محسنی اژه‌ای: نهاد داوری ظرفیتی برای کاهش پرونده‌های قضایی است/ صدور199 پروانه داوری در کشور

هم زمان با سراسر کشور آئین تحلیف نخستین دوره داوران حرفه‌ای مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه در فارس برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم تحلیف نخستین دوره داوران حرفه‌ای مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد.

در این مراسم رییس قوه قضائیه با بیان اینکه نهاد داوری در کشور یک نهاد کاملا شناخته شده است اظهار داشت: این نهاد توانسته زمینه حل و فصل بسیاری از اختلافات مردم در حوزه‌های مختلف شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: نهاد داوری، کم هزینه و امین ترین نهاد برای رفع اختلافات مردم در مقایسه با سایر نهادها است.

وی ادامه داد: با کمک نهاد داوری می توان از تشکیل بسیاری از پرونده‌ها در دادگاه‌ها جلوگیری کرد و داوران باید با احاطه کامل بر مسائل حقوقی، رأی هایی صادر کنند که از تشکیل پرونده‌های مجدد برای آن حکم جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: هر ساله برای نهاد داوری آزمون‌هایی برگزار می شود تا افرادی توانمند جذب شوند، همچنین از قضات دادگستری، استادان توانمند رشته حقوق و وکلای زبردست با تجربه هم می توان بدون آزمون و پس از گذراندن مراحل قانونی در نهادهای داوری استفاده کرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: استان فارس از ۱۰ سال قبل از داوران برای حل و فصل اختلافات استفاده کرده و از ۵ سال قبل هم داوران حرفه‌ای در استان وارد این حوزه شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی گفت: در زمان حاضر ۷۰ مرکز نهاد داوری در استان با حدود ۳۰۰ داور فعالیت می کند که تا کنون به ۲۱ هزار پرونده رسیدگی کرده اند و ۹۰ درصد آن‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

گفتنی است؛ در این مراسم پروانه ۱۹۹ داور حرفه‌ای که از قضات با سابقه دادگستری، اساتید دانشگاه و وکلای مجرب کشور است صادر شد که ۲۸ پروانه در استان فارس است و به گفته رئیس کل دادگستری استان فارس، همگی از قضات بازنشسته و توانمند فارس می باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ ﺑﻬﻤﻦ ﭘﻮﺭ اﻳﮕﺪﺭ IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اﻗﺎﻱ اﮊﻩ ي ﺗﻮ ﺭا ﺑﻪ ﺧﺪا ﺑﻪ ﺩاﺩﮔﺎﻩ ﻫﺎﻱ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎﻱ ﻛﻮﭼﻚ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﻛﻨﻴﺪ اﺻﻼ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﻫﺎ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻧﻤﻴﻜﻨﻨﺪ اﻧﮕﺎﺭﻧﻪ اﻧﮕﺎﺭ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻣﻨﺪاﻥ ﻭﻇﻴﻔﻪ ي ﺩاﺭﻧﺪ ﺭﻭﻧﺪﻩ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﻫﺎ ﺭا ﭘﻴﮕﻴﺮﻱ ﻧﻤﻴﻜﻨﻨﺪ ﺑﻲ ﻋﺪاﻟﺘﻲ ﺧﻴﻠﻲ ﺯﻳﺎﺩ ﻫﺴﺖ
  • م. ناظر IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    جناب اژه‌ای رئیس محترم دستگاه قضا ابتدا به قضات؛ از مرحله داوری تا تجدیدنظرها؛ ابتداییترین اصل قضاوت که مطالعه اوراق پرونده است را بیاموزید تا آرا بینهایت سست و پرغلط و مبهم صادر نکنند تا در مراحل تجدیدنظر دچار تراکم پرونده و واماندگی در جمع‌کردن افتضاح نشویم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس