کد خبر 1479720
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۳

فرمول محاسبه قیمت میلگرد با توجه به قیمت شمش فولادی

قیمت میلگرد با توجه به عوامل زیادی تعیین و محاسبه می گردد. اما یکی از مهم ترین موارد در محاسبه و تعیین نرخ میلگرد قیمت مواد اولیه آن میباشد . مواد اولیه که برای تولید میلگرد استفاده میشود و قیمت میلگرد با توجه به قیمت آن محاسبه میگردد شمش فولادی بیلت می باشد. برای محاسبه قیمت میلگرد ، قیمت شمش فولادی با سایر هزینه ها از جمله هزینه تولید و مالیات بر ارزش افزوده جمع شده و قیمت نهایی محصول محاسبه می گردد. با توجه به هزینه های مشخصی که برای تولید میلگرد وجود دارد و قیمت شمش فولادی که در بورس کالا عرضه می گردد می توان طبق فرمول زیر قیمت میلگرد را محاسبه نمود.

قیمت میلگرد محاسبه شده طبق فرمول زیر قیمت میلگرد در کارخانه میباشد . هزینه های دیگری به قیمت محصول تا زمان عرضه به بازار و رسیدن به دست مشتری اضافه می گردد.

فرمول محاسبه قیمت میلگرد با توجه به قیمت شمش فولادی

این مطلب به گزارش از سایت بازرگانی آهن جم می باشد.شما می توانید برای دریافت قیمت لحظه ای میلگرد کلمه (قیمت میلگرد آهن جم) را جستجو نمایید و قیمت انواع محصولات فولادی را در سایت آهن جم مشاهده کنید.

عوامل موثر در محاسبه قیمت میلگرد

در فرمول بالا روش محاسبه قیمت میلگرد در کارخانه را ذکر کردیم. قیمت میلگرد تا زمانی که بدست مشتری برسد تحت تاثیر عوامل دیگری هم قرار خواهد گرفت و تغییراتی پیدا می کند. همچنین در محاسبه قیمت باید نکاتی را در نظر گرفت که در ادامه به آنها میپردازیم.

نکات مهم در تعیین قیمت شمش فولادی

اصلی ترین مورد برای محاسبه قیمت میلگرد قیمت شمش فولادی می باشد . زمانی که داریم به محاسبه قیمت ها می پردازیم باید چند نکته را در مورد قیمت شمش فولادی مورد توجه قرار دهیم.
شمش فولادی در بورس کالا عرضه می گردد و محاسبه قیمت میلگرد باید طبق قیمت های واقعی در بورس کالا انجام شود. برای عرضه محصولات در بورس کالا ابتدا یک قیمت پایه در نظر گرفته می شود .اما ممکن است به علت تقاضای زیاد قیمت پایه دچار تغییراتی شود .به همین‌خاطر هنگام محاسبه قیمت میلگرد حتماً باید قیمت شمش را عدد درستی در نظر بگیریم. مثلاً قیمت پایه شمش در عرضه بورس کالا ۱۷۹۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. اما به دلیل رقابت مشتریان شمش در نهایت با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان معامله می گردد. در این صورت برای محاسبه قیمت میلگرد باید قیمت نهایی معامله شده یعنی ۱۸,۵۰۰ تومان را ملاک قرار دهیم با قیمت پایه عرضه را ؟
یک اشکال دیگر هم در کشف قیمت شمش فولادی وجود دارد . شمش فولادی توسط شرکت های مختلف عرضه می گردد. در ابتدا همه شرکت‌ها شمش های خود را با قیمت پایه عرضه می نماید. اما در ادامه ممکن است شمش برخی از شرکت ها به علت تقاضای زیاد با قیمت بالاتری معامله گردد و شمش برخی از شرکت ها به علت نبود تقاضا با همان قیمت پایه معامله شوند که در این مورد برای محاسبه قیمت میلگرد مشکل ایجاد می شود. زیرا نمی دانیم که دقیقاً قیمت شمش را باید چقدر در نظر بگیریم.

به همین دلیل بهتر است قیمت میلگرد را با توجه به قیمت پایه عرضه شده در بورس کالا محاسبه کنیم و یک بازه مثبت به اندازه قیمت های رقابتی برای قیمت میلگرد به دست آمده در نظر داشته باشیم. با توجه به این موضوع باید قیمت میلگرد به دست آمده را کاملاً حدودی بدانیم.

هزینه حمل و نقل میلگرد

هزینه حمل و نقل یکی از مواردی است که در قیمت میلگرد تاثیر گذار است. در فرمول بالا قیمت میلگرد را طبق قیمت پایه شمش در بورس کالا و در کارخانه محاسبه کردیم. اما قیمت میلگرد تا زمانی که به دست مشتریان برسد باز هم دچار تغییراتی می‌شود. از جمله عواملی که موجب افزایش قیمت میلگرد می شود هزینه حمل و نقل آن می باشد. هزینه حمل و نقل میلگرد طبق کیلوگرم بر متر محاسبه می شود. هزینه حمل آن کاملاً بستگی به مقدار وزنی آن و مسافت طی شده تا محل تخلیه بستگی دارد. مثلا اگر شما میلگرد مورد نظر خود را از کارخانه ذوب آهن اصفهان خریداری نمایید و در اصفهان تحویل بگیرید هزینه حمل بسیار کمی خواهید داشت. اما اگر میلگردها به مسافت دورتری ارسال شوند به تبع هزینه ارسال بیشتری به آن اضافه می گردد. هزینه حمل و نقل میلگرد در حال حاضر در حدود کیلویی ۲۰۰ تومان تا ۸۰۰ تومان بسته به مسافت می باشد.

هزینه خرده فروشی

میلگرد تا زمانی که به دست مشتری برسد دستخوش تغییرات زیادی می شود. معمولاً مشتریان نمی توانند میلگرد مورد نیاز خود را از کارخانه ها تهیه کنند. زیرا حداقل فروش کارخانه های تولیدکننده به مقدار یک ظرفیت یعنی حدود ۲۴ تن می باشد .به همین دلیل مشتریان مصرف کننده که میلگرد مورد نیاز آنها از این مقدار کمتر است باید از بنگاه های فروش آهن آلات محصول مورد نظر خود را تهیه نمایند. بنگاه های فروش آهن آلات نیز با توجه به هزینه های حمل و نقل، هزینه های خرید و فروش محصولات، مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه های خرده فروشی میلگرد را به بازار عرضه می نمایند.به همین دلیل قیمت میلگرد کارخانه با قیمت میلگردی که در بنگاه های فروش آهن آلات توزیع میگردد متفاوت است.

فرمول محاسبه قیمت میلگرد با توجه به قیمت شمش فولادی

عوامل تاثیر گذار بر بازار فولاد

بازار فولاد تحت تاثیر عوامل بسیاری می باشد و به همین دلیل مرتباً در قیمت تمامی محصولات نوسان مشاهده می شود. عواملی همچون نرخ تورم نرخ ارز ،میزان عرضه و تقاضا، قیمت عرضه محصولات ، میزان صادرات و واردات و قیمت های جهانی فولاد همگی در بازار داخلی آهن و فولاد تأثیرگذار هستند .در میان عوامل ذکر شده نرخ تورم تأثیر قطعی بر قیمت‌ها دارد. نرخ تورم سالانه در کشور ما در حال حاضر حدود ۵۰ درصد می باشد .که با توجه به وضعیت اقتصادی و انباشت مشکلات پیش بینی می شود نرخ تورم در همین محدوده باقی بماند یا کمی افزایش داشته باشد.

در پایان هر سال مشاهده می شود که قیمت محصولات فولادی متناسب با نرخ تورم رشد داشتند. با افزایش نرخ تورم ارزش ریال کمتر می‌شود و برای تعیین قیمت محصولات باید ریال بیشتری در نظر گرفت .نرخ دلار و نرخ تورم هم رابطه بسیار مستقیمی با هم دارند ومیتوان گفت نرخ دلار و نرخ تورم دو عامل گره خورده به هم هستند که با افزایش هر کدام از آنها بازار آهن هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

عامل دیگری که در تغییرات قیمت ها در بازار آهن تاثیر گذار است میزان عرضه و تقاضا می باشد. زمانی که عرضه محصولات در بازار کمتر شود قیمت ها افزایش یافته و زمانی که حجم عرضه ها زیاد شود قیمت محصولات کاهش میابد. در زمستان سال ۱۴۰۱ با قطعی گاز صنایع فولادی و کاهش تولید محصولات شاهد کاهش عرضه و افزایش افسارگسیخته قیمت ها بودیم.

کلام پایانی

در این مقاله فرمول محاسبه قیمت میلگرد با توجه به قیمت شمش و نکات مهم آن را ذکر کردیم .در محاسبه قیمت ها همواره باید به نکات مهم و عوامل تاثیرگذار دقت زیادی داشت.

بازرگانی آهن جم از عرضه کنندگان مقاطع فولادی در سطح کشور می باشد که انواع محصولات از جمله میلگرد تیرآهن، نبشی و ناودانی ، قوطی و پروفیل ، انواع ورق خاموت سپری و غیره را با بهترین قیمت آهن آلات در بازار عرضه می نماید. شما می توانید روزانه قیمت لحظه‌ای محصولات فولادی را در سایت این مجموعه به آدرس ahanjam.com مشاهده نمایید و در صورت سفارش خرید با واحد فروش این مجموعه به شماره 03133869211 تماس بگیرید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس