ماندگار و پشتوانه‌های اجرایی این طرح و راهکارهای نیمه تمام نماندن آنها، بیان چگونگی تقسیم کار طرح‌های مهر ماندگار در وزارتخانه‌ها و نیز توزیع این طرح در سراسر کشور و استان‌های مختلف ایران پرداخته خواهد شد.
 
ویژه برنامه "مهر ماندگار" کاری از گروه خبر و برنامه‌های سیاسی، به تهیه کنندگی و سردبیری سید محمد علی حسینیان و اجرای سید محمد مهدی رکنی از 4 تا 8 شهریور 91 ساعت 8:40 صبح تقدیم شنوندگان فهیم رادیو معارف خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس