کد خبر 1479121
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
دردسر بزرگ فوتبال ایران؛ وعده پوچ تاج به استقلال و پرسپولیس!

پیدا نشدن راهی برای عبور از سد تحریم‌های بانکی موجب شده فدراسیون فوتبال و بخصوص پرسپولیس و استقلال همچنان منتظر وصول مطالبات AFC و فیفا بمانند.

به گزارش مشرق، پس از پایان رقابت‌های جام جهانی، مهدی تاج که حالا از هیاهوی این مسابقات فارغ شده بود و فرصت بیشتری برای رسیدگی به امور روزانه و البته مهم فوتبال کشورمان داشت، کم‌کم مبحث مطالبات بلوکه شده ایران در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا را مطرح کرد و تأکید داشت با توجه به رابطه خوبی که میان ساختار فوتبال ایران و همتایان قطری وجود دارد، می‌توان زمینه برای آزاد کردن قسمت قابل ملاحظه‌ای از مطالبات ملی و باشگاهی کشور را فراهم کرد. البته تاج حرف اشتباهی نمی‌زد چون رابطه سیاسی ایران و قطر بسیار خوب است و این مسأله در ورزش هم دیده می‌شود ولی به نظر می‌رسد با وجود همه این موارد هنوز در رسیدن به مطالبات خودمان ناکام مانده‌ایم و بخش اعظمی از این پول‌ها با وجود وعده فدراسیون فوتبال به تهران نرسیده است. مسأله‌ای که قطعاً تداوم آن بر میزان مشکلات تیم‌های باشگاهی نظیر استقلال و پرسپولیس می‌افزاید و به خود فدراسیون هم ضربه می‌زند بنابراین امیدواریم تاج بتواند وعده خود را محقق کند و این مطالبات که جزو دارایی‌های فوتبال ما به حساب می‌آیند را به ایران بازگرداند. او با این وعده که رابطه‌ای بسیار دوستانه با مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا دارد و می‌تواند راهی برای باز کردن قفل پول‌های بلوکه شده بیابد، برای دومین بار روی صندلی شماره یک فدراسیون فوتبال ایران نشست و ضروری است خیلی زود راهی برای برون‌رفت از این بن‌بست پیدا کند.

طلب دو میلیون دلاری فدراسیون

وقتی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد ما هنوز از بابت جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه طلبکار بودیم و فیفا هم تأکید داشت این پول متعلق به ایران است اما به واسطه بحث تحریم‌های بانکی نمی‌تواند آن را به تهران منتقل کند. راهکارهای متعددی نیز مد نظر قرار گرفت ولی هیچ یک به مرحله عمل نرسید و چندی پس از آن هم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آغاز شد تا به میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران افزوده شود. اواسط زمستان بود که مدیران فدراسیون از طلب دو میلیون دلاری فوتبال ایران سخن به میان آورده و تأکید داشتند قسمت قابل ‌ملاحظه‌ای از آن تا پایان تعطیلات نوروزی به تهران می‌رسد حتی صحبت بر سر آن بود که تاج در جریان اجلاس فیفا که اواخر اسفند ماه به میزبانی کشور رواندا برگزار شد این مسأله را به‌صورت جدی پیگیری خواهد کرد. آن اجلاس تمام شد؛ اما پول به ایران برنگشت.

بیشتر بخوانید:

کسر امتیاز و سقوط استقلال چگونه فعال می‌شود؟

مطالبات پرسپولیس

پرسپولیس هم از جمله تیم‌های طلبکار ایران به حساب می‌آید که به خاطر تحریم‌های بانکی نتوانسته مطالبات خود را دریافت کند. این تیم به واسطه حضور مستمر در لیگ قهرمانان و دو حضور در فینال این مسابقات، چیزی نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار درآمد کسب کرده که هنوز به حسابش واریز نشده است. قطعاً اگر رقم مذکور به حساب سرخپوشان بنشیند، بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات مالی آنها را نه تنها صرفاً برای فصل جاری بلکه برای فصل آینده نیز مرتفع خواهد کرد. البته در رابطه با پرسپولیس قضیه یک مقدار با فدراسیون متفاوت است و نقش کنفدراسیون فوتبال آسیا پررنگ‌تر به نظر می‌رسد.

پولی که به استقلال نرسید

هنوز فراموش نکرده‌ایم تاج اواخر زمستان در مصاحبه‌ای مدعی شد استقلال ۵۰۰ هزار دلار از کنفدراسیون فوتبال آسیا طلبکار است و با توجه به مشکلاتی که برای تأمین اعتبار جهت تسویه حساب با استراماچونی دارد، این رقم حداکثر ظرف یک هفته به حساب استقلالی‌ها می‌نشیند، حتی در آن زمان بحث بر سر آن بود که مبلغ مذکور به‌صورت دلاری در اختیار استقلالی‌ها قرار می‌گیرد یا معادل ریالی آن محاسبه خواهد شد ولی نه تنها چنین محاسباتی صورت نگرفت بلکه اصلاً خبری از آن پول هم نشد! البته واریز کامل ۵۰۰ هزار دلار هم نمی‌توانست جوابگوی بدهی استقلال به سرمربی ایتالیایی باشد؛ ولی وعده فدراسیون پیرامون این درآمد نیم میلیون دلاری فقط بار روانی روی این باشگاه و هوادارانش را زیاد کرد. پولی که مدیران فدراسیون دیگر توضیح ندادند چرا برخلاف وعده رئیس فدراسیون به دست استقلالی‌ها نرسید؟

مشکلات بانکی

قرار بود بخش قابل توجهی از این مبالغ با استفاده از آزادی کشور قطر در تراکنش‌های مالی بین‌المللی به ایران منتقل شود ولی از قرار معلوم به وجود آمدن مشکلی اداری در این مسیر، امکان انتقال پول را نداده است.

پیدا نشدن راهی برای عبور از سد تحریم‌های بانکی موجب شده فدراسیون فوتبال و بخصوص پرسپولیس و استقلال همچنان منتظر وصول مطالبات AFC و فیفا بمانند.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس